Indkøbskurven er tom.
Sanselige tekstilværker i arkitektonisk skala
Interview & Portræt

Interview med Tronhjem Rømer

Sanselige tekstilværker i arkitektonisk skala

De to tekstildesignere Trine Tronhjem og Liv Marie Rømer drives af at skabe stedsspecifikke værker, der er sanselige og rumlige oplevelser. De er optaget af samspillet mellem tekstil og arkitektur og hvordan samspillet kan udfoldes i samarbejde med arkitekter.

Af Rikke Lund Paulsen
Publiceret i magasinet arkitektur/design #2 den 06.07.2023

 


Fra venstre. Trine Tronhjem og Liv Marie Rømer. Foto: Jonas Jacob Svensson

 

Dialog mellem det analoge og digitale

Tronhjem Rømers arbejde med tekstildesign er en vekselvirkning mellem det analoge og det digitale. Det er ofte i arbejdet med det analoge tryk, at de bliver begejstrede og opdager ting, de gerne vil undersøge. Det analoge er det frie, eksperimenterende rum, hvor de kan fordybe sig, raffinere deres arbejde og det er her, de ofte finder nerven til deres designs. De videreudvikler designet digitalt og det munder ud i et analogt tryk eller et digitalt print.

Samspillet mellem det analoge og det digitale er vigtigt for oplevelsen af det endelige værk. “Det digitale design har det her meget nøjagtige, grafiske formsprog. Men når det bliver trykt analogt, opstår der en helt vildt fin spænding. Man kan sige, at det stringente i det digitale er med til at fremhæve det irregulære i det analoge. Og det synes vi, er en ret fin måde at arbejde på”, fortæller Trine. Liv tilføjer, at de analoge erfaringer samtidig indarbejdes i det digitale print. Som dét, at farverne blander sig, når man trykker to analoge lag oven på hinanden. Det er en effekt de overfører til det digitale og på den måde taler det analoge og det digitale sammen, og ingen af delene kan undværes.

De laver primært deres tryk på Statens Værksteder, når de har fået ophold der i perioder, fordi det kræver plads. Her arbejder de blandt andet med reaktiv farve. Liv fortæller, at det er en meget omfattende proces, hvor man arbejder med kemi og bruger en damper, til at dampe farven ind i fibrene. Og så skal det vaskes ud. “Det er en proces, man ikke vil kunne etablere her i vores atelier. Det kræver nogle ret vilde faciliteter”

 


Solo udstilling i Officinet 2022. Color Occurrence. Foto: Hedda Rysstad

 

Et sanseligt kunsthåndværk

Udgangspunktet for Tronhjem Rømers arbejde, er ofte en nysgerrighed for materialet, virkemidlerne og fænomener indenfor farveteori. Det udvikler sig til en undersøgelse, der så manifesteres i et produkt, et værk, en installation eller noget helt fjerde. Deres arbejde udspringer dermed af kunstneriske undersøgelser. Derfor kan de også bedst identificere sig som kunsthåndværkere og designere.

De har længe arbejdet med fænomenet farverefleksion og Trine beskriver, hvordan de arbejder med både de lysende og iboende farver, det additive og subtraktive farvesystem. I et nyere projekt undersøger de, hvordan lys kan skabe rumlighed i værket. I stedet for at trykke mønstre ovenpå hinanden på samme stykke stof, lader de mønstrene gå i forbindelse henover lag af transparent tekstil.

De insisterer desuden på, at ornamentering eller det dekorative spiller en vigtig rolle i deres arbejde på trods af, at det ofte er udskældte begreber. “I nogle kredse er det ikke så velset at dekorere, men jeg tror, vi er i en tid, hvor sanselighed og det feminine udtryk, som vi forbinder med tekstiler, det skal også ud og tage sin plads i verden. Det er det vi gerne vil.” fortæller Liv.

 


Detail, Tronhjem Rømer. Press Photo

 

Materialernes ligestilling

For fremtiden ønsker Tronhjem Rømer at fortsætte deres undersøgelser af forbindelsen mellem tekstil og rum, og bidrage med deres kernekompetencer indenfor farver, materialer og lys i relation til arkitekturen. Det er et arbejde, de flere gange har udført i samarbejde med arkitekter og som de drømmer om at lave mere af.

De har desuden et stærkt budskab om, at arbejdet med tekstildesign skal anerkendes - for den værdi, der ligger i tekstilets sanselige og feminine udtryk, og for den faglighed deres arbejde kræver. Derfor ønsker de, at tekstil skal ses som et primært materiale, der tænkes ind i projekter fra start, på lige fod med andre materialer. Og så skal anerkendelsen også afspejles økonomisk. “Det er materialernes ligestilling”, understreger Trine.

Jeg betragter deres trykprøver med grønne og koralfarvede nuancer, der dekorerer det hvide tekstil. Tæt på værkerne kan man se, at trykkene består af bittesmå firkanter og bølger i stringente forløb. På afstand, imiteres det bølgede eller kantede igen i det samlede værk. Spændingen mellem det analoge og det digitale giver liv til værkerne. De bliver som fænomener i sig selv, der rækker langt ud over tekstilets afklippede kanter og gør, at jeg aldrig rigtig bliver færdig med at betragte dem.

Info
Tronhjem Rømer består af de to tekstildesignere Trine Tronhjem og Liv Marie Rømer. De er begge uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering i 2020. De har taget masterprogrammet Møbel og Objekt og specialiseret sig i tekstildesign.

Instagram: @tronhjemroemer
Hjemmeside: www.tronhjemroemer.dk

 

Kommende udstillinger:
12/10 2023 til 12/11 2023 Biennalen for Kunsthåndværk og Design 2023, Copenhagen Contemporary (CC), København
14/10 2023 til 25/8 2024 Textilmuseet (The Textile Museum of Sweden), Borås
27/10 2023 til 6/11 2023 Four Boxes, Skive

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig