
Et underholdende, morsomt og tankevækkende tværæstetisk teaterstykke.
GENLYD
26. februar 2025
af Mona von Burgwald
I hælene af deres fremragende forestilling ”Symphony of Solitude (S.O.S)” i januar, som adresserede ensomhed i vores moderne samfund, har MØR collective igen serveret en ordentlig luns at tygge på. Med den samme humoristiske, musikalsk og tankevækkende tilgang kaster kunstnergruppen sig denne gang ud i et andet presserende samfundsproblem, nemlig de der forbandede smartphones, vi ikke kan lægge fra os.
Det er på den lille scene i Det Kongelige Teaters Skuespilhus, vi er vidner til en temmelig lang og akavet privat samtale mellem to personer – formentlig en næsten to meter høj brandmand og en petit bolledame på 36 år. Meeen de beskrivelser, de giver hinanden af sig selv, stemmer ikke helt overens med de to personer, der står på scenen. Samtalen foregår nemlig på smartphones gennem sløret af Snapchat-filtre, hvor begge parter giver sig ud for at være noget, de i virkeligheden ikke er. Hvem er de så i virkeligheden? Og hvad er virkeligheden egentlig?
Billedet: Mør collective
Virkelighed eller vås
Teaterstykket får os til at reflektere over det samfund, vi lever i, og hvordan vores anvendelse af teknologi og sociale medier har forvrænget vores virkelighed. Når man nu har muligheden for gennem sin smartphone også at vise sig selv som havende det perfekte udseende, tøj, hår, det mest eftertragtede job, et travlt socialt liv og de mest populære interesser – hvorfor skulle man overhovedet bøvle med at gå ud og stræbe efter disse ting i den fysiske verden?
Luksusliv, vi ikke nyder
På den minimalistisk indrettede scene kigger vi nu på en fornem lejlighed, med et luksuriøst hvidt gulvtæppe og designersofa, hvor der sidder en mand i sit fine jakkesæt (med prismærker stadig på). Det er nat, og manden har svært ved at sove, han ruller rundt uroligt, udmattet, søvnløs. Han kan ikke lægge sin telefon fra sig. Imens hører vi en stemme, der skitserer mandens liv: Karl Andersson er en mand, som går til psykolog, selvom han ingen problemer har. Karl Andersson er erklæret feminist. Karl Andersson er en mand, som ikke er i stand til at nyde det, han har…
Sofa-scenen er morsomt iscenesat, og vi griner ikke kun af skuespilleren Petter Wadstens ekspertkomiske optræden, men også (vil jeg mene) af os selv – en slags pinlig selverkendelse af vores egen adfærd med de dumme dimser, som vi er blevet så afhængige af. For nu om dage har vi alt og kan købe alt, vi kunne drømme om fra designermøbler til nyt tøj – uden at forlade sofaen.
Nothing Compares to my iphone
En telefonboks badet i neonlys danner scenen for bl.a. en formidabel optræden af Anika Barkan, som fortryllende synger Sinead O’Connors ikoniske ”Nothing Compares to You” med let modificerede tekster. I den hjerteskærende sang sammenlignes vores mobiltelefoner med livets største kærlighed: Man kan ikke tænke på andet, ingenting kan erstatte den, og livet føles tomt uden den. Samtidigt fremhæver sangen, at det først er når vi lægger vores mobiltelefoner fra os, at vi faktisk kan begynde at leve igen – i virkeligheden.
Billedet: Mør collective
Musikken som midtpunktet
Komponisten Mika Forsling spiller sin originale musik på scenen gennem hele forestillingen, midt på scenen. Præget af pulserende technomusik er den kulminerende scene en spændingsfyldt og særdeles energisk dansesekvens, hvor de to skuespillere virkelig giver den gas. Med et genialt træk – en T-shirt med et ansigt trykt på, trukket over hovedet – har skuespillerne formået at symbolisere, hvordan folk bliver en sammensmeltning af alt det, de ser på de sociale medier, og mister deres egne identiteter.
Med en nytænkende og ikke-fordømmende tilgang formår MØR collective at belyse vigtige samfundsemner, som vi ofte overser, men som vi bør være mere opmærksomme på.
Tværæstetisk teater
GENLYD er gjort muligt af KSelekt, et samarbejde mellem Statens Kunstfond og Det Kongelige Teater, som har givet kunstnerne lov til at være i Skuespilhuset i en måned. KSelect giver plads til mere eksperimenterende, tværæstetiske teaterforestillinger, som man normalt ikke ser på de store scener. GENLYD havde premiere på AFUK-scenen i 2020, og har siden spillet på Teater Momentum, BoraBora, Horsens Teaterfestival. Undertegnede undskylder for eventuelle spoilers og håber, at andre snart får mulighed for at opleve teaterstykket.
Bag Scenen
MØR collective er et internationalt scenekunstfællesskab, der arbejder med socialt engagerede og normkritiske kunstprojekter. Grundlagt af Anika Barkan, Mika Forsling & Cille Lansade, fungerer MØR collective som en platform for kunstnerisk samskabelse. Laura Hagen Aagaard har siden 2023 været Kreativ Producent.
Instruktør: Cille Lansade
Performere/tekst: Anika Barkan og Petter Wadsten
Komponist og livemusiker: Mika Forsling
Lysdesigner: Clementine AM Waldelius
Kostume designer: Camilla Lind
Foto: Cosmin Cirstea
GENLYD - 17-22. februar 2025, Skuespilhuset.