OMTALE
D. 23/03/18
Af Frederik Westergaard
Påskekunst del 3
I tredje og sidste del af vores miniserie om påskekunst er vi kommet til et moderne og kontroversielt et af slagsen; Banksys Jesus Christ With Shopping Bags
'Jesus Christ With Shopping Bags' af Banksy fra år 2004
Kulturkritisk og politisk motiveret gadekunst
Den anonyme gadekunstner, filmskaber og politiske aktivist Banksy er blevet kendt siden midten af 1990’erne for at lave satirisk og provokerende graffitikunst primært i Storbritannien. Mange kender nok billedet af de to politibetjente der står og kysser, og billedet af en demonstrant der kaster en buket blomster i stedet for en molotovcocktail.
Banksys værker er samfundskritisk satire for folket når det er bedst, og det er derfor ingen overraskelse at kristendommen og Jesus også er kommet under Banksys skarpe blik.
”Klassisk” afbildning af Jesus
På billedet ser vi det velkendte billede af Jesu korsfæstelse. Jesus hænger, som en slagen mand med glorie om hovedet. Han er tynd, såret og udmattet. På mange måder er selve Jesusskikkelsen meget klassisk, og låner fra middelalderens afbildning af Jesus, som en mand der ofrede sig, døde og led for vores synder.
Man ser straks Jesus ansigtsudtryk, som er tynget af sorg og nærmest gemt væk i skyggen. Hans nakke er bøjet, nærmest i skam, og kroppen er nærmest tynget er den byrde, som Jesus er blevet pålagt af Gud. Det er på mange måder en klassisk måde, som Banksy har valgt at afbillede Jesus på. Netop det er også pointen med billedet.
Det er den klassiske kristendom, med alle sine dyder, forhåbninger og løfter om tilgivelse og evigt liv, som er under angreb. Angrebet er blevet sat ind af alle dem, som Jesus ønskede at frelse med sin korsfæstelse. Jesus levede og døde for vores synder, og vi har selv dræbt Jesus både dengang som i dag.
Konsumerismen har ødelagt kristendommen
Hhv. påsken og julen er kristne højtider, som i vores del af verdenen egentlig burde blive brugt på at minde, hylde og lovprise de budskaber som er forbundet hertil. Problemet er bare, at kapitalismen og forbrugssamfundet har ødelagt det kristne budskab ved at gøre de kristne højtider til forbrugshøjtider.
Påske og jul har ikke længere ret meget, at gøre med kristendommen og netop det ønsker Banksy at vise os her. Derfor hænger Jesus heller ikke sømmet fast på noget kors. I stedet hænger han og bløder med seks indkøbsposer i hænderne.
Konsumerismen har dræbt Jesus, og hans budskab. Alle de ikonografiske objekter vi forbinder med jul og påske er ikke kristne ting, men i langt højere grad ting som firmaer har fundet på.
Påskeæg fra diverse chokoladefirmaer, Julemanden fra Coca Cola osv. Alle disse ting er også repræsenteret i Jesus’ indkøbsposer. Det er som om, at Jesus har ofret sig, ikke for menneskehedens skyld, men for forbrugets skyld. Noget alle os slaver af forbruget gør på daglig basis. Det bringer ikke lykke, som vi kan se på Jesus’ ansigtsudtryk.
På en måde vil Banksy have beskueren til, at se hvordan vi ikke længere tager det kristne budskab seriøst, og at Jesus’ ofrede sig forgæves. På mange måder er Banksys udgave af Jesu korsfæstelses den perfekte hyldest til påskens budskab.
Banksys Jesus er måske stilistisk langt fra middelalderen, renæssancen og romantikkens afbildninger af korsfæstelsen, men budskabet er helt det samme. Bare med et andet fortegn, og det er da værd at huske på i påsken, inden man går ud og køber sig fattig fordi butikkerne har lukket to dage i træk.