Indkøbskurven er tom.
Cathrine Raben Davidsen på CC
Udstillinger & Omtaler

CC (Copenhagen Contemporary) præsenterer den største retrospektive udstilling til dags dato ‘Let Everything Happen to You’ fra den 26. januar til den 12. maj.

Cathrine Raben Davidsen: 'Let Everything Happen to You' på CC

Anmeldelse:
af Ida Vest

Udstillingen på CC
Den danske samtidskunstner Cathrine Raben Davidsen er kendt for sine karakteristiske og stemningsfulde værker på tværs af forskellige medier, herunder maleri, fotografi, collage, tegning, grafik og keramik. Raben Davidsens kunst udforsker ofte temaer som hukommelse, identitet og det underbevidste, med inspiration fra kilder som litteratur, mytologi, religion og personlige oplevelser. 

Født i 1972 og opvokset i København ‘Let Everything Happen to You’ strækker sig over kunstnerens tre vigtigste perioder fra midten af 1990’erne (1995-1998), 2010'erne (2015-2017) og til nu.

Barndom og trans*formation
Besøgende kan nu opleve nogle af Raben Davidsens tidligste værker. Værkserien ‘Family’ fra 1996 omhandler hendes familie, barndom, ungdom og tabet af sin far, da hun var tretten år gammel. 

Raben Davidsen har udviklet et kunstnerisk sprog, der tydeligt er forankret i den klassiske tradition. Hendes værker trækker ofte på æstetiske og tematiske elementer, der har rødder i kunsthistorien og de klassiske kunstformer. Hendes brug af teknikker, kompositioner og symbolske motiver afspejler en dynamisk spænding mellem det gamle og det nye. 

Cathrine Raben Davidsen, Let Everything Happen to You (2024) Copenhagen Contemporary (2024) Photo: David Stjernholm

Hendes malerier viser figurer og dyr gengivet i en drømmeagtig, til tider surrealistisk stil, med dybt lagdelte farver og teksturer. Der er en hjemsøgende kvalitet i hendes værker. Gennem sine medrivende og gådefulde kreationer inviterer hun beskueren til at overveje tilværelsens mysterier og den menneskelige psykes kompleksitet.

I ‘Let Everything Happen to You’ kombineres rå, atmosfæriske tegninger med kul, olie og blæk med lagdelte oliemalerier i både lille og stor skala. Emnerne spænder fra intime portrætter, herunder to selvportrætter, til abstrakte landskaber, mytologiske og religiøse fortællinger og hybride figurer i stadier af transformation. Der optræder adskillige transkønnede figurer, for eksempel en lille pige med erektion, der kunne ligne en ung version af Raben Davidsen. 

I værkerne ses flere figurer, der repræsenterer trans*identiteter. Disse figurer overskrider binære kategorier såsom menneske og dyr, han og hun, barn og voksen og stilitiske genrer. 

Krigens billeder 
Udstillingen præsenterer en række nye malerier, som Raben Davidsen har skabt specifikt til CCs udstilling. I disse malerier beskæftiger hun sig blandt andet med krig. Med udgangspunkt i billeder fra nyhedsmedier fra krigszoner i Syrien, Palæstina med mere gengiver Raben Davidsen repræsentationen af menneskets skæbne under krig, herunder et billede af børn, der er blevet udsat for gasangreb i Syrien. Her udforskes landskaber som kroppe og omvendt. 

Der er en sondring mellem det repræsenterede som en gentagelse af fortællinger og repræsentationer, som vi allerede kender, sammen med et øget fokus på det blik, der ser.

Raben Davidsen udforsker politiske kriser og fotografiets etik og stiller spørgsmål ved maleriets gengivelse. Hun undersøger sammenkoblingen mellem fotografiet, uskylden, døden og maleriet og insisterer på beskueren som etisk lydhør.


Cathrine Raben Davidsen, Familie (1993), Let Everything Happen to You (2024) Copenhagen Contemporary (2024) Photo: David Stjernholm

Dette åbner op for refleksionen over, hvordan vi kan respondere effektivt på lidelser, der er på afstand af os i en tid hvor massemedier, desensibilisering og repræsentationen af den andetgjorte i krigszoner har ændret vores normer for empatiske reaktioner på billeder af mennesker i lidelse. 

Davidsen centrerer følelsen af empati, men denne skribent oplever samtidig et fravær af refleksioner om, hvordan politiske forhold, geopolitik, kolonialisme og global ulighed påvirker det vestlige subjekts opfattelse af krigsbilleder og repræsentationen af mennesker i krig. 

Det handler ikke kun om at betragte menneskelig adfærd, men også om at anerkende den politiske kontekst, der former vores forståelse af krigsbilleder og repræsentationen af mennesket i krig. Denne opfattelse er aldrig neutral, men snarere formet af de skæve magtforhold og uligheder, der eksisterer globalt. Det er nødvendigt at forstå, hvordan geopolitiske, historiske og socioøkonomiske faktorer præger vores syn på konflikter og de involverede mennesker.

Det er vigtigt at anerkende, at vores synspunkter ikke opstår i et vakuum, men er dybt forankrede i globale strukturer af magt, kolonialisme og socioøkonomiske uligheder. Derfor kræver en meningsfuld forståelse af krig og lidelse en konstant bevidsthed om disse underliggende faktorer.

Cathrine Raben Davidsen blev født i 1972 i København, Danmark. Hun er uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2003, efter at have studert på kunstakademier i Italien og Holland.

Raben Davidsen har udstillet bredt i Danmark og i udlandet, både i solo- og gruppeudstillinger, herunder Oracle på Rudolph Tegner Museet og Statuepark (2023), Hybrid på Museet for Religiøs Kunst (2023), Den Mindste Sten i Montana Rummet på Gl. Strand (2023), Cosmic Mind på CCA Andratx (2022), Grafik 1998-2022 på Kastrupgårdsamlingen (2022), FED LER på Gl. Holtegaard (2021), Totem på Clay Keramikmuseum Danmark (2020) og Kenosis på Horsens Kunstmuseum (2016).

Billedet øverst: Cathrine Raben Davidsen, Let Everything Happen to You (2024) Installation view, Copenhagen Contemporary (2024) Photo: David Stjernholm

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig