Indkøbskurven er tom.
På besøg i Tintins univers
På besøg i Tintins univers

OMTALE af Frederik Westergaard

D. 05/04/18

En udstilling om tegneseriehelten Tintin og hans fader Hergé er i gang med en verdensturné, og nu er turen kommet til Brandts i Odense. Her har man mulighed for, at dykke ned i en af 20. århundredes største kunstneres streg. Her kommer et overblik over hvorfor Hergés univers er værd at dyrke, og hvorfor man bør tage ind på Brandts.


Tintin i Sovjet af Hergé Foto: Brandts pressemateriale 

Tintin er allemandseje

For mange mennesker, uanset alder, køn eller social status, så betyder Tintin noget ganske særligt. Den nysgerrige belgiske rapporter, og hans hund Terry, som altid roder sig ud på alverdens eventyr ligger dybt i de flestes barnesjæl. Sammen med sine venner, den fordrukne Kaptajn Haddock, de uintelligente Interpol-tvillinger Dupont og Dupond, den halvdøve videnskabsmand Professor Tournesol og den italienske sangfugl Madame Castafiore, har Tintin formået at redde verden fra alskens katastrofer.


Foto: Brandts pressemateriale

At opleve verden igennem Tintin

Tintin er ikke blot en tegneserie. Det er en fortælling om det 20. århundrede. Siden sin fødsel i år 1928 har Tintin formået at indkapsle afgørende politiske emner, som har formet verdenshistorien. I slutningen af 20’erne var Tintin i Sovjetunionen for at udstille bolsjevikkerne, som utroværdige og løgnagtige skurke.

I starten af 30’erne tog embedets medføre Tintin til Congo hvor han, som ideel hvid europæisk mand ligeledes udstillede lokalbefolkningen som dumme andenrangsmennesker, terroriserede det rige naturliv og lærte de lokale om deres ’fædreland Belgien’.

Tintin var også i Al Calpones Chicargo og sætte en stopper for gangsternes hærgen, mens han ligeledes måtte kæmpe mod en flok uciviliserede indianere på sin vej. Tintin kommer også til det britisk styrede Kina, og forhindrer en krig mellem Kina og Japan.

På mange måder er Tintin-bøgerne i 20’erne og 30’erne et brillant billede på hvordan etnocentrismen i tiden var fuldt ud accepteret og en del af den almindelige hvide europæers menneskesyn. Tintin var på det tidspunkt et eksempel på et sort/hvidt billede på verdenen, som først blev rigtig forandret med anden verdenskrig.

Med Den Blå Lotus og Kong Ottokars Scepter sætter Hergé en mere geopolitisk dagsorden, og laver rammende satire over Japans invasion af Kina, samt Tysklands annektering af Østrig og Tjekkoslovakiet. Disse to bøger markerer et skift i Hergés stil. Historie, plot og tematik bliver mere seriøs, kompliceret og dyster.


Månen tur/retur af Hergé. Foto: Brandts pressemateriale

Tintin følger med tiden

I 40’erne og 50’erne bliver Tintin mere det Tintin vi kender og elsker i dag. Kaptajn Haddock, og flere andre af de kendte figurer, bliver introduceret. Derudover bliver Tintin-universet knap så etnocentrisk, propagandistisk og barnligt. Tintin bliver mere voksen og eventyrlysten. Han leder efter skatte på nede havets bund, og rejser op til månen.

Det sidste album med Tintin bliver udgivet i år 1976. Hergé formår også at få Tintin indblandet i den kolde krigs store bekymringer, såsom spionage, masseødelæggelsesvåben, rumkapløb, flykapringer, oliedisputer og kommunistiske militærdiktaturer. Tintin får jeans, begynder at se fjernsyn og forbliver ung.

På den måde vil Tintins univers altid være et kontinuerligt og stillestående univers, som tilpasser sig tiden den er skrevet i, og derfor er og bliver Tintins verden er mere end blot en tegneserie for børn og barnlige sjæle. Det er tegnekunst, som afbilder den europæiske psyke og verdenssyn. Det forbliver et indblik ind i den tid den er skrevet i – på godt og ondt.


Hergé af Andy Warhol. Foto: Brandts pressemateriale

Hergés streg

Hergés streg går fra at være småbarnlig og lidt banal til at være store kunstværker med uendelige detaljerigdomme, og nærmest pop-art lignende tegninger af reklamer, biler, flyvemaskiner og møbler. Hergés streg har været med til at inspirerer andre kunstnere som f. eks. Andy Warhol, som hyldede Hergé ved at lave et portrætmaleri af sit idol.

Det er en omskiftelig streg Hergé opererer med. Den kan være lun, varm og humoristisk. Men den kan også være kold, industrialistisk og krigerisk. Det er som at Hergés streg er en kamæleon, som altid formår at tilpasse sig sine omgivelser, så den nærmest bliver fotografisk præcis. Hvad enten det er i Saharas ørken, Sydamerikas jungle, Bruxelles gader, Møllenborgs dagligstue, det skotske højland, havets bund eller inde i et rumskib.

På Brandts i Odense har man nu mulighed for, at dykke ned i manden bag Tintin og forstå hans komplicerede og fantastiske eventyrunivers igennem Brandts udstilling, diverse arrangementer og foredrag, som Brandts vil afholde i løbet af udstillingstiden. Se kalenderen her.

Hergé og Tintin er det 20. århundredes måske mest interessante stykke tegneseriekunst, eller måske bare noget af det 20. århundredes mest interessante kunst overhovedet.

Udstillingen løber frem til d. 02/09/18

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Der er ingen kommentarer