Af Annika Skaarup Larsen. 29.09.2016
På Galleri Oxholm kan man lige nu opleve en noget atypisk historie. For selv om Ole Aakjær først lige er trådt ind på den danske galleriscene, kan galleriejer Kim Jørgensen melde om alt udsolgt.
Ude på gaden går en mand forbi galleriet og skæver ind af de store vinduer. Han kigger til siden igen, stopper op og går helt hen til vinduet for at se nærmere. Ole Aakjærs farvemættede akvareller er effektivt blikfang. Det kan galleriejer Kim Jørgensen også berette om, for han har med udstillingen haft rigtig mange besøgende, som er kommet ind fra gaden – langt flere end han er vant til, fortæller han.
Ole Aakjær: Flower Tattoo. Foto: Julie Secher.
Siden Kim Jørgensen opdagede Aakjær gennem et opslag på Facebook sidste år, har han holdt to soloudstillinger med kunstneren på Galleri Oxholm. Det er udstillingerne ”Painted Soul” i september 2015 og den aktuelle ”No Money, No Honey”, som kører til 2. oktober. Begge gange har galleriet kunne melde om alt udsolgt. Det er en bedrift for en kunstner, som indtil sidste år primært solgte sine akvareller til sin omgangskreds.
Ole Aakjær: The Face Of One And A Million Chinese. Foto: Julie Secher.
Aakjærs motiv er et af kunsthistoriens mest benyttede: den unge, smukke kvinde. Denne kvindefigur kunne være inspireret af Lara Croft fra Tomb Raider filmene. Hård, frygtløs og fotogen. Hendes krop er tatoveret med tekster og figurer, som tilføjer betydninger, vi selv kan brygge videre på. Et verdenskort, et rodnet, som forgrener sig ud over hals og ansigt, eller en stor bi, som kravler op ad låret.
Ole Aakjær: It's My Garden. Foto: Julie Secher.
I udstillingsteksten skriver Aakjær, at han undersøger kvindeansigtet som en indgang til sjælen. Men selvom hun modigt møder beskuerens øjne, poserer hun konstant for et ydre blik. Sit indre liv og sine nuancer holder hun for sig selv.
Udstillingsview, Galleri Oxholm. Foto: Julie Secher.
Værkernes er alle udført i akvarel og tusch på papir – et utaknemmeligt medie, hvor der ikke er plads til fejl og rettelser. Men akvarellens poesi ligger også i, at alting skal lykkes første gang. I modsætning til mange arbejder i akvarel er der knald på farver og kontraster. Ole Aakjær er uddannet illustrator med egen tegnestue. Farve og tusch er påført og sammensat med en tilsyneladende lethed, og værkerne fremstår med en kraft og en umiddelbarhed, som uden tvivl er medvirkende til at trække de mange besøgende ind fra gaden.
Udstillingsview, Galleri Oxholm. Foto: Julie Secher.
Udstillingsview, Galleri Oxholm. Foto: Julie Secher.
Udstillingen "No Money No Honey kan ses på Galleri Oxholm frem til d. 2. oktober.
http://www.gallerioxholm.dk/