
FAME THE MUSICAL i Falkoner Salen på Frederiksberg
FAME THE MUSICAL
Et glitrende kram fra 80’erne
17.09.2025
SCENE: Af Anna Kjærulf Hansen
Premieren på FAME THE MUSICAL summede af forventning og blandt publikum kunne man spotte mange kendte ansigter fra underholdningsbranchen, klar til at se en klassiker fra 80’erne få nyt liv. Den røde løber, de blitzende kameraer og perlende bobler skabte en stemning, der passede perfekt til forestillingens titel, FAME.
Så snart tæppet gik, blev den glitrende forventning i salen forvandlet til 80’er-magi på speed. Publikum blev kastet direkte ind i et farverigt univers fyldt med hotpants, stort hår og svedbånd, og med 80’er-hits som Mad World og Let’s Get Physical, der blev mødt med jubel fra salen. På scenen blev man præsenteret for både rutinerede scenekunstnere og nye talenter, som var blevet håndplukket til denne opsætning af FAME.
Forestillingen instrueres af Frede Gulbrandsen og præsenteres af Hele Danmarks Musicalteater, som er et samarbejde mellem One & Only Musicals, Vejle Musikteater og Holstebro Teater.
En velkendt fortælling
Vi møder en gruppe af unge elever, som præsenterer sig selv i forestillingens første scene. De har alle det tilfælles, at de netop er blevet optaget på en af landets mest prestigefulde skoler, High School of Performing Arts i New York. De længes alle efter at forfølge deres drømme. Den stålfaste Carmen (spillet af Linea Høgh Olsen), der sigter efter at blive den mest succesfulde sangerinde nogensinde, den lidenskabelige Nick (spillet af Christian Iversen), der drømmer om en skuespillerkarriere eller Tyrone (spillet af Luc Boris André Kauadio), der er fastlåst på en karriere som professionel danser og rapper. Publikum følger flere karakterer og deres daglige gang på skolen samt deres relationer til hinanden og underviserne (spillet af Silas Holst, Anette Heick og Camilla Bendix).
Fame The Musical. Foto: Miklos Szabo.
Selvom jeg til tider kan miste tålmodigheden med en ’easy-going’ fortælling, så fungerer FAME også som et velkendt kram; den stereotype badboy, Tyrone, og den pæne pige, Iris Kelly, (spillet af Anna Munch) har et turbulent kærlighedsforløb, underdoggen får sin triumf, og venskaberne blomstrer til kærlighed. Ligesom, når vi vælger at trykke på den klassiske romantiske komedie på Netflix, som vi allerede har set fem gange, så giver FAME os den tryghed, der ligger i det forudsigelige. I en tid, hvor både hverdagen og verden omkring os er usikker, kan det være utrolig befriende at læne sig tilbage i en historie, man kan regne med og som stadig formår at underholde.
Netop fordi fortællingen er så velkendt og tryg, træder performernes præstationer tydeligt frem. Selvom jeg til tider var ved at blive overstimuleret af indtryk, så sad jeg hele vejen og var utrolig imponeret over energien på scenen, hvor både sang, skuespil og dans smeltede sammen i én fortælling.
Fame The Musical. Foto: Miklos Szabo
Rampelysets magi og markedsføringens realiteter
Mange som køber billet til forestillingen, er nok især nysgerrige efter at se influencer og skuespiller, Anna Munch, i sin debut som musicalperformer. Hun har, sammen med koreograf på forestillingen, danser og skuespiller, Silas Holst, været frontfigurer i forestillingens promovering og skabt spotlight på plakaterne. Et velovervejet træk, der nok har lokket ekstra publikum ind i salen.
Man kunne tænke, at Munch bringer et nyt publikum med sig på grund af sine mange Instagram-følgere, der måske ikke kender 80’er-klassikeren FAME, men som bliver draget af forestillingen, fordi hendes navn og profil er en del af den. Samtidig med, at Silas Holst er et velkendt ansigt, som man blandt andet kan genkende fra TV-showet Vild med Dans gennem 9 sæsoner. Et ansigt og navn, der også tiltrækker opmærksomhed og publikum.
Der er ingen tvivl om, at alle på scenen leverede stærkt, og selvom Anna Munch er ny på denne scene, viste hun, at hun er godt på vej ind i musicaluniverset. Alligevel kan jeg ikke lade være med at tænke, hvor ærgerligt det er, at det tilsyneladende ikke er nok, at man er en dygtig scenekunstner, der mestrer genren til fingerspidserne. Når en produktion som FAME THE MUSICAL skal sælges, er det ikke dem, der ender på plakaten, men navne med store følgerskarer. Det er en forståelig strategi, men den giver stof til eftertanke om, hvilke talenter vi risikerer at overse, når markedsføringen får det sidste ord.
Fame The Musical plakat. PR
Men selvom det er slået fast, hvem frontfigurerne er, så var der gjort plads til at opleve alle talenterne på scenen i løbet af selve forestillingen. Publikum blev trukket ind i et væv af små historier, hvor hver karakter fik sin egen plads i rampelyset. Forestillingen formåede at ramme balancen mellem det storslåede og det intime utrolig godt. Så både de store scenemomenter og de små, personlige øjeblikke føltes levende og nærværende. Det var nostalgi for alle pengene, og hele salen var med fra start til slut, hvor drømmene gik i opfyldelse.
FAME THE MUSICAL kan opleves I Falkoner Salen indtil d. 18. oktober 2025.
Foto øverst: Fame The Musical. Foto: Miklos Szabo