Indkøbskurven er tom.
Når lys skaber fortællinger
Interview & Portræt

Interview med Tivolis lysdesigner Jesper Garde Kongshaug

Når lys skaber fortællinger

INTERVIEW. 10.10.2024.
Af Tina Kristensen

Det er ikke til at komme udenom. Vinteren nærmer sig og dagene bliver kortere og kortere. Mørket sænker sig og i mørket finder Jesper Garde Kongshaug sit ”lærred”. Vi har fået en snak med Tivolis lysmester om at skabe fortællinger med lys.

For ni år siden blev lysdesigner Jesper Garde Kongshaug kontaktet af Tivoli med et tilbud, han ikke kunne sige nej til. Den traditionsrige have ville have Kongshaug til at udarbejde en strategi for lyset - en mere koordineret indsats, hvor lyset i højere grad indgik i en samlet fortælling.

Kongshaug har gennem årene arbejdet med lys i arkitektur og scenografi (for nyligt i opsætningen Flammenwerfer af Hotel Pro Forma på Det Kongelige Teater).
”Tivoli er et mere scenografisk og dekorativt sted, end mange af de projekter jeg tidligere har arbejdet med, og det var enormt interessant for mig, at være med til at udvikle Tivoli ind i vores tid og med nye teknikker skabe en samlende fortælling,” forklarer Kongshaug.

Tradition for lyskunst
Tivoli har en lang tradition for lyskunst, der strækker sig tilbage til parkens åbning i 1843 og gennem årene er lyssætningen blevet udviklet og finpudset. Tivolis lysdesign bidrager i høj grad til den særlige stemning, som tiltrækker millioner af besøgende hvert år. Her bruger man lys til at skabe visuelle effekter, der fremhæver havenes arkitektur, planter og attraktioner.

”Nogle steder holder vi fast i det gamle, som for eksempel med lysene i Nimb og Pantomimen." Han pointerer, at hver enkelt af de tusindevis af lamper på Nimb skiftes i hånden.
"Og lysene på Koncertsalen er lavet så de funkler, som et lille nik til gaslampernes tid,” fortæller Kongshaug, mens han viser rundt i haven.

”Det er jo faktisk det modsatte af, hvad man traditionelt forstår ved begrebet ´tivolilys’,” forklarer Kongshaug. Her er det ikke de store armbevægelser og overdådige lysshows, men en nænsom og respektfuld tilgang til opgaven, der synes at være gennemgående.
”Hver lampe har sin opgave og historie.”
Vi bevæger os forbi nogle lamper, der snurrer langsomt rundt. ”PH lavede for eksempel de her lamper til Tivoli umiddelbart efter krigen. En krigslampe omfortolket til en bolsjefarvet snurretop.”


PH-lamper ved Tivoli Søen, 2019. Foto: Tivoli PR
PH-lampe i Tivoli, 2015. Foto: Tivoli /Christoffer Anias Sandager (Duer)

Vi bevæger os videre gennem haven, der denne grå morgen er blidt oplyst. Kongshaug peger op på et træ ved den lille skrånende sti, der fører ned til ’Mazzoli’s Garden’. Det er beklædt med orange lyskæder og stammen er helt oplyst.
”Vi arbejder bevidst med strategier, der får folk til at bevæge sig rundt i haven af nye veje. Og vi kan se, at det virker – vi har lavet målinger på, hvordan gæsterne reagerer, når et område er blevet forbedret.”

Hver sæson sit lys
Lysdesignet i Tivoli ændrer sig alt efter årstiderne og temaerne for de forskellige arrangementer. I dag åbner man således for 19. gang dørene til Halloween i Tivoli, hvor haven kan opleves med lys i en nøje udtænkt vifte af efterårets nuancer. I år kan man også opleve den helt nye lysinstallation ’Firefly Field / ILDFLUER’ af Studio Toer i De hængende Haver, hvor hundredvis af lysende ildfluer svæver over græsset i området bag Tivoli Søen ud mod H.C. Andersens Boulevard.

Firefly Field er en fascinerende lysinstallation med en masse flyvende lyspunkter, der simulerer bevægelserne af disse natlige Lampyridae.

"Jeg blev fascineret af at se disse ildfluer funkle lige foran mig til en lysfestival i Lyon og glæder mig virkelig til at give denne fortryllende oplevelse videre til Tivolis gæster - voksne og børn. Det er ikke før set i Danmark.”


Firefly Field / ILDFLUER af Studio Toer, Installationsvue Tivoli 2024. Foto: Tivoli / Louisa Lehmann Mortensen

Samarbejde med kunstnere
Gennem tiden har mange kunstnere og designere bidraget til haven. Kongshaug peger på en lampe i farvet glas, der hænger diskret over os. Faktisk er der hele 33 af disse lamper i installationen Little Sun Light Swarm af Olafur Eliasson, der hænger i haven.

”De er flotte, især i solens stråler om sommeren, hvor glassets farver reflekteres,” fortæller Kongshaug. ”Det er ikke lamper, der er lavet til at lyse. Tivoli er i og for sig forbavsende mørk. Der er ikke gadelys i traditionel forstand. Men min erfaring er også, at folk søger hen mod mørket for så at se mod lyset – de gider ikke stå og være oplyste.”


Little Sun Light Swarm. Lamper til Tivoli af Olafur Eliasson og Little Sun. 2017. Foto: Tivoli / Mathias Fjeldborg

Little Sun Light Swarm. Lamper til Tivoli af Olafur Eliasson og Little Sun. 2017. Foto: Tivoli / Mathias Fjeldborg

Samarbejdet med kunstnere er en vigtig del af havens strategi.
”Vi har jo kun et par uger til at stille an mellem sæsoner.”
Jesper Garde Kongshaug er også kurator og forperson for lysfestivallen i København, og hvert år får de hundredvis af forslag til festivalen.
”Nogle af disse egner sig bedst til at blive vist et beskyttet sted som i Tivoli,” fortæller Kongshaug og forklarer, at fordelen ved at engagere kunstnere udefra er, at man får noget der er gennemarbejdet og afprøvet. Man ved, det fungerer.

Mellem teknik og kunst
”Jeg kan godt lide koblingen mellem det tekniske og det kunstneriske. Jeg startede med lysdesign for Tivoli lige omkring det tidspunkt, hvor LED-lysene stormede frem. Det fungerede ikke optimalt og det var en spændende udfordring, at få styr på.” Mens vi går rundt i haven, er der flere opkald fra havens medarbejdere. Der er kun et par timer til folk lukkes ind og de sidste ting skal på plads.

Jeg spørger, om der er et af de projekter, han har haft i haven, han er særlig stolt af.
”Jeg havde aldrig troet, at jeg skulle designe forlystelser,” fortæller han. Han viser mig hen til Tik Tak, der åbnede i 2018 i anledningen af havens 175års jubilæum.
”Når man modtager sådan en forlystelse fra fabrikanten, så er den helt bar – en maskine som dem man ser i omrejsende tivolier. Så de skal udvikles og tilpasses,” I dag kan man således sætte sig til rette i et stemningsfuldt univers med nøje udtænkt lys og scenografi tilpasset Tivoli. Her sidder man så mellem tandhjul, dingenoter og finurlig mekanik og flyver afsted gennem tid og rum.

”Det er vigtigt for mig at bevare kontakten til det kunstneriske og ikke blot bevare, men finde på nye ting,” forklarer Kongshaug.


Firefly Field / ILDFLUER af Studio Toer, Installationsvue Tivoli 2024. Foto: Tivoli / Louisa Lehmann Mortensen

22.000 græskar og mørke i lyset
Vi vender tilbage til snakken om sæsoner og det nærværende Halloween-tema, hvor mere end 22.000 græskar indtager haven sammen med alskens hekse, spøgelser og (hyggelige) uhyggeligheder. Vi står under nogle buer med lysbaner. De glimter i et nøje koordineret forløb, fortæller Kongshaug. ”Det er interessant, at vi på den måde har mørket med, som en del af lyssætningen her til Halloween.”

Alt i alt fungerer lysdesignet i Tivoli ikke blot som praktisk belysning, men i særdeleshed også som et kunstnerisk og stemningsskabende element. Lyset lokker gæsterne til at udforske havens mange kroge og er med til at binde hele fortællingen sammen. Det er nænsomt understøttende eller træder mere i karakter alt efter hvilken funktion det har. Der er ingen tvivl om, at der bliver lagt en hel del hjerteblod i arbejdet med at transformere Tivoli op til de forskellige sæsoner og at netop lyset, er en vigtig del af oplevelsen.  

”Jeg overvurderer ikke lysets betydning – men jeg undervurderer den bestemt heller ikke,” slår Kongshaug fast.

Halloween i Tivoli kan opleves fra 10. oktober til 3. november 2024.
Se det fulde program her

Billedet øverst: Jesper Garde Kongshaug, Tivoli 2024. Foto: Tivoli / Louisa Lehmann Mortensen

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig