Af Søren Black 23.11.2016
Udtrykkene priming og framing er noget, vi kender fra medier og politikere, der forsøger at styre, hvad vi skal tale om (prime), og hvordan vi taler om det (frame) i offentligheden. Disse termer har kunstneren Peter Holst Henckel taget med sig i den kunst, han for tiden udstiller på Specta. På udstillingen Priming and Framing er det nemlig meningen, at kunstværkerne skal opfattes som en af flere nøgler til at afkode, fremlægge og stille spørgsmål til den omgivende verden.
Den priming og framing som en kunstner foretager, når kunstværket forberedes og udføres, har Peter Holst Henckel repræsenteret i værkerne med en række materialer, der giver en umiddelbar og fysisk oplevelse af strukturer, overflader og bearbejdning. Henckel har således benyttes sig af både blændrammer, træ, maling, aluminium. På overfladerne er trykt fotografiske motiver. Det er motiver, der fokuserer på et medie-politisk landskab. Ikke så meget et konkret politisk udsagn, men snarere det at være i og spørge til den (politiske) virkelighed, vi befinder os i.
Udstillingen Priming and Framing kan ses på Specta indtil 17.12.2016.
Her følger nogle billeder fra udstillingen.
Blueprint I-VI, 2016. Foto: Specta.
Like Priming, 2016. Foto: Specta.
Framing Freedom of Speech, 2016. Foto: Søren Black.
Devilishly Good, 2016. Foto: Specta.
Framed Soapbox I, 2016. Foto: Specta.
Halvt vejskilt med kobberplade, 2016. Foto: Søren Black.
Primed and ready, 2016. Foto: Specta.
Primed Soapbox, 2016. Foto: Specta.
We take Care, 2016. Foto: Specta.