Nyfortolkning af ”Pinocchio” river den velkendte lille trædukke ind i en forrygende fremtid
Eventyrteatrets Pinocchio i Glassalen i Tivoli
Scene: Af Mona von Burgwald
06.10.2024
Eventyrteatret leverer en nuanceret og hjertevarmende fortælling om Pinocchio i en nytænkende fortolkning af den klassiske historie. Forestillingen formidler i børnehøjde den samme morale som klassikeren – om ikke at lyve og hvordan man bliver et ”rigtigt menneske” – men med en futuristisk vinkel og en cyber-drejning, hvor kunstig intelligens danner kulissen.
Halloween stemning bag scenen
Det er en sprød efterårsdag, og i den sene eftermiddagssol føler vi os specielle at blive lukket ind i Tivoli, når der ikke engang er åbent. Selvom forlystelsesparken er i gang med at ombygge til sæsonskiftet, er næsten alle Halloween-dekorationerne allerede sat op, og der er en rigtig hyggelig stemning af uhygge med store bunker af græskar, kæmpe edderkopper, flagermus og fugleskræmsler med Jack-o-lantern-hoveder – der står selfie-klar på bænkene.
Sprudlende promenade
Der er nemlig premiere i Eventyrteatret på ”Pinocchio”, og så snart vi har trådt ind ad Tivolis hovedindgang, bliver vi budt velkommen af en lang række børneskuespillere, der står fra hovedindgangen hele vejen ind til Glassalen – altså, en skuespiller hver anden meter hele vejen igennem Tivoli. Alle er klædt ud i fantastiske kostumer – nogle som glaserede småkager i lyseblå pufkjoler med lyserød kagepynt på hovedet og en flødepisk i hånden. Andre ligner chikke gadebørn fra 1700-tallet i hvide kyser, røde nederdele og sorte flæsede ærmer. Der er også et par flapperpiger i pailletter.
foto: Thomas Hergaard
De mange skuespillere samt den imponerende samling af forskellige genrer gør et stort indtryk. Langs den overvældende promenade hilser alle på os med hver deres replik og indlærte personnarrativ. Alle har noget at sige, fra de direkte: ”Du har rigtig flotte sko på!” til de inddragende: ”Jeg er rigtig god til at bage, kan du lide at bage?” til de mere tidskrævende: ”Jeg gætter på, du er god til at danse! Vil du danse med mig?”, hvor en hånd bliver rakt ud som indbydelse til at danse sammen, lige der, på vej ind til Glassalen. Tivoli er god til at skabe magi og stemning fra start til slut, og her er der ingenting sparet på – rent rødløber modtagelse.
Futuristisk iscenesættelse overrasker
Når vi sætter os med et bæger popcorn, er stemningen høj. Efter teaterdirektør Susanne Vognstrup har budt velkommen, dukker den unge Jesper (Romeo Lundholm Dahl) op på scenen: Han skal agere vores guide gennem fortællingen, siger han. Og rigtigt nok fører Jesper os upåklageligt gennem resten af teaterstykket med den bemærkning, at aftenens eventyr ikke starter med "Der var engang…", men snarere med "På et tidspunkt…", da den ellers velkendte historie om den elskede Pinocchio ikke er en traditionel fortælling, men en futuristisk af slagsen.
Foto: Thomas Hergaard
Scenen åbner med den gamle Gepetto med hvidt skæg, som vi ser arbejde i sit værksted. Så langt holder det sig til den klassiske historie, vi alle kender. Men i stedet for et lille, fattigt italiensk atelier, hvor han sidder og snitter sin Pinocchio i træ, møder vi Gepetto (Tue Alleslev Lange) foran sin computer i et dunkelt laboratorium, oplyst af elektrisk blåt lys og industriel gul tape, i færd med at færdiggøre sit seneste projekt – at skabe en rigtig dreng med kunstig intelligens!
foto: Thomas Hergaard
Den velkendte fortælling om Pinocchio tager hurtigt fart og får en helt futuristisk drejning. Denne Pinocchio er ikke snittet i træ, og hans næse vokser ikke, når han lyver. I stedet er han lavet af metal og elektriske ledninger og har et batteri som hjerte, der lyser op, når han lyver – noget, han skal lære undervejs, da hans programmering ikke har understøttet "at lyve". Men da Geppetto advarer sin nyskabte dreng om, at ingen må vide, at han er en KI’er, må han lære at lyve – uanset om det er en hvid løgn, en lyserød løgn, en gul eller en blå løgn.
Pinocchio starter med PIN…
Den oprindelige børnehistorie, skrevet af den italienske forfatter Carlo Collodi i 1883, omhandler en trædukke, hvor navnet Pinocchio formentlig stammer fra den toskanske dialekt for "pinjetræ", sammensat med den italiensk for ”øje#. I denne nye version er den lille dreng ikke skabt af træ i Italien, men er en kunstig intelligens – en "KI'er" – skabt i Danmark, og derfor skal navnet have en helt ny oprindelse. Uden at afsløre for meget starter denne fortælling med teknologiske ordspil og gennemgående digitale henvisninger, der overrasker, charmerer og får publikum til at grine højt.
Med sin følgesvend Jesper ved sin side møder Pinocchio Ærlige Bente, en legetøjssælger og historiens skurk, som har skabt en række forskellige robotter – danserobotter, arbejdsrobotter og bagerobotter – med kunstig intelligens, men med indbyggede fejl. Pinocchio forsøger at gøre robotterne til ægte menneskelige intelligenser, og undervejs lærer han, hvad det betyder at være menneske – at selvstændighed og kreativitet er helt afgørende.
Topprofessionelle skuespillere
Eventyrteatret er kendt for talentfulde børneskuespillere, og dette stykke er ingen undtagelse. Skuespillerne er særdeles dygtige; både deres mimik og sangstemmer er topprofessionelle. Det er en fornøjelse at se så mange talentfulde og engagerede unge mennesker, der tydeligvis elsker det, de laver – og der er mange skuespillere i denne storslåede forestilling. Udover en fremragende og yderst charmerende Pinocchio, spillet af den 14-årige Jens Dons Christensen, som aldrig før har medvirket i en forestilling på Eventyrteatret, leverer Clara Dragsted Hansen en imponerende præstation som Ærlige Bente.
foto: Thomas Hergaard
Der er også en fortryllende solo af Karlo Kanin, spillet af Freja Larsen. Desuden leverer de fire løgne, spillet af Elias Meyer Jakobsen, Isabel Siersbæk, Laurits Hjertholm og Katharina Kapsch, strålende præstationer.
Der er høj energi gennem hele forestillingen, hvor det velskrevne manuskript med sjove replikker og dygtige skuespillere kombineres med en vellykket koreografi, der tilsammen skaber en gennemført professionel produktion. Musikken er iørefaldende, og lyrikken fanger både mig og min 8-årige ledsager, som begejstret hvisker, at hun genkender flere af skuespillerne fra DR-serien 'Klassen' – hvilket kun tilføjer en ekstra pift af kendisstemning. Hun kårer en bestemt dansescene med flapperpigerne i en slags 'Vild med dans'-scenarie som sin favorit. 'Der er rigtig meget bling-bling,' siger hun.
foto: Thomas Hergaard
Personligt er jeg fan af kostumerne, som har taget inspiration fra Alice i Eventyrland, med deres sort-hvide harlekinternede skørter, pufbukser og elisabetanske halskraver, samt Ærlige Bentes fantastiske, hornlignende hovedbeklædning. Og hendes lille følgesvend (spillet af Emma Nørgaard Hansen) er simpelthen uimodståelig!
foto: Thomas Hergaard
Moderne fortolkning med hjertet på plads
Den banebrydende fortolkning af den gamle klassiker taler om kunstig intelligens i børnehøjde og leverer en stærk og hjertevarmende fortælling om at lære at være et menneske i nutiden. Budskabet er, at for at være et rigtigt menneske og en god legekammerat skal man ikke bare følge en opskrift; man skal også være kreativ, tænke selv og føle noget ægte.
Medvirkende
Pinocchio: Jens Dons Christensen
Gepetto: Tue Alleslev Lange
Jesper: Romeo Lundholm Dahl
Ærlige Bente: Clara Dragsted Hansen
Den lille hjælper: Emma Nørgaard Hansen
Karlo Kanin: Freja Larsen
Pink Løgn: Laurits Hjertholm, Blå Løgn: Elias Meyer Jakobsen, Hvid Løgn: Isabell Siersbæk, Glimmer Løgn: Katharina Kapsch
Arbejdsrobotter, bagerobotter, danseengle, skoleklassen, paraden og øvrige roller:
Andrea Dalsgaard, Lian Mascarenhas, Emilia Refnov, Anna Pauline Kankelborg, Augusta Nørrevang, Bertil Eliassen, Bjarni Gíslason, Celina Børglum, Freja Larsen, Hannah Holt, Harald Norrbom, Helena Sjølin Pedersen, Hubert Friis Voss, Julie Brinch, Kamma Lind, Lilja Lingk, Lily Hanskov, Lucas Fregerselv, Lucas Steen Boo, Magnus Meyer Jakobsen, Maja Flaskager, Sofie Lindhart Løve, Camille Damsholt, Julia Bircow, Juliane Bærentzen, Lykke Dalsgaard, Maja Osmani, Maja Plougmann, Sofia Delic, Lui Trampedach, Andrea Bruhn Kyhnæb, Ella Kring Henriksen, Emma Grant Rosendahl, Ditlev Rejnholdt, Anker Hartmann, Aron Storm Lind, Aya Alber, Carl Roliggaard, Cecilia Wegeberg, Ida Procter, Josefine Lønsted, Luna Jørgensen, Sophia Kjellerup, Dagmar Duvald, Lærke Holm Bagge, Maja Lage-Hansen, Pelle Bjørnskov, Sandra Nørholm Kay, Alvilde Bloch, Jasmin Milli Petersen, Lucas Fregerslev, Maja Osmani Winther, Agnes Helvang, Alvin Christiansen, Anemone Drægert, Astrid Lokvig, Elisabeth Bakkegaard, Ellen Kristiansen, Ida Gregersen, Isabella Sperling, Johanne Monty, Josefine Østergaard, Katrine Kjældgaard, Lily Lerche, Maggie My Holst, Makenzie Nielsen, Nathaniel Allouche, Noam Krasnik, Selmarose Rasmussen, Sia Gudrun Lindhart, Sif Lotinga-Lorentzen, Silja Gamborg-Smidt, Smilla Løkke Borg, Uma Hjøllund, Vigga Kamby, Vilja Gunge, Viola Dahl.
Forestillingen og billetter
Eventyrteatrets Pinocchio spiller fra den 4. til den 20. oktober 2024 i Glassalen i Tivoli. Forestillingen varer to timer inklusiv 20 minutters pause og er egnet for alle eventyrelskere fra 5 år. Billetterne giver adgang til Halloween i Tivoli i efterårsferien 2024.
Information om billetsalg findes her: https://eventyrteatret.dk/billetter/.