OMTALE: af Sarah Guldager Wilstrup d. 24. August 2016.
Som udsendt fra et kunstmagasin og praktisk talt nabo til Nikolaj Kunsthal havde jeg en lidt arrogant forestilling om, at kunne få et smugkig ind til kunsthallens kommende udstilling af Trine Boesens HULLET I RUMMET. Men jeg måtte sande, at dette ikke var tilfældet. Jeg fik pænt forklaret at udstillingen var under konstruktion, og da det mindede mere om en byggeplads end et udstillingsrum, var det fysisk umuligt. Gennem dørene fornemmer man udstillingens omfang, og sådan en besked intensiverer min nysgerrighed.
Nikolaj Kunsthal har generelt en legende tilgang til kunsten og går gerne gennem ild og vand, for at gøre at skabe gennemførte udstillinger. Derfor tvivler jeg ikke på, at Trine Boesens udstilling bliver en kunstoplevelse udover det sædvanlige.
Efter udstillingens fernisering søndag d. 27 august tog jeg endnu et smut forbi Nikolajs Kunsthal. Blandt legende skolebørn fik jeg stillet min nysgerrighed og udforskede Trine Boesens hul i rummet.
Rejse ud i rummet
Udstillingen omdanner kunsthallens hovedskib. Med værker af den danske kunstner Trine Boesen, kreeret til udstillingen, kan man rejse ud i det ydre rum. I Boesens totalinstallation bliver alle sanser sat i spil og der er rig mulighed for at udforske det uudforskede. I form af nedstyrtede satellitter, kikkerter og kalejdoskoper, bliver rummet en ren legeplads for besøgende i alle aldre. Illusionen af det ydre rum bliver hjulpet godt på vej af den elektroniske musiker og komponist Bjørn Svin, der til lejligheden har lavet et futuristisk lydspor.
Trine Boesen, udstillingsfoto fra Hullet i Rummet 2016. Foto venligst udlånt af Nikolajs Kunsthal.
For lige netop denne udsendte er både titlen i sig selv og udstillingen noget, der skaber lige dele uro og nysgerrighed. Jeg kan desværre ikke løbe fra, at rummets mystik altid har skabt en uro, der nærmer sig fobistadiet. For det er jo netop det, der er dragende ved rummet; vi ved ikke nok og vi vil sikkert aldrig få stillet vores nysgerrighed. Det vil altid skræmme og fascinere os.
Et gennemgående tema i Trine Boesen værker er rummet. Både det ydre rum og det konkrete rum vi rent fysisk befinder os i. Hun gør ofte brug af selve udstillingsrummet og lader kunsten gå ud over sine rammer. Malerierne flyder ud i illusionistiske vægmalerier og åbner op for kunsten. I HULLET I RUMMET har Boesen slået hul i rummet og beskueren kan træde helt ind i kunsten.
Lad os alle Lege
I udstillingens undertitel står der, at den henvender sig til alle i alderen 0-117 og det understreger de legende undertoner i udstillingen. Lidt for børnevenlige kunstudstillinger kan virke afskrækkende på nogle museumsbesøgende, men Trine Boesens legende tilgang til kunsten giver en forfriskende åbenhed, der tit ses inden for Nikolaj Kunsthals mure. I forhold til Cph Art Weeks eget tema “Open Gestures” skaber udstillingen en fin kontrast til debatten om kunst i øjenhøjde. Universets uudforskede mystik vækker nysgerrighed i alle aldre, i mit eget tilfælde i form af en lille fobi for det ukendte. Alligevel lægger Boesens udstilling op til, at alle aldre kan føle sig godt tilpas og drømme sig væk. En sanselig rejse ind i kunstens rum og det ydre univers.
Udstillingen er i samarbejde med Brandts i Odense og er en ny og udvidet opsætning af sanseudstillingen HULLET I MUREN, der blev vist i begyndelsen af året på Brandts.
Trine Boesen (f.1972) er uddannet fra Det Jyske Kunstakademi og fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i København. Siden har hun udstillet rundt omkring i landet og hun er i dag bosat i København. Boesen er repræsenteret ved Nordjyllands Kunstmuseum, Vejle Kunstmuseum, Ny Carlsberg Fondet og ARoS.
HULLET I RUMMET af Trine Boesen, Udstilling på Nikolaj Kunsthal 27. august - 13. november.