Nationalmuseet bød i weekenden på festivalen 'Heksetid' og arrangementet 'After Hours', hvor samtaler, musik og performances gik op i en højere enhed.
After Hours - Nationalmuseet
Af Marianna Cæcilie Kiel
13.11.2024.
Nationalmuseet afholdt i weekenden ‘After Hours’ som en del af festivalen ‘Heksetid’. Arrangementet udfoldede sig som et historisk, kunstnerisk og musikalsk event, med udstillinger, foredrag og samtaler der udforskede betydningen af 'Heksen' som kulturelt fænomen.
På aftenen delte forfattere og musikere erfaringer spundet ind i reflekterende, oplysende og musikalske fortællinger om 'Heksen', med natur og frigørelse som det kunstneriske bindeled. Det satte et særligt vedkommende aftryk på aftenens program, hvor betydningen af hekse, vølver og en rituel performance udgjorde en næsten katalyserende kraft i en atmosfære af opløftende energi.
Mytologi og magtkritik
Arrangementet lagde ud med en samtale mellem Olga Ravn og Suzanne Brøgger, modereret af forfatteren og journalisten Amalie Langballe. Med udgangspunkt i egne værker, henholdsvis Brøggers seneste gendigtning af ‘Vølvens Spådom’ og Olga Ravns roman ‘Voksbarnet’, kredsede emnet om hvad der adskiller heksen fra vølven, og hvordan man imødegår ‘naturens kraft’ ved at blive mere natur, så at sige. Og endelig drejede samtalen sig om, hvad der gør os mennesker i stand til at gå ind i den åndelige, fritsættende tilstand der kendetegner dét at være heks.
At søge hen imod en afmontering af det belastende tankegods, der historisk fortæller om kvindeundertrykkelse og hekseforfølgelse, synes at være samtalens overordnede præmis, der bød på skarpe reflektekterende og vigtige betragtninger.
'Når jeg danser bålet'
I kølvandet på aftenens talk overtog repræsentanter fra musikernetværket HUN SOLO programmet, anført af intense og kraftfulde sange, skrevet og fremført af stifteren af formatet, Nana Jacobi. Med sig havde hun multiinstrumentalisten Julie Hjetland aka Lukkif, der smukt akkompagnerede med sit kenyanske stammeinstrument, en onokarno. Duoen havde det islandske kor Kvinnakórinn Dóttir i ryggen, der med smukke backup-stemmer supplerede Jacobis drømmende vokal.
'After Hours' 'Heksetid. Nana Jacobi. Nationalmuseet 2024. Foto. Marianna Kiel
Musikalsk trolddom
Kunstneren og performeren Jeanett Albeck fremførte stærke, vedkommende sange, hentet fra teateropsætningen “Hex”, der belyser og problematiserer de uhyrligheder, kvinder i 1600-tallets trolddomsprocesser blev udsat for. Kyndigt akkompagneret af cellisten Veronika Kroell Voetmann, der fuldendte en allerede fortryllende stemning med sit musikalske talent, løftede Albeck stemningen til uanede højder. Med sig havde hun et følge af sangere og forfattere, der musikalsk støttede op med et solidt backing-kor. Hermed blev aftenens intense musikalske underholdning afviklet på et næsten skyhøjt niveau.
'After Hours' 'Heksetid'. Nationalmuseet 2024. Foto. Mariannna Kiel
'Vølvens varsel'
Aftenenen sluttede af med den rituelle performance ‘stavbærerne’ skrevet og anført af Olga Ravn og frivillige skuespillere, der smukt fremførte et mystificerende show, med få rekvisitter og velkoreograferede bevægelser. Seancen er inspireret af det kvindearbejde, der er blevet udført op gennem historien - fra Stenalderen til Vikingetiden.
På gulvet i mørket i den store sal gik Olga Ravn rundt og tegnede store symboler med kridtstreger, der effektivt blev oplyst af mobillampernes spotlight. Hekseseancen og stemningsbilledet der blev tegnet op, gik ind under huden på undertegnede og flere af de fremmødte gæster, der stod klemt sammen på balkonen og lod sig underholde af aftenens sidste indslag.
Alt i alt bød aftenen på en smuk hyldest til de mytologiske kvinder der magtkritisk udlever magien som livskraft og eksistens. Hekse, vølver og de kloge koner. En oplevelse der stadig sidder i kroppen og vækker til refleksion og eftertanke.
'After Hours' 'Heksetid'. 'Stavbærerne'. Nationalmuseer 2024. Foto. Marianna Kiel
Frem til 2027 vises udstillingen ”Vølvens varsel – Vikingerne og verdens undergang” iscenesat af Kasper Holten på Nationalmuseet.
Se hvad museet i øvrigt har på programmet i de kommende måneder her:
Nationalmuseet i København
Øverst: Festivalplanche. Foto: Marianna Kiel