Fra d. 9 maj til d. 21 juni står Kunsthal Nords bygning i forandringens tegn. Kunsteren Mikkel Carl byder med sin soloudstilling ”We Are All Workers” på en anderledes oplevelse af selve Kunsthal Nords fysiske rammer.
Ved at gøre brug af museumets postindustrielle arkitektur, giver Carl mulighed for at opleve rummet på ny igennem en kropslig, visuel og mental vinkel. Med materialer der bl.a. tæller nyopsatte skillevægge, en stor spejlvæg, samt store klatter af aluminium, der spreder sig som udklækkede sølvæg på gulvet, bliver de åbne lokaler forvandlet til nye sanselige oplevelsesrum.
Udstillingens titel er ophængt på facaden i Kedelhallen i en meter høje blokbogstaver. Med udgangspunkt i sloganet ”We Are All Workers” – der anvendes i jeansbrandet Levi’s nyeste reklamekampagne – inviterer Mikkel Carl til funderinger omkring fortid og nutid. Det moderne menneskes rolle på arbejdsmarkedet skildres gennem dekonstruktionen af udstillingsbygningen.
I en video på Kunsthal Nords hjemmeside udtaler han om titlen: ”’We Are All Workers’ siger rigtig meget om hvilken type arbejde fremtiden bringer.” I skiftet fra et gammelt industrisamfund til nutidens informationssamfund er det i det faktum, at vi alle sammen arbejder hele tiden, der er kommet til at definere os som mennesker, påpeger Mikkel Carl.
Inspireret af bl.a. neo-avantgardisme til postmodernisme er ”We Are All Workers” en stedsensitiv tilgang til kunsten, som publikum inviteres til at begive sig rundt i og opleve.
Udstillingen kan ses frem til d. 21. juni 2015.
Du kan læse mere om soloudstillingen ”We Are All Workers” på Kunsthal Nords hjemmeside her.
Mikkel Carls hjemmeside findes her.