'Impaired Erotics’, udstilling af LA-baserede billedkunstner og forsker, Panteha Abareshi.
ANMELDELSE: Af Ditte Wamberg
24.05.2024
Fredag den 24. maj slog O - Overgaden dørene op for udstillingen Impaired Erotics, og pressen var inviteret til et lille preview inden aftenens fernisering. Her kunne de fremmødte komme tæt på den karismatiske kunstner Panteha Abareshi (de/dem), som i samtale med leder og hovedkurator Rhea Dall indviede os i arbejdet med udstillingen, processen undervejs og tankerne bag de enkelte værker.
Billedkunstner Panteha Abareshi (tv.) og leder Rhea Dall (th.).
Foto: Ditte Wamberg
Abareshi er kronisk syg med en uhelbredelig blodsygdom, som har medført immobilitet og brug af kørestol. Deres kunstneriske virke undersøger, hvad det betyder at leve i en kronisk syg krop, og de stiller spørgsmålstegn ved, hvad der medfølger af stigmatisering, objektivisering, fetichering, hvilket er et gennemgående tema i Impaired Erotics.
Kunstneren forklarer, at værkerne er ’en frigørelse og undersøgelse af den handicappede / ’crip’ krop’.
Rhea Dall byder velkommen og giver os en kort introduktion til, hvordan samarbejdet fik sin spæde start et år forud for udstillingens åbning denne smukke sommerdag på Christianshavn.
Abareshi søgte via O - Overgadens Open Call, som er den faste procedure for kunsthallens udstillinger. Rhea fortæller, at hun allerede via ansøgningen blev rørt, og at den adskilte sig fra de andre 550 ansøgere på en måde, der med det samme gjorde Rhea nysgerrig på at indgå et samarbejde med Abareshi, som aldrig før har udstillet i Danmark.
Rhea forklarer også, at det satte gang i nogle vigtige overvejelser og refleksioner omkring kunsthallens tilgængelighed for handicappede og gangbesværede – eller mangel på samme. Et emne som med det samme satte gang i en proces med at få tilladelse til at få installeret kørestolslift, men som er gået meget langsomt på grund af særlige forholdsregler i den fredede bygning, hvor O - Overgaden har til huse. Af samme grund er der på udstillingens åbningsdag kun lavet en midlertidig løsning, så kørestolsbrugere kan få adgang til kunsthallen på 1. sal, men den permanente løsning lader vente på sig. På en absurd måde, gør det blot Impaired Erotics endnu mere relevant, da én af Abarashis temaer er, at verden opleves og skildres gennem ’the non-disabled lense’, altså de ikke besværedes optik.
Object Desire
Den indledende snak slutter, og vi bevæger os hen til det første af udstillingens 9 værker, 'Object Desire'.
Værket 'Object Desire' af Panteha Abareshi, 2024. Foto: David Stjernholm.
Værket viser, hvordan den syge krop bliver bøjet ind i ubehagelige stillinger, der gør det belejligt for (den raske) beskuer at observere kroppen.
Abarashi beskriver det således: ”Den bliver vristet/presset ind i fetichiserende, erotiserende positioner og fasthold dér, ufrivilligt og udmattende, mens dens kropslige autonomi fjernes”.
Værket taler ind i hovedtemaet for udstillingen, som udstiller og viser, hvordan den syge eller ’crip’ krop i forbindelse med pleje og behandling konstant observeres og overvåges og dermed objektiviseres.
Abareshi forklarer, at værkerne, herunder 'Object Desire', også peger på tvetydigheden i behandlingen og plejen af den syge krop, som både indebærer en form for underkastelse og afhængighed, og også både en systemisk ’vold’ og ømhed.
Care Giving
En håndled, der er bundet fast, og en finger omsluttet af et særligt oximeter, der måler pulsen. Overgreb eller omsorg? Igen er der en dobbelthed i værket, der skinner igennem, og at fingeren, der måles puls på, er den mellemste ’fuck-finger’, er måske heller ikke en tilfældighed.
Abareshi fortæller, at værket 'Care Giving' var et af de første værker til udstillingen på O - Overgaden, som kunstneren konceptualiserede, og at de tilbragte mange måneder gennem hospitalsindlæggelser og immobilitet med at udtænke forskellige potentielle opstillinger af værket.
Abareshi forklarer: “Der er en stor dobbelthed af vold og ømhed i omsorgen, og håndteringen af kroppen er til tider så visceral - det efterlader en metallisk eftersmag i munden, når kroppen gøres til patient, gøres til genstand, gøres ugyldig for omsorgspersonen”
Care Giving, Impaired Erotics, Panteha Abareshi, Overgaden. Foto: David Stjernholm
Smarting Mark, Impaired Erotics, Panteha Abareshi, Overgaden. Foto: David Stjernholm
Smarting Mark
Værket 'Smarting Mark' er et handicapskilt formet som et brændejern og er ledsaget af en fotoserie af en overbøjet krop med handicapmærket brændt ind på låret, og liggende i en akavat og underdanig positur.
Værket skal vise stigmatiseringen af den handicappede krop, og hvorledes denne lynhurtigt kategoriseres og umenneskeliggøres af den funktionsdygtiges blik.
Synet af brændejernet og den mærkede krop gør indtryk og giver en form for ubehag. Men giver også stof til eftertanke om, hvorledes og hvor ofte, man måske selv stempler og kategoriserer, dét, som er fremmed og ukendt for én selv.
New Pornograhies
Vi runder værket 'New Pornograhies', som består af fire kikkertlignende retro-billedfremvisere af den type, hvor man via en lille arm klikker sig igennem et række billeder. Billederne viser den såkaldte ’crip porn’ genre med handicappede mennesker i pornografiske kontekster, og det bliver hurtigt for eksplicit og grænseoverskridende for mig. På flere af billederne får man indtryk af, at det er personer, der foregiver at være handicappede og bundet til kørestole og hospitalssenge.
Med 'New Pornographies' sætter Abareshi fokus på den tabuiserede fetichering af den handicappede krop, et tema kunstneren også kaster lys på i udstillingen Imparied Erotics.
Værket 'af Panteha Abareshi, 2024. Foto: Ditte Wamberg
New Pornographies, Impaired Erotics, Panteha Abareshi, Overgaden. Foto: David Stjernholm
Impaired Erotics - en titel, der peger på et skisma og en dobbelttydighed
De 9 værker går samlet under titlen Impaired Erotics, og i programbeskrivelsen af udstillingen kan man læse, at titlen med sin dobbelttydighed på den ene side kritiserer, hvordan den handicappede krop ofte misforstås som én, hvis adgang til intimitet og ’erotik’ er ødelagt eller ’svækket’. På den anden side er titlen et manifest for kunstneren, der insisterer på en Impaired Erotics, altså en erotik for den syge krop, der ikke følger typiske fordomme omkring funktionsnedsættelse.
Abareshi udtaler selv om udstillingen som helhed: ”Jeg vil dele mine forskningsartikulationer vedrørende håndtering, billedliggørelse og objektificering af den handicappede/’crip’ krop i porno og andre fetichmaterialer, og undersøger dualiteterne af ømhed og vold, udnyttelse og (ikke)samtykke”
Anatomical Model, Impaired Erotics, Panteha Abareshi, Overgaden. Foto: David Stjernholm
Making Useful (of Decay), Impaired Erotics, Panteha Abareshi, Overgaden. Foto: David Stjernholm.
O - Overgaden stræber efter, i de cirka 8 årlige udstillinger, at sætte fokus på kunstnere, der er eksperimentelle, nyskabende, samfundskritiske og relevante, og så giver de plads til, at nye og upcoming kunstnere kan få en stemme. Jeg forstår godt, at valget er faldet på Abareshi, som i min optik lever op til alle kriterierne, ikke mindst som en yderst relevant samfundskommentar/debat.
Impaired Erotics kan opleves frem til august og får de største anbefalinger herfra.
Biografi:
Panteha Abareshi (f. 1999, Montreal, CA) er billedkunstner og forsker bosat i Los Angeles. Abareshis værker er senest blevet vist på solo- og gruppeudstillinger på blandt andet Kunsthall Trondheim (2023); MMK Museum für Moderne Kunst, Frankfurt (2022); Kunsthaus Zürich (2022) og Los Angeles Municipal Art Gallery (2021).
'Impaired Erotics' af Panteha Abareshi
25. maj 2024 – 4. august 2024.
O - Overgaden