Indkøbskurven er tom.
Brasques surrealisme på Marienlyst Slot
Brasques surrealisme på Marienlyst Slot

Af Eline Eggers, 01.09.16

Gert Brasque har arbejdet med kunsten i mange år.  I år fylder han 70, og i den anledning udstiller han på Marienlyst Slot fra d. 4. september.

På en solrig august formiddag, i et lille hvidt hus omgivet af et højt hvidt stakit i det nordsjællandske, nærmere bestemt Espergærde, sidder Gert Brasque i sin solrige udestue. Huset hedder Villa Hygge og manden i kurvestolen er kunstner. For få år siden ændrede han sit navn fra det danske Brask til det mere franskklingende Brasque. Og nu udstiller han altså sine seneste værker på Marienlyst Slot.

Brasque har været i branchen i mange år efterhånden. Interessen for maleriet lå i familien, og Brasque startede tidligt med at være optaget af farver og maling.

“Jeg begyndte at male med oliefarver før jeg begyndte at læse, og så malede jeg, til jeg var 13-14 år. Så kom musikken i 60erne, og jeg begyndte at spille rock’n roll.”

Men i slutningen af 60’erne begyndte Brasque at fotografere alt, hvad han så, især med vidvinkel. Senere vendte han tilbage til malingen og udforskede maleriets muligheder.

“Først i 70’erne begyndte jeg at tage rigtig fat på maleriet igen, hvor jeg lærte mig selv alle teknikkerne.”

Gert Brasque: "Solen synker og så videre ...", akryl på lærred, 120x120 cm.

Surrealistisk Art Nouveau
Gert Brasque maler fantasiverdener, hvor alt er vendt på hovedet og tyngdeloven er ophævet. Hans malerier trækker på det surreelle og skildrer ofte mennesker, der opholder sig i forvrængede (ofte skakternede) landskaber. Han har udviklet sit udtryk over årene og er gået fra det dyste over i det fjollede og skøre.

Alt kan ske i Brasques verden. Snart svæver figurerne frit i luften, snart har de spejle i stedet for et hoved. Himlen er nogen gange for neden og stemningen er nærmest som universet i Alice i Eventyrland. Dette giver værkerne et særligt sitrende surrealistisk islæt, hvor næste maleri, kan ophæve alt det forrige rettede sig efter.

Perspektivet er forvrænget og ofte set oppefra. Dybden i billedet trækket øjet med sig indad. Men Brasque maler heller ikke bare flader, for ham skal der flere lag oven på hinanden, før det får den helt rigtige dybde:

“Det er stik modsat moderne maleri. Mine malerier foregår bag fladen, fordi jeg lakere billederne, og øjet kommer igennem overfladen og ind og ser dybden. Hvorimod det moderne maleri er på fladen, det er strukturer, men man kommer ikke ind bagved.”


Gert Brasque: "Objekt 8", mixed media med billedskærm.

Villa Hygges indre er sammensat af brune, røde farver og overalt hænger store malerier i gulrammer. Indgangen til Villa Hygge er belagt med marmorgulv og der står sofaer alle vegne. Der er noget at kigge på alle steder og det emmer af Brasque inspirationskilde nr. 1 - Art Nouveau.

“Her i mit hjem kan du se, at jeg er meget inspireret af 1890’erne. Jeg lever mere eller mindre i det.” forklarer Brasque og peger ind ad døren til resten af hjemmet fra udestuen.

Art Nouveau er en stilperiode i slutningen af 1800-tallet og starten af 1900-tallet. Her var man især optaget af at fremme de naturlige linjer, blomstens og planternes linjer, og flytte sig fra det mekaniske og snorlige.

Også linjerne i Brasques malerierne er bløde og organiske, figurerne nærmest buer, og Brasque forklarer, at han føler, han maler som igennem en fiskeøje-linse.


Gert Brasque: "Stormvarsler for fantasiens handlingsmænd", 120x120 cm, akryl på lærred. 

Symbolernes sprog
Et spejl, et skakspil, forhænget, dødningehovedet. Brasque forklarer, at han bruger et mættet symbolsprog i værkerne. Han gør det for at vække beskuerens lyst til at gå på opdagelse i værkerne. Han giver værkerne et ekstra gådefuldt indre følelsesliv, og mysterierne er alle vegne i hans arbejde. Beskueren kan gå på opdagelse i værkerne som var det en slags symbolernes ”Find Holger”.

“Man skal være kræsen med de elementer, man samler sammen, så man ikke roder alt muligt sammen. Ellers bliver det for banalt. Der skal være en vis seriøsitet i de symboler, man vælger at bruge i malerier.”

Værkerne åbner sig op, og man kan fortabe sig i denne verden set med Brasques øjne. For ham handler det ikke om at sende en kommentar ud til samfundet med et politisk budskab. Det handler om at formidle en følelse og en stemning.

“Årsagen til at jeg maler, er at jeg gerne vil udtrykke en parallelverden. Men jeg holder mig fra at lade det kommentere til det omgivende liv.”


Gert Brasque: ”Engleøvelser", triptykon, akryl på lærred. 

Processen starter med en lur
Når Brasque sætter sig ved det tomme lærred, så er der ikke en større idé bag. Tit kommer motiverne som åndelige impulser, forklarer han.

“I begyndelsen er det noget helt mystisk noget, jeg laver. Jeg laver ikke skitser, som regel kommer det direkte på lærredet, og der går timer, hvor jeg bare sidder og kigger på det, i stedet for at male. Og tit så falder jeg faktisk i søvn.” nævner Gert Brasque med det grin. “Og så vågner jeg med et spjæt. Der var den!”

Han beskriver, at det ville være mere stift, hvis han ikke gjorde det på den måde. Det er som en førstegangsoplevelse med maleriet.

Kunst på slottet
Udstillingen på Marienlyst Slot omfatter Brasques værker fra de senere år. Han viser både malerier og diverse objekter, sammensat af metal, skærme, tekstil og meget mere, på. Udstillingen markerer hans årelange kunstnervirke og 70års fødselsdag. Han har ni gange før udstillet på det smukke slot i Helsingør, både solo og sammen med andre kunstnere.

De smukke og fabulerende værker er bestemt et kig værd, når udstillingen åbner om et par dage.

Udstillingen kan ses fra den 4. til den 11. september - alle dage mellem klokken 11 og 16.

 

Om kunstneren

Gert Brasque
Født 1946, Bornholm. Arbejder med maleri, skulptur, mix media og objekt, foto og installation. Medlem af Billedkunstnernes Forbund og Kunstnersammenslutningen CIRRUS.

Har bl.a. udstillet i Skovhuset ved Søndersø, Ålborg Kunstbygning, 1996. Kunstnernes Efterårsudstilling, København, 1987, 1989, 1990.

 

Profilbillede: Gert Brasque: "Guldalderens sidste dage", akryl på lærred, 116x136 cm.

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Der er ingen kommentarer