
Omtale af udstilling We will meet in the blind spot af Maj Hasager i Galleri Image
WE WILL MEET IN THE BLIND SPOT - ET BLIK UDEFRA
31.08.2015
af Natascha Kromann
Magasinet kunst har besøgt Galleri Image i Vestergade i Aarhus, hvor kunstneren Maj Hasager har fyldt kælderrummet med storslåede historiske fortællinger og glemte stemmer fra en ellers ubemærket befolkningsgruppe i Rom.
Udstillingen ’We will meet in the blind spot’, tager udgangspunkt i arkitekturen, i og omkring, Esposizione Universale di Roma (EUR) – Mussolinis utopiske ’tredje Rom’. Som fluen på væggen har Hasager skildret en gruppe menneskers oversete tilstedeværelse, gennem en smuk kombination af gennemgribende dokumentarisme og drømmende fiktion.
Udstillingen skildrer EURs historie, med særligt blik på den rationalistiske byplanlægnings utopiske vision og fejlslagne projekt, der fokuseres også på områdets rolle i dag og dens sociale bagside det medfører.
Hasager præsenterer to film: We will meet in the blind spot og Bifurcating futures sammen med otte fotografier, der knytter sig til hendes research vedr. EUR-området.
Om EUR
EUR er et bolig- og forretningsområde i Rom, som blev påbegyndt under Benito Mussolinis styre. EUR skulle være et sted for Verdensudstillingen i 1942, og fejring af 20-året for fascisme i Italien. Dette fandt aldrig sted pga. 2. Verdenskrig, men området blev færdiggjort i 60’erne – dog ikke helt i den form det var tiltænkt.
Det filippinske samfund er en af Italiens ældste immigrantgrupper. Mange er til stede, som husarbejdere, chauffører, gartnere osv. men er ofte overset i immigrationsdebatten. Hasager har arbejdet med netop denne befolkningsgruppe og har fået lov at komme indenfor i den lokale kirke, hvor de mødes og har et fællesskab.
View towards square colleseum: Still fra filmen We will meet in the blind spot © 2015 Maj Hasager
We will meet in the blind spot
I filmen We will meet in the blind spot. (36 min), fokuseres der på fritid og interesser, beskrevet af personer fra det lokale, filippinske fællesskab.
Kameraet følger en kvinde, der går igennem det historiske centrum i EUR. Under scenerene afspilles indslag, af fortællinger, som udspringer af de filippinske immigranters personlige møde med Italien og afbrydes kun af referencer til scener fra efterkrigstidens italienske film. fortællingerne har en medrivende og sårbar kvalitet, som engagerer sit publikum.
Kvinden har en rød trøje på og det skaber en interessant kontrast til de hvide, spøgelsesagtige bygninger, hun færdes i blandt. Bygninger, som understreger hvordan Rom kunne have set ud, hvis det fascistiske regime ikke var faldet under krigen - store, barske symmetriske gader med bygninger af kalksten og marmor. Trods den meget pompøse og lineære arkitektur indtager kvinden gadens rum.
Lhyn walking: Still fra filmen We will meet in the blind spot © 2015 Maj Hasager
Sidst i filmen oplever man en picnicscene. Skiftevis træder personer, ud af forsamlingen og sætter sig foran kameraet og kigger ind i det. Alt imens de forbliver tavse, fortæller deres blikke en historie.
En mand stirrer tilbage i en intensiv øjenkontakt og det fordrer en form for interaktion med værket. Han smiler og ser næsten tilfreds ud, men i de sidste sekunder, bliver hans smil mere anstrengt. En kvinde, kigger ikke direkte ind i kameraet og det får hende til at virke sky og tænksom. En anden kvinde udstråler sørgmodighed eller smerte og man fornemmer at gråden presser sig på.
De står klart frem som individer med hver deres historie og hvert sit møde med Italien, men deres udtryk samles i en eskalerende helhed - fra behersket stolthed til behersket sorg.
Picnic: Still fra filmen We will meet in the blind spot © 2015 Maj Hasager
Bifurcating futures
Den anden film, der ligeledes vises på Galleri Image er relateret til samme projekt. Værket hedder Bifurcating futures (9 min). Hasager lavede filmen, i 2014 med den moderne danser Maria Concetta Borgese. Filmen er en undersøgelse af kroppens begrænsninger og potentiale i relation til den modernistiske og futuristiske arkitektur i EUR.
Futurismen, som kunstretning, hylder det moderne livs fart og bevægelse, men hvor dens foretrukne motiver, er den unge mand under 30, har Hasager valgt at undersøge byrummet ift. en kvindekrop på over 50.
Image documentation: Installation view af udstillingen We will meet in the blind spot. Photo: Maj Hasager
Borgeses bevægelser afbrydes af et forskudt visuelt kommentarspor, i form af Thom Donovans digt The Commons og er med til at skabe et ekstra lag i dialogen.
Dansen illustrerer en håndgribelig bevægelse, som er i fokus - den fylder byrummet ud - men digtet er også en naturlig del af denne, da poesien udgør en bevægelse inden for sproget. Digtet indbyder til en ny måde at forstå andre former for bevægelser og udtryk på.
Filmens lydspor er baseret på reallyde fra byrummet, futuristisk arkitektur og mekaniske lyde. Det emmer af kraft, fart og ikke mindst støjen i storbyen, men Borgese overdøver nærmest denne larm med sine dyriske og stærke bevægelser.
Maria Victory: Still fra filmen Bifurcating Future © 2015 Maj Hasager
Udstillingen
Hasager er særligt inspireret af den neorealistiske bevægelse inden for italiensk filmproduktion. Det viser sig tydeligt, gennem filmenes krydsning mellem fiktion og realitet, synlighed og usynlighed.
Neorealisme er en kunstnerisk stilart man især finder i film og litteratur. Den kendetegnes ved en præsentation af hidtil usete men præcise skildringer af verden, som den er, samt en opfattelse af kunstnerens moralske pligt til at skildre denne verden for at forbedre den.
På den ene side findes, der redegørende elementer i Hasagers udstilling, som gør værkerne dokumentaristiske. Hovedpersonerne er allerede en del af virkeligheden i EUR, men er ofte usynlige i ’Den hvide by’. Motiverne bag scenerne er ikke konstruerede eller iscenesatte – de er tilfældige og virkelige og dette er en æstetisk kvalitet i sig selv.
Men på samme tid er værkerne på sin vis iscenesatte. Med tekst og visuelle effekter er de gjort drømmende og poetiske.
Denne æstetiske bearbejdning bringer noget frem for øjet, som giver anledning til fordybelse og refleksion, nu da det bliver gjort synligt.
Den samme kombination af tekst og visuelle billeder præger også udstillingens øvrige værker.
Installation view af udstillingen We will meet in the blind spot, Galleri Image. Photo: Maj Hasager
Mange blikke er involveret i denne udstilling; En erfaren danser kigger sine omgivelser i øjnene, en kunstner træder ind i en kirke, i Rom. Kunstneren kigger på en gruppe individer, som har fundet sammen i et fællesskab og disse kigger tilbage på hende.
Gennem tekst, lyd, video og fotografi, viser Hasager, hvad hun ser – men uden at antyde noget. Hun viser de mennesker, som er i EUR, og skildrer områdets og menneskenes fortælling.
We will meet in the blind spot genererer nye fortællinger og giver måske plads til en ny udvikling. Værkerne har mange lag af betydninger og lægger op til endnu flere spørgsmål om identitet, politik, forfaldne ideologier kultur, historisk udvikling etc.
Maj Hasager
Maj Hasager er en dansk kunstner, baseret i København. Hun har studeret fotografi og kunst i Danmark, Sverige og Storbritannien, og har en MFA fra Konsthögskolan i Malmö. Hun er interesseret i hvordan historien skrives og omskrives afhængigt af den sag, ideologi eller politiske agenda den måtte fremme, og hvordan marginaliserede grupper repræsenteres i konstruktionen af historien. Hendes praksis er kendetegnet ved researchbaseret tværmedialitet. Med tekst, lyd, video og fotografi behandler hun temaer som identitet, erindring, historiekonstruktion, kulturel repræsentation og undersøgelse af magtstrukturerne bag politiske, sociale og kulturelle forhold. Siden 2011 har hun været supervisor og leder af masterprogrammet Critical and Pedagogical Studies ved Konsthögskolan i Malmö.
Galleri Image
Galleri Image er et ikke-kommercielt udstillingssted for fotobaseret kunst. Galleriet blev stiftet i Aarhus i 1977 af en gruppe fotokunstnere og fotokunstinteresserede, drevet af et fælles ønske om at få det fotografiske medie anerkendt som en kunstform på lige fod med tegning, maleri og skulptur. Galleri Image var Skandinaviens første galleri for fotografi, og var igennem flere år tilmed det eneste af sin art i Danmark. Galleri Image bygger i dag på en grundlæggende ambition om at vise og udbrede kendskabet til fotografi, video, performance og installationskunst. Udover at præsentere udstillinger af anerkendte kunstnere er det vores målsætning at opdage og støtte nye talenter samt virke som springbræt for danske kunstneres videre karriere. Med skiftende udstillinger ønsker Galleri Image endvidere at fremme kunstnerisk mangfoldighed og fornyelse, samt at give vores besøgende gode oplevelser og yde ny indsigt i kunst.
Udstillingen We will meet in the blind spot, kan ses netop nu hos Galleri Image og frem til den 25. Oktober 2015.
Den 19. september 2015 vil Galleri Image være vært for et seminar med deltagelse af Maj Hasager i samtale med kuratoren Silvia Litardi (IT). Der vil endvidere være en boglancering for Hasagers seneste bogprojekt udgivet af Woodpecker Projects (SE) i samarbejde med Galleri Image.