Det velkendte bliver surrealistisk i Tsuyoshi Inoues filmatisering af 'After the Quake'.
After the Quake
Af Lærke Jerup Østergaard
22.10.2025
’After the Quake’ er en filmatisering af Haruki Murakamis novellesamling af samme navn. Den japanske instruktør Tsuyoshi Inoue sammenfletter fire af novellens seks fortællinger i et mystisk og gribende univers, der beretter om begivenheder i fire individers liv efter det store Hanshin jordskælv i Hyogo-præfekturet i 1995.
Det er en fortælling om, hvordan menneskers liv bliver formet af katastrofer – og hvilke dvælende eftervirkninger de kan have – både de emotionelle, relationelle og de eksistentielle. Filmen fremstår fragmenteret i sine beretninger, hvor vi befinder os i en række forskellige årstal mellem 1995 og 2025, men hvor vores hovedpersoners historier alligevel forenes i de individuelle traumer. At fortællestrukturen fremstår fragmenteret, nærmere end en som en lineær fortælling, virker som et kunstnerisk valg, hvor der mest af alt ønskes at fremstille en ”efter et jordskælv”-tilstand i stedet for et enkelt plot. Titlen ’After the Quake’ og på dansk ’Efter skælvet’ understreger derfor særligt filmens hensigt: at berette om efterfortællingerne, snarere end selve katastrofen. Det er en film om tab, stor sorg, ensomhed og forbindelse, hvor alle søger efter mening i tilværelsen.
(1).jpg)
I filmen møder vi de tilsyneladende adskilte historier, hvor en mand umiddelbart efter jordskælvet forlades af sine kone og rejser til Hokkaido med en mystisk æske, han skal overlevere til en kollegas søster. Herefter møder vi en ung kvinde, der fremstår ekstremt ensom og med et ønske om at dø, men som møder en vagabond, der hver nat bygger bål på en kold og afsides strand. Næste fortælling er om en mand, der er vokset op i en religiøs sekt, og som hele livet søger en mening efter at have afskrevet sin religion. Afslutningsvist møder vi manden, Katagiri, et ydmygt individ, der bliver rekrutteret af en gigantisk talende frø, som på en gang fremstår nuttet, men også frastødende. Frøen eller ”Frog”, som den hedder, inviterer Katagiri til at bekæmpe ”Worm”, for at forhindre endnu et stort jordskælv, denne gang i Tokyo. Her bliver det særligt tydeligt, hvordan det der faktisk sker, og det der sker i sindet, ikke er lige til at skelne imellem, især med frøens udsagn: “the world can change depending on your imagination”.
På bedste Murakami vis, formår Tsuyoshi Inoue at indkapsle den magiske realisme, der præger samtlige af Murakamis fortællinger. Inoues nyfortolkning af novellerne skaber et kendt, men samtidig fremmed univers, hvor grænserne mellem virkeligheden og drømme sløres. Filmen er langsomt fortalt og skildrer både smukke og sørgelige landskaber og liv, men med elementer af absurd humor og mareridtsagtige, næsten uhyggelige scener. I filmens visuelle og auditive udtryk, forekommer det tydeligt, at der vægtes at skabe en drømmelignende atmosfære, hvor det realistiske og surrealistiske flettes sammen. ’After the Quake’ er en enormt rørende og genkendelig fortælling, der berører temaer, de fleste vil kunne nikke genkendende til. Jordskælvet bliver nærmere en metafor for traume og forsøger at åbne publikums blik for, hvordan en traumatisk oplevelse sætter sine spor og præger menneskers liv - og hvordan vi alligevel søger efter mening og samvær for at overkomme oplevelserne.
'After the Quake' varer 132 minutter og får dansk premiere (med engelske undertekster) torsdag den 23. oktober - i Gloria i København og andre steder i landet.




