Indkøbskurven er tom.
Optimisme i vintermørket
Optimisme i vintermørket

Af Sarah Guldager Wilstrup
24.01.2018

Jan Wessel på Galerie Pi
ON THE ROAD

I denne kolde og mørke vintertid er der en melankolsk optimisme at finde i udstillingen ON THE ROAD med værker af Jan Wessel på Galerie Pi.

Når man træder ind i de hvide galerierum fra gadens begyndende tusmørke drages man direkte ind i Wessels univers af åbne veje, mørke skove og en gennemgående dobbelthed. På galleriets bagvæg hænger et værk uden titel, der med en bred vej gennem maleriet strækker sig ud mod det ukendte. Det selvsamme tusmørke, der omringer galleriet denne januar eftermiddag, omringer den afbildede vej med mørke træer, der rager faretruende op mod en farverig vinterhimmel. Himlens farver spejles i vejen og maleriet giver en modstridende fornemmelse af ro og uro. Det er især denne dobbelthed, der gør sig gældende i værkerne af Jan Wessel.

#5 Uden Titel. Foto venligst udlånt af Galerie Pi.

På vej mod noget
ON THE ROAD behandler det at være på vej – også i helt bogstavelig forstand da perspektivet i mange af værkerne udspringer fra vejen, hvor man kigger ind eller ud mod noget. Handlingen at være på vej mod noget vækker tvetydige følelser, hvor nysgerrighed og eventyrlyst går hånd i hånd med en bekymring og uro over dette ukendte. Dobbeltheden opleves yderligere i Wessels Light Box-serie, der lader lyset diktere værkets udtryk ved en knap i bunden, som justerer LED-lampens styrke. Værkerne har en praktisk funktion som en lampe til hjemmet, der på en gang emmer af hygge og en velkendt uhygge.

Vi lurer i mørket
Ligesom malerierne skildrer Light-Box-serien et mørkt landskab, hvor beskueren kigger ud i mørket mod noget udefineret. Der er mere end det man umiddelbart ser – for eksempel inde i campingvognen, der står parkeret midt i skoven og i huset, som kun afsløres ved et varmt og hyggeligt lys, der strømmer ud af et enkelt vindue. Igen giver perspektivet i værkerne en fornemmelse af, at stå udenfor og kigge ind. Kontrasten mellem det hyggelige lys fra campingvognen og uhyggen ved denne voyeur i mørket (på trods af at det er os, der lurer) er slående.

#17 Uden Titel. Foto venligst udlånt af Galerie Pi.

Noget overnaturligt
Udover os og campingvognens beboer, fornemmer man en anden tilstedeværelse i værkerne. Det gennemtrængende hvide lys, der strømmer ned fra den mørke himmel eller den røde lyskegle, afslører noget overmenneskeligt og unaturligt. Det er igen denne følelse af det ukendte og en tilstedeværelse vi ikke kender til.

#22 Uden Titel. Foto venligst udlånt af Galerie Pi. 

Collage-værker
Som en mindre sidebemærkning hænger 65 værker af Jan Wessels papirarbejde i et rum for sig. 65 værker for hvert år den 65-årige kunstner har levet. Her er der mulighed for at opleve kunstnerens alsidighed da de skiller sig ud i forhold til de resterende værker i udstillingen. Collage-værkerne er produktet af et mangeårigt samlerarbejde og afslører små referencer og genkendelige figurer. De skildrer en legende side af den 65-årige kunstner, hvor gamle kladdehæfter med fransk skønskrift er anvendt som baggrund. Man bliver taget med på en rejse gennem kunstnerens karriere, hvor de små referencer fungerer som stikord i fortællingen.

I denne kolde og kedelige vintertid hvor alt ligger goldt hen, giver værkerne i ON THE ROAD en opløftende stemning trods deres mørke fremtoning. Den faretruende og uhyggelige vejkant modstilles den pastelfarvede vinterhimmel, som oplyser vejen i optimistiske farver.

Udstillingen ON THE ROAD kan opleves indtil d. 10. februar 2018 i Galerie Pi.

http://www.janwessel.dk/
http://www.galeriepi.dk/

 

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Der er ingen kommentarer