Decembristerne er lige nu aktuel med udstillingen "Extralys" på Den Frie, hvor lys spiller en uvant men ikke uinteressant rolle
Decembristerne "Extralys"
Den Frie Udstillingsbygning
Omtale af Marianna Cæcilie Kiel
13.12.2024
Kunstnersammenslutningen Decembristernes årlige udstilling undersøger med temaet ‘Extralys” fraværet af lys og hvad det betyder for perceptionen af værket og dets tilstedeværelse. Det sker blandt andet i forhold til traditionelle kunstudstillinger, der er betinget af lyset og stedets lysforhold. Ideen er at udstillingsbygningens elektriske lys er slukket i udstillingsperioden, og hermed er det op til kunstneren at skabe forbindelse mellem lys og værk.
Værkerne på udstillingen forholder sig meget forskelligt til den manglende lyssætning og de benspænd og nyopdagelser der sanseligt og billedligt opstår. Man kan stille spørgsmålstegn ved, hvordan det påvirker beskuerens visuelle tilgang, når den vante indgang til værket bygger på forventninger til et kunstnerisk udtryk, hvor lyssætningen er afgørende.
Publikum er uden tvivl udfordret på den traditionelle visuelle tilgang til et værk da lysforholdene umiddelbart gør det svært for ‘øjet’ at fæstne sig på et tilfældigt udstillingsobjekt blandt mange andre i rummet. Netop dette gør værkerne interessante og højst seværdige.
'Sommer Pantomine'
Et af de kunstneriske bidrag er gæsteudstiller Emil Saltos værkgruppe, “Sommer pantomime", 2024, der består af fem lige store malerier. De fremstår med sarte pigmenterede malerstrøj i grønlige og gule nuancer, der består af akryl og bivoks. Imidlertid er farverne afdæmpede og kontrastløse og fremstår næsten forsvindende i deres visuelle udtryk, som må være forventeligt i den anormale lyssætning. Det blide, sommerlige næsten forsigtige udtryk synes derimod at kontrastere med mørket og det dunkle udstillingslys. Titlen består af bogstaver i parentes, der angiver navnet Emil S. i omvendt rækkefølge, som om hvert billede er et initial.
Spændende bliver det imidlertid når publikums slagskygger blander sig på lærredet i en overlappende dans og man tiltrækkes af denne effekt fremfor penselsstrøgende og billedernes maleriske udtryk. Og dermed bliver det lysfattige forhold pludselig lige så afgørende som perceptionen, der opleves under 'normale' lysforhold.
Emil Salto, Sommer pantomine, 2024. 'Extralys', Decembristerne, Den Frie Udstillingsbygning 2024. Foto: Marianna Kiel
Det ydre i det indre
Et andet bidrag integrerer lyset i et værk, der består af fire identiske lyskasser, som bringer tankerne hen på byens allestedsnærværende reklameskilte. Med titlen “i<3u I-IV” 2024, præsenterer Noah Holtegaard beskueren for en kærlighedserklæring, der fotografisk viser oplyste kropsberøringer i fire forskellige situationer. Værket er næsten påtrængende med sin oplyste og dominerende tilstedeværelse i rummets dunkle mørke. Der er en tillokkende sødme i de retoucherede ufejlbarlige kroppe, som synes at referere til reklameindustriens kalkulerede marketingsstrategier. Billederne fremstår uautentiske og karikerede, og fungerer som et spejl vendt mod det vestlige samfunds såkaldte perfekthedskultur.
Noah Holtegaard (gæst) i<3u, 2024. 'Extralys', Decembristerne, Den Frie Udstillingsbygning 2024. Foto: Marianna Kielv
Skriftens lys i mørket
Et tredje værkeksempel der påkalder sig opmærksomhed i mørket, er Doris Blooms fem opretstående lærreder, “For meget lys/for lidt lys” 2024, som labyrintisk indkredser en hulelignende form. Malerigruppen er malet i abstrakte motiver med næsten sitrende penselsstrøj hvori bogstaver er indlejret. Netop skriften, der henviser til digitale bogstavformer, fremstår som en parafrase over en digitaliseringsalder, der på mange måder styrer det moderne menneskes gøren og laden. Vi udvikler os med hastige skridt i takt med den digitale tidsalder. Informationsskulturen og dens karakter af hurtige, flakkende nyhedsoverskrifter overtager menneskets evne til at tænke selv, synes værket at udtrykke. Det bærer på referencer til filosoffen Walter Benjamins plæderen for det autentiske menneskes erfaringer, der desværre må vige for informationssamfundets hastige fremskridt, hvilket fremgår af bogen "Fortælleren og andte Essyas". Alle Blooms værker er kun oplyst af det digitale symbol 'e', - som er bøjet i grønt neon og forestiller en kanin.
Doris Bloom, For meget lys/ For lidt lys, 2024. 'Extralys', Decembristerne, Den Frie Udstillingsbygning 2024. Foto: Marianna Kiel
Und dig selv et besøg på Den Frie her i juletiden, og kast dig ud i kunstersammenslutningens undersøgende eksperiment med lysets helt centrale rolle i billedkunsten. Udstilingen anbefales varmt.
'Extralys' vises til og med 5. januar 2025
Øverst: Heine Klausen "Come fly with me" 2024