
Eventyrteatret slipper fantasien løs i en nyfortolkning af Alice i Eventyrland
Alice i Eventyrland i Glassalen, Tivoli
SCENE: Af Anette Lindbøg Karlsen
05.10.2025.
På den mest regnvåde og blæsende oktoberdag åbnede Glassalen i Tivoli dørene til Eventyrteatrets efterårsforestilling. Vejret kunne ikke have været mere dramatisk, men inden for ventede en varm og fantasifuld velkomst. Hér blev vi mødt af fortryllende væsener, som delte programmer ud og bød os hjerteligt velkommen med store smil. Min 6-årige søn, som var min ledsager, lod sig ikke mærke af stormen udenfor – hans forventning voksede i takt med, at vi trådte ind i det magiske univers.
En magisk fortælling med et twist
Eventyrteatrets nyfortolkning af Alice i Eventyrland er en farverig og fantasifuld rejse ind i et univers, hvor det umulige bliver muligt – og hvor det skæve og unikke får lov til at blomstre. I centrum står Al (spillet med stor indlevelse af Emma Grant-Rosendahl) – en pige med en livlig fantasi, som både fortryller og forstyrrer hendes omgivelser.
Forestillingen åbner i det genkendelige – vi møder Al, som er på vej hjem fra teatret sammen med sine venner. Hjemme venter hendes forældre og en stil, der skal skrives til skolen den efterfølgende dag. Al får inspiration af sine bamser, som hun taler med – og som svarer hende igen! Men hurtigt bliver det klart, at fantasien ikke er velkommen alle steder. I skolen hersker den strenge lærerinde Fru Rødbjerg (Clara Dragsted Hansen i en formidabel præstation), som med hårde ord og kontrollerende adfærd forsøger at tvinge Al til at glemme sin livlige fantasi og tænke som alle andre. Men Al forsvarer sin ret til at tænke frit og opfordrer sine klassekammerater til at gøre oprør.
Alice i Eventyrland, Glassalen i Tivoli, 2025. Foto: Thomas Hergaard
Det er på en skovtur med klassen, at eventyret for alvor tager fart. En talende kanin fører Al til en magisk dør, og med ét befinder hun sig i Eventyrland – en verden befolket af mærkværdige og magiske væsener, hvor alt synes muligt. Men bag den farverige overflade lurer mørke kræfter. Den Røde Dronning (Julia Bircow i en stærk rolle) hersker over Eventyrland med jernhånd, og da hun ydmyges i et spil (pindsvine)krocket mod Al, beordrer straks sine vagter til at fange pigen og kaste hende i fængsel. Men Al undslipper, og hendes flugt sætter gang i en hæsblæsende jagt gennem det forunderlige og farverige Eventyrland.
Al finder hurtigt allierede i Eventyrland og slutter sig til modstandsgruppen, ledet af den håbefulde Hvide Dronning (smukt portrætteret af sangtalentet Freja Larsen). Som søster til Den Røde Dronnings repræsenterer hun håbet om en ny begyndelse for de undertrykte i eventyrlandet. Sammen med Den Hvide Kanin og Hattemageren forsøger gruppen at undslippe Den Røde Dronnings spillekort-soldater og udtænker en dristig plan for at vælte hendes regime. Forestillingen bygger op til et dramatisk og følelsesladet klimaks, hvor alt synes tabt – indtil hjælpen pludselig kommer fra en helt uventet kant. Og ja, der er et twist, som vil overraske selv de mest garvede eventyrkendere. Men hvordan det hele ender, må man selv opleve. Ingen spoilers her!
Alice i Eventyrland, Glassalen i Tivoli, 2025. Foto: Thomas Hergaard.
Fantasien som frihed – Alice i Eventyrland hylder det anderledes
I Eventyrteatrets nyfortolkning af Alice i Eventyrland er det fantasien, der står i centrum – ikke blot som underholdning, men også som et kraftfuldt værktøj til at udfordre normer og bryde med konformitet. Forestillingen fejrer det skæve og unikke, og minder os om vigtigheden af at turde være sig selv – også når omgivelserne forsøger at presse én ind i faste rammer.
Forestillingen, der er spækket med ikoniske (og elskede) figurer som Den Skøre Hattemager, Den Hvide Kanin, Filurkat, Kålormen og Syvsovermusen, bringer nyt liv til Lewis Carrolls klassiker. Med nykomponerede sange og en spektakulær (og til tider næsten psykedelisk) scenografi med masser af glitter, glimmer og fjer, inviteres publikum ind i en verden, hvor alt kan ske – og hvor mørke og magi går hånd i hånd.
Alice i Eventyrland, Glassalen i Tivoli, 2025. Foto: Thomas Hergaard.
Et af forestillingens mest vellykkede greb er den tydelige forbindelse til nutiden. Vi møder Al i en hverdag, som mange børn (og voksne) vil kunne genkende – med skoleopgaver, en sammenbragt familie og en lærer, der ikke levner meget plads til fantasi og fri udfoldelse. Samtidig formår forestillingen at åbne op for et legende og moderne univers, hvor humoristiske indslag og velplacerede referencer til både Disneys Frost og TV 2’s julekalender Tinka skaber smil hos publikum. Det giver forestillingen et friskt udtryk, der binder virkelighed og eventyr sammen på fineste vis.
Alice i Eventyrland, Glassalen i Tivoli, 2025. Foto: Thomas Hergaard.
En ny æra for Eventyrteatret
Med Alice i Eventyrland markerer Silas Holst sin debut som både manuskriptforfatter, instruktør og koreograf – og samtidig det hans første store produktion som Eventyrteatrets nye kunstneriske leder. Silas Holst tiltrådte stillingen tidligere i 2025, og med forestillingen indleder han et nyt kapitel i teatrets historie. Alice i Eventyrland repræsenterer således ikke blot en kreativ nyskabelse, men også et tydeligt kunstnerisk skifte og en ny begyndelse for teatret under hans ledelse.
Afslutningsvis fortjener ensemblet en kæmpe ros. De unge skuespillere leverer en imponerende præstation, hvor skuespil, sang og dans smelter sammen i en helstøbt og medrivende oplevelse. Det er en fornøjelse at overvære det talent, den glæde og den energi, der strømmer fra scenen.
Det var vores første oplevelse med Eventyrteatret, men bestemt ikke den sidste!
Alice i Eventyrland kan opleves i Glassalen i Tivoli frem til den 19. oktober 2025.
Sted: Eventyrteatret, Glassalen i Tivoli
Foto Øverst: Thomas Hergaard