Indkøbskurven er tom.
HEARTLAND AT NOMA
Rejser, Kultur & Event

Nordisk natur og mytologi inspirerer kunst, mad og musik på Heartland at Noma.

HEARTLAND AT NOMA

Reportage af Mona von Burgwald
30.09.2024

HEARTLAND kulturfestival er flyttet ind i Nomas enestående lokaler på Holmen i København, mens den danske Michelin-restaurant midlertidigt er rykket til Kyoto. Festivalen afholdes normalt ved Egeskov Slot i sommermånederne, men i år har HEARTLAND slået sig sammen med Noma for at forlænge festivalsæsonen lidt ind i de køligere måneder.

Efterårsprogrammet byder på en række spændende gæster og kulturelle oplevelser fra medio-september frem til medio-december 2024. Ifølge Heartland, er målet med efterårsresidensen på Noma ”at undersøge og udvikle en sensorisk legeplads, hvor oplevelser sammenfletter og udvisker grænserne mellem kunst og sanseoplevelser i et nøje kurateret forløb”. Herunder bidrager en række nyskabte kunstværker til den nordiske festivalstemning.

Nordisk atmosfære rykker indenfor
Under åbningsreceptionen fredag den 20. september bød omgivelserne på rige, naturinspirerede sanseindtryk. Indenfor var stemningen rolig med dæmpet lys og musik. Cognacfarvede tangstrimler hang fra loftet over det massive egetræskøkkenbord, hvor en række henkogningsglas, fyldt med blomster, grankogler og diverse skovfund i forskellige stadier af fermentering, var udstillet. Store haveplanter, lofthængte vinranker, brændebunker og blidt duftende krydderurter i lertøjskrukker bidrog samlet til fornemmelsen af det nordiske sæsonskifte, hvor man begynder at trække naturen indendørs.

NomaInterior
Foto: Mona von B.

En skulptur, der indtager gæsterne
Den mest opsigtsvækkende sanseoplevelse finder sted, før man overhovedet træder ind i Nomas lokaler. Ved indgangen møder man et kolossalt, mytologisk dæmonansigt med blanke øjne, hvidt og skinnende som hugget i is eller elfenben, og hvis hugtænder rager ud af en altopslugende mund – en mund, man umuligt kan undslippe. Man skal nemlig passere igennem munden for at komme ind i Noma, da den fungerer som entré til oplevelserne ved Heartland.


Foto: Mona von B. 
Det var kunstneren Martin Brandt Hansens vision, da han tegnede det enorme ansigt med den gabende mund specifikt til festivalen. ”Porten blander elementer fra den traditionelle grønlandske Tupilak-figur, kendt fra udskåret elfenben fra Arktis, med æstetiske træk fra oldtidens græske teater, kombineret med det visuelle udtryk for okkultisme og forlystelsesparker”, lyder kunstnerens forklaring. "Værket skal afspejle Noma og alt, hvad det står for: Et sted, hvor vidt forskellige genrer og kulturer mødes, hvor man samles og snakker, hvor der spises og drikkes, og hvor der er koncerter og musik,” siger han, mens vi står under åben himmel på Nomas terrasse, omringet af drivhuse.

Mytologisk inspiration og hyldest til Norden
Kunstværket tager afsæt i Martin Brandt Hansens grønlandske oprindelse og Tupilak, mytologiske figurer, der i grønlandsk tradition ofte er snittet i narhval- eller hvalrostænder, eller "hav-elfenben," som han poetisk kalder det. Skulpturens overflade efterligner elfenben, og tanden har en særlig symbolik ifølge kunstneren, da den repræsenterer både stødtænder fra arktiske dyr samt de tænder, vi selv bruger til at spise med. Derudover drager værket inspiration fra græsk mytologi og oldgræsk historie, som danner grundlaget for Europas tradition for demokrati og det moderne nordiske samfund. Man skal heller ikke glemme referencerne til is, som er et væsentligt element i det nordiske landskab.

Theis Mortensen - Isbjerg
Foto: Theis Mortensen

Is og ånde – den levende natur
Is spiller også en hovedrolle i et andet kæmpe installationsværk på Heartland at Noma, som er en hyldest til både det nordiske landskab og den grønlandske kultur. Et stenkast fra hovedindgangen findes et kæmpe oppusteligt isbjerg. Med søen, sivgræs og sensommerens nordiske blomster som kulisse, træder denne kolos frem i al sin glødende, bølgende pragt.

Isbjerget, skabt af kunstneren Jessie Kleemann og udstillet på Den Frie Udstillingsbygning i sommeren 2024, repræsenterer det levende og truede landskab i den nordlige hemisfære. Denne imponerende, is-lignende masse ser ud til at kunne ånde – man får fornemmelsen af, at den trækker vejret som et levende, og ja, også døende, væsen. Med aftenens dalende lys begyndte isbjerget at gløde i skarp kontrast til den mørke nathimmel. Her træder værket for alvor frem og bliver til en mægtig skikkelse, der stille og roligt skriger efter handling mod klimaforandringer.

Installationerne vil være til stede under festivalen frem til slutningen af december, og vi kan glæde os til at fortolke dem på nye måder, når sne og is begynder at pynte landskabet.


Foto: Mona von B.

Flere ansigter dukker op
Da den Oscar-nominerede filminstruktør Reinaldo Marcus Green og den britiske skuespiller Will Poulter indtog scenen og indgik i en livlig samtale med filmkritiker Ann Lind Andersen, var det under overvågning af en lang række ansigter, som hang fra bjælkerne over salen. Ved første øjekast lignede de lertøjsmasker. Men de er faktisk lavet af brød, bagt i forme, som den tyske kunstner Jara von Lüpke har skabt ved at støbe aftryk af sit eget og nære relationers ansigter. De såkaldte "face bread" er en stedsspecifik installation, skabt til Heartland at Noma, og de skaber en særlig mystisk og mytologisk atmosfære.

Om kunstnerne
Martin Brandt Hansen 
(født 1990, Nuuk, Grønland) dimitterede fra det Kongelige Danske Kunstakademi i 2022. Han har blandt andet udstillet på Kunsthal Charlottenborg, Augustiana Kunstpark, Nordatlantens Brygge, Nuuk Kunstmuseum og Arken Museum for Samtidskunst, hvor en række værker fra hans solo-udstilling X-Ray Targets på Galleri Andersen blev erhvervet af Arken Museum. I 2024 modtog han Silkeborg Kunstforeningens legat.

Jessie Kleemanns (f. 1959, Grønland) kunstneriske praksis har også rødder i Grønland. Med en karriere, der spænder over flere årtier og medier – herunder performance, skulptur, maleri og video – har Jessie Kleemann ofte fokuseret på problematikker som klimaforandringer, kolonisering samt grønlandsk mytologi og kultur. I sin kunst trækker hun ofte på barndomserindringer fra sin opvækst der, men forskyder fortællingen og erindringen i forhold til de nye klimatiske forhold. Blandt hendes mange udstillinger havde Jessie Kleemann en soloudstilling på SMK i 2023. I 2024 modtog hun Eckersberg Medaillen samt Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens hæderspris.

Jara von Lüpkes (f. 1989, Tyskland) praksis undersøger objekters koreografiske potentiale, ofte i skulpturer, der kan indtages. Til Heartland at Noma har hun skabt en stedsspecifik installation af brød, der er bagt i former, som kunstneren har støbt af sit eget og nære relationers ansigter.

Læs mere om kommende events på www.heartlandatnoma.dk

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig