Kathrine Ærtebjerg har indtaget Galleri DGV
Af: Ditte Haugstrup. 23.09.2016
Galleri DGV danner rammen for Kathrine Ærtebjergs nye soloudstilling ”Sommerfugl”. Det er en flot og omfangsrig udstilling, der omfatter værker fra perioden 2009 til 2016. Værkerne spænder vidt i farve og form, og udstillingen er en blanding af maleri, papirarbejde, keramik og collage.
Turen går til Svendborg. Galleri DGV befinder sig i huset Villa Tårnborg, en smuk hvid bygning beliggende ved Christiansminde strand med udsigt over vandet, som glitrer i den lave septembersol. Husets imponerende vinduespartier medfører et betydeligt naturligt lysindfald, som passer smukt til fremvisningen af Kathrine Ærtebjergs malerier.
Kathrine Ærtebjerg på ferniseringsdagen. Foto: Fagfotografen.
Udstillingen ”Sommerfugl” rummer værker fra perioden 2009 til 2016 og vi vil se nærmere på Ærtebjergs kunstneriske udvikling og kunstens forvandling gennem netop disse år.
Moder Jord. Akryl, spray og olie på lærred. 170x200 cm. 2009. Foto: Fagfotografen
Kvinden og naturen
Generelt for Ærtebjergs malerier kan det siges, at de er farverige og gæstfrie. Derudover er kvinden og hendes seksualitet, identitet og udvikling i fokus. Hos ”Moder Jord” fra 2009 inviteres iagttageren ind i en eventyrlig verden med fantasivæsener, en dragende natur og en kvinde liggende i front.
Kvinden er helstøbt. Hendes ansigt står tydeligst frem, mens kroppen former hele kvindens anatomi. Titlen ”Moder Jord” giver associationer til noget kraftfuldt, blidt og tilstedeværende. Kvinden er i et med den frodiggrønne natur, der omgiver hende.
Hun er en sommerfugl. Akryl og olie på lærred. 100x85 cm. 2010/2013. Foto: Ditte Haugstrup
Foruden kvinden synes naturen at spille en stor rolle i Ærtebjergs kunst. Naturen symboliserer nogle af de samme egenskaber en kvinde kan besidde. Vi forestiller os, at naturen er i (en evig) forvandling: naturens komponenter blomstrer, visner og dør. Naturen skaber nyt liv, og den varierer i alle dens udtryksformer, såsom farve, form og konsistens.
Kvindekroppen varierer og er i forvandling. ”Hun er en sommerfugl”, formidler ligeledes et eventyrligt univers. På trods af at farverne er blide, er kontrasten skarp og sommerfuglekvindens konturer fremhæves derved. Kvinden er gået fra at være en larve til at blive en sommerfugl.
Forvandlingen, og den nye identitet som denne medfører, er fortalt i en tydelig streg. Ærtebjerg, som benytter sig af hele palettens farveregister, lader kvinderne være i front. Den farverige og eventyrlige baggrund overskygger aldrig kvinden, men fungerer, med sine skarpe kontraster, som en integreret del af forvandlingens fortælling.
Akvarel rød 1. Akvarel på papir. 46x34 cm. 2012. Foto: Ditte Haugstrup
Den indre kamp, som det ofte kræver at gennemføre en forvandling, er illustreret i ”Akvarel rød 1” fra 2012. Kampen mod en omskiftelig rød masse kan både symbolisere opgøret med det normative kvindebillede, men samtidig også en mental kamp mod puberteten og forvandlingsfasen.
Billedet kunne endvidere symbolisere en fødsel, hvor mor og barn er tæt omsluttet. Ærtebjergs billeder er således ikke entydige. De er åbne for fortolkninger men er altid fortalt ud fra et sympatisk og inkluderende perspektiv.
Fra eventyrlig til abstrakt
Det er interessant her at bemærke, at det eventyrlige ikke længere er så markant, og den røde masse vises som et abstrakt fænomen. Kvindens form står dog stadigvæk tydeligt frem. I Ærtebjergs senere malerier vil vi se, at kvinden stadigvæk er tilstede, men ikke i en anatomisk fuldendt form.
Hun ligger i en rede med æg. Akryl og olie på lærred. 125x150 cm. 2014. Foto: Ditte Haugstrup
I ”Hun ligger i en rede med æg” fra 2014, har vi, ligesom hos ”Moder Jord”, med en kvindefigur at gøre, hvor der henvises til, at hun er en mor eller en beskytter. Kvinden vogter æggene, så de vil være i stand til at forvandle sig til levende væsener.
Vi kan nu se, at kvindekroppen på maleriet ”Hun ligger i en rede med æg” er skildret med en mindre defineret streg, i modsætning til de tidligere værker. Den mindre tydelige streg munder ud i en mere eksplicit abstrakt form. Konturerne udviskes, men kvinden og hendes identitet er stadig omdrejningspunktet i Ærtebjergs udstilling ”Sommerfugl”.
For omtrent to år siden udtalte Ærtebjerg sig i Politiken omkring de normer, som kvinden er underlagt: ”Jeg synes, det er vildt irriterende, at kvinder skal være underlagt en norm om at se ud på en bestemt måde og være evigt utilfredse med deres udseende.”
En forvandling betyder netop også ofte et nyt udseende, der skal tages stilling til. Malerierne formidler en udvikling eller en forvandling, men ikke i fragmentariske bidder. Tværtimod. Ærtebjergs enkelte kunstværker udgør hver især en helhedsoplevelse. På samme måde som menneskets udseende er i forandring hele livet, men som stadig udgør en helhed, og som ikke blot kan reduceres til et stadie. Denne forvandling bør ikke nødvendigvis opfattes i en negativ form, hvori man ældes, men kan betragtes som en naturlig og smuk udvikling.
Udstillingsview. Skulpturerne er fra 2013. Foto: Fagfotografen
Kraftfuld og drømmende
Det maleriske udtryk, der i den grad ramte mig, er både mildt og kraftfuldt. Den blodige røde og den temperamentsfulde grønne formidles nænsomt og råt på én og samme tid. En dualisme, der gør udstillingen absolut seværdig.
Da jeg sad i DSB-toget på vej hjem og pludselig igen var omgivet af den banale virkelighed, slog det mig, at udstillingens eventyrlige og abstrakte værker havde holdt mig i en drømmelignende tilstand.
Jeg er her hvor er du? Akryl, spray og olie på lærred. 85x100cm. 2016. Foto: Fagfotografen
Udstillingen ”Sommerfugl” kan ses på Galleri DGV fra d. 17. september til d. 6. november 2016
Link til Kathrine Ærtebjergs hjemmeside: http://www.kathrineaertebjerg.dk/
Link til Galleri DGV: https://www.galleri-dgv.dk/
Link til artikel om Ærtebjerg i Politiken: http://politiken.dk/kultur/ECE2422895/kathrine-aertebjerg-skriv-bare-mit-telefonnummer-i-artiklen/