Fredericia Musicalteaters og AHA Creations nyopsætning af musicalhittet Wicked er et friskt pust med ungdommelige talenter
Wicked rammer Tivoli til Halloween-hygge d. 11. oktober, men inden da kan hele Danmark nyde godt musicalhåndværk i Fredericia.
af Sofie Olsen
Wicked starter hvor Troldmanden fra Oz slutter
De fleste danskere kender filmadaptionen af Frank Baums børnebog, Troldmanden fra Oz, hvor
Dorothy (en prisbelønnet Judy Garland) går langs ‘The Yellow brick Road’ med tinmanden, løven og fugleskræmslet for at finde Troldmanden og besejre vestens onde heks. Færre kender det globale kulturfænomen Wicked, der ligger nr. 2 over verdens bedst sælgende musicals. Da den blev sat op på Det Ny Teater 2011 havde den en relativ succes med de to mere modne sangerinder, Maria Lucia og Anette Heick. Fredericia Musicalteater, AHA creations og Tivoli satser på ungdommen i både deres nyfortolkning og ensemble.
Musicalen Wicked åbner, hvor Troldmanden fra Oz slutter: Dorothy har besejret vestens grønne heks. Oz’ chokerede indbyggere har brug for at vide hvor ondskaben kommer fra og spørger deres heltinde, den gode heks Glinda. Hun skruer tiden tilbage til dengang hun selv, og den Onde Heks fra Vest kun var skoleelever.
Elphaba, en uønsket og uelsket guvernørdatter ankommer til skolen Shiz med sin lillesøster, Nessa. Som den eneste grønne pige på skolen skal hun forsvare sig mod et hav af helt ens skoleelever, med den smukke Glinda i spidsen. Den unge Glinda tager rollen “god” meget let og er både forkælet og til tider ondskabsfuld, for at kunne beholde sin populære status.
Det bliver en kamp mellem polerne: Elphaba er den utilpassede elev, der stiller spørgsmålstegn ved verden og Glinda, der ser spørgsmål som den ultimative forstyrrelse af det vigtige i verden: udseende,fester og drenge. Elphaba begynder at vise evner for magi, og langsomt ændres dynamikken og et usædvanligt venskab blomstrer. Da en manipulerende troldmand viser interesse for skolens elever bliver venskabet og deres integritet sat på prøve, og Prinsen Fiyero, den ultimative slacker, udgør endnu et element i den spirende historie om, hvordan intet er, som det burde være… Der sker mærkelige ting i Oz, da det før så mangeartede samfund mister flere og flere af sine indbyggere.
Wicked i danske hænder
Ikke alene udfordrer historien de forudindtagede, hierarkiske rammer for hvordan den moderne verden definerer hvad der er godt og hvad der er ondt, men omdrejningspunktet i musicalen to stærke kvindelige hovedpersoner. Heksen Elphaba, en oprindeligt totalt todimensionel karakter i Frank Baums børnebog og senere i Hollywoods technicolor-gigant, får også en logisk og nuanceret forhistorie og er derfor på mere end en måde væsentlig. Særligt i dansk regi, fordi den udfordrer opfattelsen af ‘heksen’ som figur og rent faktisk afmonterer visse gammelpatriarkalske ideer. Det er svært at formidle til vores udenlandske venner, men at vi ikke engang kan diskutere, hvorvidt vi burde brænde en heks (altså - en historisk kvindefigur?) af til Sankt Hans, burde give et hint om, at en nuanceret heksehistorie er helt på sin plads.
Denne særlige danske udgave af Stephen Schwarz og Winnie Holzmans ikoniske musical, lander lige oveni musicalens 20års jubilæum og kort før premieren (slut 2024) på filmversionen med sangerinden Ariana Grande og Broadwaystjernen Cynthia Erivo. Wicked redefinerede det moderne musicallandskab (der helt forståeligt var lidt Lloyd Webber-træt) og den grønne heks er nærmest fast kulturreference i alle amerikanske TV-serier, måske fordi historien rammer så centrale elementer som venskaber, eksklusion og at turde tro på sig selv i en verden af ukontrollerbare sandheder.
I Mads Æbeløes danske gendigtning forsøger han at indføre flere perspektiver, der overbeviser én om at oversættelsen ikke blot er overladt til tilfældighederne. Hvad sker der, hvis man behandler folk som udstødte, er forestillingens ledetråd og styrer den oprindelige historie fremad. I Mads Æbeløes oversættelse fornyer denne specifikke danske version med fokus fællesskab og relationer, med små regulerede oversætterdetaljer, og det klæder både fortælling og dramaturgi. Dansk er et svært sprog og det er dygtigt, når der tages dramaturgiske beslutninger i oversættelserne.
Ungdommens stemningsbillede båret af kostumer og scenografi
Den magiske scenografi står Benjamin La Cour for. Den garvede scenograf har skabt en skolescenografi, der er Hogwartz værdig og som helt sikkert taler til det yngre publikum også.
Former og skygger fra instrumenters indre skaber magiske projektioner, så Oz og smaragdbyen i guld og grøn helt sikkert kommer til at gøre stor lykke for store og små, når forestillingen får Tivolis gamle have til at lyse grønt i hele Allehelgens måneden. Man kan mene en masse om digitale skærme i scenografi, men faktum er her, at det virker!
Det klæder især historien og den danske opsætning at fremhæve Wickeds ungdommelige islæt, Elphaba og Glinda som unge skoleelever, og Fredericia Musicalteater holder fokus på ungdommen i både scenografi og kostumer.
Glindas lyse lokker og sassy garderobe gør både historien langt mere vedkommende og tidstypisk, fordi det understreger den gode heks’ influencer-personlighed, og i det hele taget fungerer Lotte Martine Blichfeldt og Anna Juul Holms glitterskrud af en garderobe igennem den ene scene efter den anden: Elphaba nægter helt on brand at optræde i andet end de samme bukser, mens Rektor Morrible er passende flamboyant og højtravende i såvel kostumer som karakter, og ensemblets store rolle i musikproduktionen bliver understreget med bemærkelsesværdigt labre kostumer, som ifølge produktionsholdet selv har rod i en Nordisk inspiration. At prins Fiyeros kostume så ligner en mærkelig 1800-tals pirat-dragt, der heller ikke sidder supergodt er lidt ærgerligt, men det bidrager ikke desto mindre til det eventyrlige.
Unge talenter står for højdepunkterne
Nanna Rossen spiller Elphaba med lige dele sårbar følsomhed og bragende vokal. Men også samspillet med Johanna Millands veloplagte Glinda i de musikalsk udfordrende partier er højdepunkter, og de rammer Stephen Schwarz’ krævende harmonier dygtigt.
Glindas primadonnanykker ligger taktfast i kroppen på Johanne Milland, der er en virkelig dygtig komedienne. Hun knikser og hviner sig gennem en sirligt koreograferet selvpromoveren, der burde være øretæveindbydende, men i stedet er voldsomt underholdende.
De to hovedroller flankeres smukt af Diluckshan Jeyaratnams Prins Fiyero, der som altid er særligt fremragende som sanger og performer. Dog kan han nærmest synes at skrumpe lidt ind i de talende passager. Lillesøsteren Nessa spilles dygtigt, men en anelse gennemsigtigt af Marie Louise Hansen og den skarpe Dr. Morrible, rektoren i stykkets absolut bedste outfit spilles powerfuldt af Cecilie Thim, der måske bliver en tand overstyret som kvindeligt overhoved. Nævneværdig er Glindas evige beundrer, Boq, der spilles overbevisende af Jens Kau Wahlers Nielsen, som stadig studerer på Den Danske Scenekunstskole i Fredericia.
Man mærker tydeligt, at forestillingen har lagt det meste af sit fundament på unge musikalske talenter, og man gyser af begejstring masser af gange i løbet af det godt tre timers lange stykke. Tempoet gør dog også at det nogle gange er lidt sværere at lande i stykket, og man mister lidt puster. Anders Gjellerup Kochs troldmand er et rart modspil, og man når at blive grebet af karakterernes kampe på scenen, når han er tilstede.
Selvom der er en masse dramaturgisk følsomhed i Nanna Rossens vilde stemmebånd, er det som om der nogle gange mangler det dybere lag af det, teatret kan. Det skyldes dog ikke nødvendigvis det virkelig dygtige unge ensemble, der i den grad synger stemningen op med koreografier, der oftest sidder lige i skabet, og det er det en musical skal kunne.
Selvom universet i Wicked refererer til en amerikansk klassiker, så kunne man godt håbe at Fredericia Musicalteaters AHA-indsprøjtede opsætning, i samarbejde med et Halloween-hyggeligt Tivoli kunne gå hen og blive en tilbagevendende efterårs-klassiker (den del af amerikansk kultur synes vist at være kommet for at blive). Historien om en (grøn) udstødt skoleelev, der ikke passer ind i et homogent nærmiljø og hvad det har konsekvenser, synes skræmmende relevant i lige nu.
Og så gør det jo ingenting, at der er ørehængere sunget af et skarpt ensemble med i heksekedlen.
Fotos: Emilie Therese
Spilleperiode på Fredericia Musicalteater:
18. september 2024 – den 5. oktober 2024
25. oktober 2024 - den 17. November 2024.
Billetbestilling: fredericiamusicalteater.dk
Spilleperiode i Tivolis Koncertsal:
11.-19. oktober 2024
Billetbestilling: tivoli.dk/wicked