Indkøbskurven er tom.
Sådan har kunsten har påvirket William Shakespeares teaterstykker
Sådan har kunsten har påvirket William Shakespeares teaterstykker

Omtale af Frederik Westergaard 

D. 27/04/18

Den udødelige William Shakespeare kunne fejre sin 402 års fødselsdag d. 23 april, havde han stadig været i live. I den forbindelse er det relevant at kigge på hvordan kunsten faktisk har haft en direkte indflydelse på Shakespeares skrivekunst.


Venstre side af Richard II dyptikonet

Shakespeare ville noget nyt – og så til kunsten

Professor i Engelsk ved UiB (Universitet i Bergen) Stuart Sillars har skrevet en bog om et emne, som er meget lidt diskuteret når litterater diskuterer Shakespeare; hvordan Shakespeare lod kunsten influere hans skriverier direkte.

Sillars bog, med titlen ’ Shakespeare and the visual imagination’ er et studie i hvordan Shakespeare ønskede, at bryde med en tradition indenfor teater- og digtekunsten ved at lade sig direkte inspirere af visuelt stimulerende midler.

Sillars mener, at da Shakespeare begyndte at skrive var den engelske teater- og digtekunst kraftigt inspireret af den italienske skole, og derfor så Shakespeare et behov for et brud i håbet om, at skabe noget unikt engelsk.

En af de klare forandringer, som Shakespeare introducerede, var hans sprogbrug. Dette var et sprogbrug, som var taget direkte fra billeder, som stadig den dag i dag er tæt knyttet til vores visuelle kultur.


Højre side af Richard II dyptikonet

Richard d. II

Et godt eksempel på denne påstand er stykket Richard d. II fra 1597. Her kan man, ifølge Sillars, tydeligt se hvordan Richard d. II er en omskrivelse af det berømte Wilton Diptykon, som kan ses på The National Gallery i London.

I dette diptykon, som stammer fra ca. år 1399 og var et bestillingsarbejde fra kong Richard d. II, ser man Richard d. II knælende foran Jomfru Maria. I teaterstykket er igennem hele plottet mange mennesker, som knæler for hinanden, akkurat ligesom i diptykonet.

Derudover er diptykonet også fremstillet af mange dyre og svært tilgængelige materialer, som f. eks. bladguld og farvevalget er også usædvanlig fornemt for tiden; cinnoberrød og blå. En rigdom i det diptykon, som Sillar mener direkte har inspireret handlingen i og med at Richard er forfængelig, og at sproget er lige så svulstigt som Richard II og dyptikonet selv.

Bogen er spækket med lignende eksempler, som er rigt uddybet og videnskabeligt velargumenterede. Læs mere om bogen her

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Der er ingen kommentarer