Af Jane Valeur
28.09.2016
Solen skinnede og stemningen var i top, da der onsdag d. 21. september var fernisering på lydkunstinstallationen OFFSTAGE på Ofelia Plads i København. Her kunne man komme forbi til et glas bobler og møde de tre unge kunstnere bag det spændende projekt.
I foråret indkaldte Foreningen Ofelia Plads og Dansk Komponist Forening idéforslag til et samarbejdsprojekt som havde til formål at forene lydkunst med det offentlige rum på Ofelia Plads. I sidste ende blev lydkunstinstallationen OFFSTAGE udvalgt. OFFSTAGE tilbyder et unikt og intimt indblik i hvad der foregår i skuespilhuset, før og efter scenens store dramaer har udfoldet sig, og udforsker samspillet mellem lyd og mennesker i det offentlige rum. Installationen består af en række såkaldte ’offstage’ lydoptagelser fra skuespilhuset, hvor kunstnernes mikrofoner har indfanget lydaktivitet af alt fra sangprøver til oprydning. Gennem OFFSTAGE får man derved et indblik i en lidt skjult verden af liv, som muliggør at de storslåede dramaer kan finde sted ONSTAGE hver aften.
Ekko af liv
Der er en verden til forskel, når man bevæger sig fra den rytmiske loungemusik i Ofelia pladsens bar-område til den bagvedliggende plads hvor OFFSTAGE fylder luften med ekko af liv fra skuespilhuset.
I og omkring pladsen har en skare af omtrent 50 mennesker samlet sig. Nogle kender kunstnerne personligt, mens andre blot er mødt op af interesse eller blevet lokket mod menneskemængden af nysgerrighed over de sære lyde og champagnebordets lækkerier.
Kunstnerne præsenterer
Værkets tre kunstnere, Jonas R. Kirkegaard, Marie Koldkjær Højlund og Morten Riis træder frem fra mængden og holder en introducerende tale om projektets forløb og ambitioner. Med OFFSTAGE håber de at skabe en unik sammensmeltning mellem Ofelia Pladsens offentlige rum og den intime oplevelse af skuespilhusets ’offstage’ lydoptagelser.
Kunstnerne er tilsyneladende overvældede over at se de mange fremmødte. ”Vi havde kun regnet med at der måske ville komme 20 personer” siger Højlund og griner. Lydene fra installationen spiller i baggrunden. Engang imellem overdøver de sågar kunstnerne, som kort forinden havde sørget for at skrue ekstra meget op for højtalerne grundet de mange fremmødte på pladsen.
Skuespilhusets skjulte liv
Efter talernes afrunding summer pladsen endnu engang med snak, latter, klinkende champagneglas og lyden af legende børn. OFFSTAGE lydene blander sig ubesværet med lydene fra virkelighedens liv, hvilket skaber en lidt surrealistisk følelse af at befinde sig både indenfor og udenfor skuespilhusets vægge på samme tid.
Højtalernes afsløring af teatrets skjulte liv er både fyldt med udefinerbar rumstering, småstøj og kortvarige musikalske indslag. En kvindestemme fremfører et sangstykke, ikke som en performance, men bare lidt for sig selv. Stole stables. Lyden af hastige skridt. Nogen har tabt noget på gulvet, men det er op til publikums egen fantasi at finde frem til, hvad det mon har været. Højtalerne fyldes kortvarigt af korsang. Der er noget slående ved den uperfekte fremføring af de få musikalske øjeblikke. Det er en øvelse til en performance, men gennem OFFSTAGE installationen bliver dette i sig selv også til en form for performance med sit eget publikum og historie.
Akustikkens to verdener
Som man sidder der på en af pladsens bænke og smug lytter til højtalernes fortællinger om scenelivets skjulte side, kan man ikke lade være med at forestille sig hvilke syn og handlinger som må have akkompagneret lydene. Hvad mon de forbereder sig på i dette segment? Skete der lige et uheld? Lyder det som det skal, når hun synger? Vi får ingen svar på disse spørgsmål og derfor vækkes fantasien til live, mens man forsøger at stykke et rum sammen ud fra lydsiden alene.
Bedst som jeg mener, at have fanget det øjeblik hvor optagelserne sættes i loop og starter forfra, hører jeg på overraskende vis en række nye lyde. Mens jeg undrer mig over deres oprindelse, smelter de sammen med virkelighedens liv på Ofelia Plads. Mennesker snakker, champagneglas klinger mod hinanden og et barn skriger legesygt. Alt imens vidner højtalerne om at en kvinde øver sig på et sangstykke, som ikke længere blot er for hende selv, men for Ofelia Plads.
Om kunstnerne
Morten Riis (f. 1980)
Cand.it i audio design, BA i elektronisk musik komposition, ph.d i elektronisk musik. Leder af den elektroniske kompositionslinje på Det Jyske Musikkonservatorium 2013-2014 og pt. ansat som post Doc i forskningsprojektet PIT ved Aarhus universitet. Ud over hans akademiske arbejde er han en aktiv lydkunstner og komponist, der har modtaget adskillige legater og bestillinger, udgivet flere albums, og har spillet utallige koncerter og udstillet lydinstallationer i Danmark, Europa og Kina.
www.mortenriis.dk
Jonas R. Kirkegaard (f. 1982)
Jonas har været aktiv som elektronisk komponist og installationskunstner i 15 år og har en kandidatgrad fra konservatoriets elektroniske linje, DIEM, fra 2011. Han er aktiv bl.a. i orkestret Danish Computer Music Confederation, der spiller “live coding” koncerter på gamle computere. Han arbejder også med kommercielt lyddesign til reklamer og computerspil og er ansat som adjunkt på Sonic College - Medie- og sonokommunikation på UC SYD.
http://www.jonasr.com/
Marie Koldkjær Højlund (f. 1979)
Marie Koldkjær Højlund afslutter i øjeblikket et ph.d.-projekt ved Aarhus Universitet om lydmiljøer på hospitaler. Samtidig arbejder hun med lydinstallationer, lyddesign, filmmusik og lydkunst og har været udstillet på bl.a. SPOR-festivalen, Roskilde Museum for Samtidskunst & Kunsten Aalborg. Hun er derudover hovedkraften i Marybell Katastrophy, som har udgivet flere albums, modtaget adskillige legater og priser og spillet koncerter og festivaller rundt omkring i Europa. Hun er pt. formand for musikudvalget i Aarhus Kommune og ekstern musik- og lydkurator på Kunsthal Aarhus.
www.linkedin.com/in/mariekatastrophy
OFFSTAGE kan opleves frem til og med d. 31. oktober 2016.