NYHEDER af Frederik Westergaard
D. 30/04/18
Et fransk museum, som udstiller malerier af den franske maler Étienne Terrus har opdaget at over halvdelen af deres malerier er falske.
"Vue d'Elne" af Terrus
Genåbning med falske malerier
I den søvnige lille sydfranske by Elne ligger der et museum, som er dedikeret til malerens liv og karriere. Museet genåbnede sine døre for publikum efter en større renovering og den nye satsning var nyerhvervelsen af 80 nye malerier, men den nye udstilling indeholdte desværre omkring 60 procent falske malerier.
Pinligt for lokalhelten
Terrus var Elnes store maler, en sand lokalhelt, og har betydet enormt meget for lokalområdet i Sydøstfrankrig. Derfor er det ekstra pinligt for museet, at de lokale besøgende har været vidne til en udstilling, som primært består af falsknerier, har borgmesteren udtalt. ”En sand katastrofe for lokalområdet”, afsluttede han i sin officielle udtalelse efter nyheden kom frem.
"Klokketånet i Ria" af Terrus
Kunne tørre blæksignatur af malerierne
Det var historikeren Eric Forcada, som afslørede falskneriet. Han kunne tørre blæksignaturerne af malerierne, da han kørte en hvid handske over dem. Derefter alarmerede han de lokale kulturmyndigheder, som satte en række eksperter til at efterforske Forcadas påstand. Det viste sig, at ikke engang maleriernes lærreder matchede med de lærreder, som Terrus brugte i sin tid.
En efterforskning er nu sat i gang for at finde gerningsmanden. Det anslås at der er blevet begået en forbrydelse til en omegn af 1.230.000 millioner euros, svarende til omkring 9 millioner danske kroner.
Foto af selveste Terrus
Terrus blev beundret af Matisse
I en alder af blot 17 år tog Terrus til Paris for at studere men vendte relativt hurtigt tilbage til Elne hvor han boede det meste af sit, og malede de fleste af hans malerier. I Elne var han en kendt skikkelse, og kunne især kendes på det særlige faktum, at han ofte gik sig en tur med et staffeli så han altid var klar til at male.
Han blev en anerkendt figur i det franske kunst og kulturliv især pga. sit personlige venskab med Matisse og blev anset for, at være en af de ledende skikkelser indenfor fauvismen. Direkte oversat betyder det ’vilde dyr’, og var en retning indenfor fransk ekspressionisme. Fauvismen, som Matisse også lod sig inspirere af, kendes på sit brug af stærke farver med primitive motiver og temperamentsfulde penselstrøg.