Det sidste hammerslag er slået i Bredgade
Nordisk lys sænker sig over Bredgades auktionslokaler
Torsdag sidste uge, omkring kl. 20, blev det allersidste hammerslag slået i de historiske auktionslokaler i Bredgade.
af Sofie Tanashka
I ugerne op til afslutningen i Bredgade lå fokus blandt andet på Skagenskunstnerne, mest bemærkelsesværdigt på temaauktionen ”Nordisk lys – kunstnerkolonien på Skagen” hvor blandt andet Michael Anchers smukke skildring af to kvinder på stranden i solnedgangen blev solgt for 4,8 mio. kr., mens motivet af en enlig ung kvinde på stranden gik for 1 mio. kroner.
Om det var de historiske sidste dage i Bredgade, der satte priserne ekstra højt er ikke til at vide, men at kunstnerkoloniens mænd og kvinder er eftertragtede blev i hvertfald slået fast. Udstillingsaktuelle Marie Krøyer opnåede en pris på 2,3 mio. kr. for sit motiv med en kvinde ved væven fra 1890'erne, hvilket blev det højeste hammerslag for kunstneren nogensinde.
Auktionsbydere kunne oveni at overvære den historiske sidste auktion i Bredgade, oveni købet også have taget en lille bid af huset med, idet en af husets overdådige lysekroner også var til salg. Siden 1948 har besøgende hos Bruun Rasmussen i Bredgade 33 kunnet nyde synet af den ikoniske prismekrone, der i 75 år har været fast inventar i den landskendte auktionssal. Napoleon III-prismekrone af forgyldt bronze fra ca. 1875 har således været med i hele auktionshusets historie i Bredgade, hvor den har været vidne til alt fra spændende budkrige og inspirerende kultursamtaler til alverdens prominente besøg.
Nu skal den pynte et andet sted, ligesom auktionshusets lige så landskendte auktionshammer også skal svinges nord for København.
Efter i 75 år at have solgt sjældne kunstgenstande, møntsamlinger, smykker, ure og antikviteter er Bruun Rasmussen som en del af Bonham’s Group nu officielt flyttet fra de historiske lokaler i Frederiksstaden. Ligeså flytter resten af Bruun Rasmussens administration også, fra Sundkrogsgade i Nordhavn – til de nye, moderne og luftige lokaler i Lyngby.
Familiesalg skal sikre fremtiden for auktionshus
Flytningen er en del af den udvikling som firmaet har været i siden auktionshuset blev opkøbt af det engelske auktionshus Bonham’s, der har eksisteret siden 1793. Salget af det snart sagt legendariske familiefirma sker ifølge både Jesper og Alexa Bruun Rasmussen, for at sikre både firmaets og dets ansattes fremtid. På samme tid mener de at have gjort deres ypperste for at besvare deres kunders behov. Den aldrende auktionarius lagde elfenbenshammeren fra sig sidste år, og hans datter Alexa Bruun Rasmussen fratrådte auktionsskamlen i marts i år.
Bruun Rasmussen er ellers i den grad, ved hjælp af en virkelig dygtig IT-afdeling, lykkedes med at gøre auktionshuset bæredygtigt i det 21. århundrede. Det er nu købere og bydere fra hele verden, der er med til at skabe spænding og gøre gode køb bedre, når hammeren svinges over alt fra designertasker til sjældne kunstværker.
Auktionsverdenen er desværre ikke undtaget fra at tilpasse sig en konstant optimeret teknologisk virkelighed for at forblive relevant og konkurrencedygtig. Det betyder dog ikke at det ikke har været vemodigt for både ansatte og kunder at opleve flytningen fra de historiske lokaler i Bredgade, der passende nok er kendt for at have huset flere kunstnere, bl.a P.S. Krøyer og Carl Bloch, og endnu flere kunstskoler.
De sidste uger med først eftersyn, efterfulgt af auktion, der traditionen tro altid falder i september, var derfor præget af en helt særlig stemning, og mere end en enkelt tåre i øjenkrogen for de besøgende og de ansatte på de sjove, skæve gulvbrædder i Bredgade. Bygningens helt særlige karakteristiske indretning, der altid har syntes helt oplagt til auktioner, skal nu erstattes af større, moderne lokaler, nemlig Johannes Fog-bygningen i Lyngby.
Flytningen til større lokaler nord for København skal, ifølge Bruun Rasmussen selv, samle auktioner, udstillinger, ekspertiseområder under ét og samme tag i en moderne bygning, for at sætte endnu mere fokus på udvikling.
Skagensmalerne kaster lys over flytning
Med lukning af Bruun Rasmussens auktionslokaler i Bredgade afsluttes altså et kapitel i auktionshusets historie.
Samtidig åbnes der dog en ny dør, der forhåbentlig vil afspejle fremtidige behov for auktionskunder.
Det er en ændring, der eftersigende skal afspejle tidens tendenser og ønsker fra kunstelskere over hele verden, og Bruun Rasmussen selv ser det som en mulighed for at nå ud til et bredere publikum og fortsat være en førende aktør på kunstmarkedet.
Varslingen om nye tider er ikke ulig værket ‘morgen-toilette’ - der blev solgt for 1, 3 millioner i den sidste tema-auktion i Bredgade. Motivet i værket, der skulle vise sig at blive et af Hammershøis allersidste, er nemlig ifølge Bruun Rasmussens kunstspecialist Julie Arendse Voss særligt interessant fordi det betegner et kunstnerisk nybrud for Hammershøi. En ny begyndelse for kunstneren Hammershøi - og en ny begyndelse for Bruun Rasmussen.
Billedtekst: Kunsthistoriker og kulturformidler Peter Kær modererede den sidste paneldebat i Bredgade ”Nyt lys på skagensmalerne“, om Marie Krøyer og Anna Ancher, sammen med Gertrud Oelsner (Den Hirschsprungske Samling), Mette Bøgh Jensen (Skagens Kunstmuseer), Lilian Munk Rösing (forfatter) og Julie Arendse Voss (Bruun Rasmussen)
Foto venligst udlånt af Bruun Rasmussen