Indkøbskurven er tom.
Mønstre med mere på SMK
Mønstre med mere på SMK

Af Sarah Guldager Wilstrup
D. 20. november 2016

I det yderste hjørne af Statens Museum for Kunst, lige under børneværkstedet, finder vi en lille udstilling der har en del på hjertet. Udstillingen “To Verdener som én” af den pakistanske kunstner Aisha Khalid, afslører kunst, der giver stof til eftertanke. Ved nærmere eftersyn af værkerne ændrer de sig drastisk, end ved det første øjekast. Eksempelvis kan man opleve et tæppe, der på forsiden er fyldt med fine dekorative mønstre og figurer og rummer en verden af overdådighed, hvor bagsiden er tildækket med sylespidse nåle. Kahlids detaljerede miniaturemalerier er umiddelbart et virvar af mønstre, der flyder ind over hinanden, men ved at fokusere blikket træder små skikkelser af burkaklædte kvinder frem på scenen bag forhænget.

Udstillingen “To Verdener som én” er målrettet til børn og familier, og formidlingen bærer stærkt præg af dette, men udstillingen udelukker på ingen måde voksne. Opstillingen af værkerne er simpel og ligetil, med bogstaver som nummerering og ingen udstillingstekst. Det er dog kunst i børnehøjde – i bogstavelig forstand. Aisha Khalids miniaturemalerier er ikke hængt op på væggen, men er i stedet placeret i små glasmontrer med en lille trappe, så selv de mindste kan få et kig.

Aisha Khalid "Pattern to Follow". Foto venligst udlånt fra Statens Museum for Kunst.

Khalids baggrund i den islamiske kultur i Pakistan afspejles i de mange farverige mønstre i hvert værk. Mønstrene skaber bevægelse i værkerne. Først forvirres blikket, men når man har betragtet et værk i en rum tid, fornemmer man formerne og dybden i billedet. Aisha Khalid forholder sig kritisk til sin kultur, men sætter på samme tid også spørgsmål ved Vestens anskuelse af den.

Den flydende overgang mellem mønstrene og figurerne afspejler Khalids samfundskritiske tilgang. Hun er optaget af at tildække eller afdække noget, at skjule og beskue det. Figurerne er både skjult men samtidig udstillet for beskueren, når teaterforhænget bliver hevet til side. Den dobbelthed oplevede Aisha Khalid særlig, da hun som ung kunststuderende boede i Amsterdam - byen der særligt er kendt for sig red-light-district.

Aisha Khalid "At the Circle's center". Foto venligst udlånt af Statens Museum for Kunst.

Aisha Khalid "Pattern to Follow". Foto venligst udlånt af Statens Museum for Kunst.

Til udstillingen har museet lavet en form for skattejagt gennem museets samlinger. Mønsterjagten smækker et hæfte i hånden på sine besøgende og fungerer som en guidet tur med fokus på mønstre, gentagelser og dekorationer. Mønstrene er gennemgående i Khalids værker, der virker hypnotiserende i deres gentagne former og farver.  

Hæftet er fyldt med spørgsmål og små opgaver til hvert værk, der indgår i mønsterjagten. Det spænder vidt fra Aisha Khalids værker, til værker af blandt andet Hein Heinsen, Tal R og Ursula Reuter Christiansen. Jagten er en underholdende måde at opleve kunsten i en ung alder, men ikke meget mere end det. I forhold til de problematikker Khalid opstiller i hendes værker, der henviser til den islamiske kultur, hvor mønstre og geometriske figurer er særligt fremtrædende, bliver mønsterjagten en lidt tam affære. I selve udstillingen “To Verdener som én” vises der, hvordan mønstre kan mere end at være dekorative, når man ser nærmere efter. Det falder efter min mening fuldstændigt til jorden, når man giver børn og unge et hæfte, der udelukkende handler om at udpege mønstrer i andre værker.  

Gennemgangen af de forskellige værker giver en bred forståelse for det, der binder værkerne sammen, men det virker alligevel lidt let i forhold til det udstillingen “To Verdener som én” egentlig prøver at formidle. Har de udvalgte værker i jagten, ikke mere tilfælles med Aisha Khalids værker, end at de også indebærer mønstre, når nu titlen i udstillingen faktisk siger det modsatte?

Aisha Khalid "Name Class Subject". Foto venligst udlånt af Statens Museum for Kunst. 

Den pakistanske kunstner Aisha Khalid bor i Lahore i Pakistan og er uddannet miniaturemaler på kunstakademiet i Lahore og Rijksakademiet i Amsterdam. Miniaturemalerierne er en tradition inden for den islamiske kultur, og ligger grundlag for Aisha Khalid værker.  

Udstillingen “To Verdener som én” kan ses på Statens Museum for Kunst frem til d. 19. februar 2017.

http://www.smk.dk/

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Der er ingen kommentarer