En fuldstændig gennemført, grotesk, hold-vejret bodyhorror-film, du ikke må gå glip af.
The Substance
Af Lærke Jerup Østergaard
23. oktober 2024
Den feministiske bodyhorror-film ’The Substance’ er ikke for sarte sjæle. Instruktør Coralie Fargeat har formået at skabe en totaloplevelse i denne fortælling om en aldrende skuespillerindes besættelse af at fastholde sin karriere i et Hollywood glansbillede. Elisabeth, spillet af Demi Moore, synger på sidste vers af sin Hollywood-karriere, hvor hun tidligere har været en succesfuld skuespillerinde. Nu forsøger hun desperat at holde fast i sin plads i rampelyset med sit eget aerobics tv-show, men selv dette hænger i en tynd tråd. I et Hollywood, der vægter skønhed og ungdom højere end talent og erfaring, må Elisabeth ty til desperate metoder.
Hun bliver præsenteret for det sorte markeds stof The Substance, der lover foryngelse, men ikke uden strenge retningslinjer, der må overholdes uden undtagelser. Uden nærmere konsultation eller omtanke for eventuelle bivirkninger, kaster Elisabeth sig hovedkulds ud i at afprøve det selvlysende, grønne stof, og snart begynder en yngre og smukkere version at tage form. Hun er den samme Elisabeth, men måske ikke helt alligevel?
’The Substance’ er på sin vis en klassisk "vær forsigtig med, hvad du ønsker dig" fabel, men indeholder surrealistiske twist og groteske billeder, der tvinger dig til at kigge væk, mens du klynger dig til dit sæde. Flere gange måtte jeg holde mine hænder op for ansigtet og kigge ud igennem mine fingre. Det er en hårrejsende feministisk fortælling fyldt med overflod og vold, der alligevel formår at fremstå som et kunstnerisk mesterværk.
Bevidst og med et kunstnerisk øjemed, er filmen anakronistisk. ’The Substance’ foregår i et ubestemmeligt årti, hvor den på den ene side forekommer moderne og højteknologisk, men stilistisk passer den også ind i 70’ernes Hollywood med orange vægge, brune jakkesæt og velourtæpper eller 80’ernes besættelse af aerobics og pangfarver. Der er igennem hele filmen tidsmæssige uoverensstemmelser af elementer, men det er selvfølgeligt et tilsigtet kunstnerisk greb. Filmen er sprængfyldt med referencer, der tog mig tilbage til Oscar Wilde-romanen ’The Picture of Dorian Gray’, hvor Grays portræt er i løbende forfald eller tilmed skoleballet i gyserfilmen Carrie med sit brusebad af blod.
Trods al sin absurdhed, købte jeg ind på præmissen fra allerførste scene. Demi Moore, Margaret Qualley og Dennis Quaid er meget overbevisende i deres respektive roller og spiller dem fuldstændig fænomenalt. Filmen indfanger hele essensen af mange kvinders oplevelser med kropsrelaterede tabuer, undertrykkelse og pres for at holde sig evigt ung og smuk, men heri sat på spidsen med total metamorfose og forvandling af menneskets grundform.
The Substance har premiere 24. oktober. 2024 i Grand Teatret i København.