Indkøbskurven er tom.
Never be afraid to make a spectacle!
Rejser, Kultur & Event

Budskabet er more is less, når James Ensor fejres i Antwerpen dette efterår, og der er spektakler, masker og teater galore over hele byen!

Never be afraid to make a spectacle!
Ensor året 2024

af Sofie Olsen
06.11.2024


Thomas De Klyuver. Foto: Harley Weir. Masquerade, Make-up & Ensor, MoMu.

Avantgarde avant la lettre!
Belgien fejrer den flamske malers mangesidige talenter, som trykkunstner, skribent, komponist og firstmover in all things burlesque & grotesque ved at sætte fokus på de mange kunstnere der går i hans fodspor! Magasinet Kunst fik lov at få et kig på de fire udstillinger, der gik i spidsen, da Antwerpen skød 75-året for maskeradens maler i gang. James Ensor som mente at “an accurate depiction of reality is subordinate to the portrayal of a whimsical “phosphorised dream” (KMSKA, 2024) har banet vejen for en række kunstnere, der, ligesom ham, synes genopfindelsen af stil er et must, fra værk til værk!


Old Lady with Masks, 1889, MSK Gent Collection. Masquerade, Make-up & Ensor, MoMu. Foto: Hugo Maertens​

Et kig ind i James Ensors ‘whimsical’ alsidighed åbner på samme tid op for alle de  kunstnere, han inspirerede og influerede. Der er derfor dømt samfundskritisk æstetik over hele linjen, med karikaturer, mode og maskeleg.


Tschabalala Self, Black Face Brown with Blue Hoops, 2020, © Tschabalala Self. Masquerade, Make-up & Ensor, MoMu. Foto: Lance Brewer

Udstillingernes fællesnævner er nemlig ikke kun at positionere Ensor som en væsentlig kunstner i det 21. århundrede, men også at indkapsle en særlig kunstnerisk niche: Selviscenesættelsen; det campy og det teatralske. Der er burlesque under- og overtoner i både FoMus (Fotomuseum Antwerp) Cindy Sherman-tribute, i MoMu Antwerps (modemuseum Antwerp) Masks, Makeup and Ensor og i KMSKAs (det kongelige museum for kunst Amtwerp) In your Wildest Dreams: Ensor Beyond Impressionism. Alle udstillinger rammer plet i forhold til væsentligheden af James Ensor i vor tid. Evnen til at gribe vor tids problematikker og spejle dem, er fælles for de præsenterede contemporary kunstnere, der anvender samme tematikker og greb som han selv gjorde. Således er der mulighed for at opleve værker fra Cindy Sherman, Genevieve Figgis, Tschabalala Self, Issy Wood til de ofte oversete mode- og makeupkunstnere som Julien d’Ys, Peter Philips, Cyndia Harvey, Inge Grognard & Casper Sejersen. 


Peter Philips make-up for Alexander McQueen Autumn-Winter 2009-2010, Masquerade, Make-up & Ensor, MoMu. © Foto: Robert Fairer​

De flydende identiteters maskerade 
Ensor og hans genrefællers evige mockery mod samfundets snævre, binære rammer, skarpe kritik af objektiviseringen og undertrykkelse af kroppen er temaer, der rammer hårdt ned i nutidens voldsomme mediebilleder. En af de ting der bliver bragt til diskussion i en Ensor-udstilling, er hvorvidt Ensor iført en damehat har queer undertoner. Om det er væsentligt hvilken seksuel præference kunstneren havde er måske mindre vigtigt, end at hans kunst giver ekkoer til en internetdebat få måneder tidligere, hvor en OL-atlets udseende førte til hadtale og ultimativt beskyldninger om snyd, fordi det ikke holdt sig indenfor rammen af hvad “samfundet” definerer som mand eller kvinde. 


Selfportrait in Flower Hat, James Ensor. KMSKA, 2024. Foto: Magasinet Kunst

Om Ensors motiver i hans samtid var queer-kodede i vor tids definition af kunst er mindre vigtigt end at hans kunst helt uundgåeligt skaber rum for minoriteter, der oplever vold og undertrykkelse på verdensplan, fordi deres udtryk, kunst eller levevis er mere flydende, teatralsk og iscenesættende. Og det er ikke kun fordi det er befriende at se James Ensor portrætteret som andet og mere end den ensomme, lidende kunstner, det lidt snævre eftermæle, han tidligere er blevet efterladt med - også selvom han omtalte sig selv som 'a creampuff gone rotten' (McKenzie, 2016).


Masquerade, Make-up & Ensor collage, MoMu. 2024. Foto: Magasinet Kunst

Det er ligeså befriende fordi der er andet og mere man kan med Ensor som prisme, hvilket de mange kunstnere som de Antwerpske museer har inddraget, vidner om. Man kan for eksempel skabe et scenografisk bordel, som leder tankerne hen på den mere promiskuøse Cabarét Burlesque teaterscene, som James Ensor var optaget af og fylde det med samtidige kunstnere - for at minde os om at samfundet stadig iklæder os masker og fjer, uanset hvor meget eller lidt vi dresser up


Cyndia Harvey & Christian Lacroix – Miss Havisham in Masquerade, Make-up & Ensor, MoMu. Foto: Stany Dederen

The Camp of James Ensor
Fra Cindy Sherman til Genevieve Figgs MED MANGE FLERE, viser Antwerpens store museer en Ensor-prisme hvori kunsten spejler os som forbrugere og brugere af vores egen virkeligheds overfladiske tendenser. Om det er fotokunst, makeuppens ofte oversete kunstnere eller modekunsten, så er der et aspekt at se vores egen forklædning i gennem.


Genieve Figgis. Masquerade, Make-up & Ensor, MoMu. Foto: Stany Dederen

Ensor-prismen viser os hvilken virkelighed vi hele tiden er fanget igennem alle de masker vi både i fortiden og i nutiden har anvendt. For at forklæde, fremhæve eller pynte virkeligheden, for at overmale eller tilsløre den, uanset bevæggrundende, så viser Ensor prismen at maskeringens kunst altid har fundet sted. Men Ensor-prismen går længere end det - den viser os en vej ud af det fængsel fokus på det ydre sætter os i - en vej, der ofte er farverig, modig og præget af at tage opfordringen om at være os selv til overdrevne spektakulære højder. 


Ensor et les masques, 1935, KMSKA, 2024. Foto: Magasinet Kunst 

Ensor-året 2024 er en burlesque, til tider grotesk, men altid underholdende repræsentation af mere end 40 kunstnere i Antwerpen, der spejler hvordan vi maskerer os og altid har gjort det. 


Ensor året backstage på KMSKA. Foto: Magasinet Kunst

 

Ensor året 2024, Antwerpen:

IN YOUR WILDEST DREAMS
ENSOR BEYOND IMPRESSIONISM KMSKA
28.09.24 - 19.01.25
Kurator: Herwig Todts (co-curator: Adriaan Gonnissen)

 

MASQUERADE, MAKE-UP & ENSOR
MOMU
28.09.24 - 02.02.25
Kuratorer: Kaat Debo, Elisa De Wyngaert, Romy Cockx

 

CINDY SHERMAN
FOMU
28.09.24 - 02.02.25
Kurators: Rein Deslé and Anne Ruygt

 

ENSOR’S STATES OF IMAGINATION
MUSEUM PLANTIN-MORETUS
28.09.24 - 19.01.25
Kurators: Izanna Mulder, Willemijn Stammis

 

 

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig