Indkøbskurven er tom.
Jessie Kleemann - Tiden løber løber tiden
Udstillinger & Omtaler

Lige nu aktuelt på Statens Museum for Kunst

Jessie Kleemann – Tiden løber løber tiden

Statens Museum for Kunst

I øjeblikket kan man på SMK opleve Jessie Kleemanns stort anlagte soloudstilling, der tager publikum med på en rejse gennem den grønlandske natur, kultur og identitet. Udstillingen præsenteres gennem et installatorisk og performativ setup, der stiller skarpt på landets forandringer over tid, kontinuerligt og eksistentielt. Soloudstillingen er Kleemanns første på Statens Museum for Kunst.

Udstillingen byder på et udvalg af både tidligere og nye værkproduktioner. De nyeste er lavet specielt til udstillingen og museets store rum, skulpturgaden.

Et pansret fremtidssyn
De fleste kender hundeslæden som et transportmiddel - et arbejdsredskab, forankret i den grønlandske kultur, der altid har været brugt af fangere i Grønland. Et uundværligt køretøj, der ikke bruges længere da de arktiske sletter ikke fryser til i lige så høj grad som tidligere. 

Kleemanns kæmpemæssige installation ’Slæden på vej’, 2023, er lavet af ædeltræ, glimmervinyl og kæmpe ATV-hjul, bærerende for konstruktionen. Installationen synes at være konstrueret til fremtidens kuperede landskab, der er skabt af klimaforandringer. Samtidig minder slæden om et stort flyvende, utopisk væsen, og peger på et slags mirage værk, der fuld af lovprisning lokker beskueren hen mod bedre tider, hvor mennesket er i pagt med naturen. Værket kan også anskues som en slags krigerens transportmiddel i et oprør for det subarktiske klima i Grønland. En kamp der kræver stabile vinde over landet og solide kræfter.


"Slæden på vej" 2023, Jessie Kleemann.Tiden løber løber tiden. Statens Museum for Kunst. Foto: Frida Gregersen

At træde vande på isen
I Videoperformancen ”Løber mod tiden” 2023, befinder Kleeman sig i den billedskønne grønlandske natur. På fire skærme ser vi hende i fuld størrelse løbende gennem døgnets rytme, igen og igen, i et forsøg på at indhente tiden fra morgen til aften, hver eneste dag. Gentagelsen er efterfulgt af udmattelse og refererer til en sisyfos-bevægelse og paradokset i at løbe efter - men også mod tiden. De to flygtige begreber ’efter og mod’ er altså virkeliggjorte i performancen. Samtidig peger det faktum at tid er udvikling på klimaforandringerne og sporene de efterlader.

At løbe mod og efter forandringerne er inkoopereret i værket så det giver en teatralsk dimension, da det på den ene side giver fornemmelsen af tragedie, og på den anden, en form for lettelse. Hele det modsætningsfyldte aspekt synes at give mennesket plads til at være tilstede i Kleemanns kunst, der føles som en enorm gestus.

Et andet værk, der tematiserer klimaspørgsmålet og knytter sig fint til ”Løber mod tiden”, er videoperformancen ”Arkhticós Doloros” fra 2019, der iøvrigt er titlen på Kleemanns digtsamling fra 2021. I både tekst og performance adresseres smerten forbundet med de klimatiske forandringer og problemstillinger. I videoen løber Kleemann på isen i bare fødder, og hermed tages klimasmerten ind næsten bogstavligt da smerteoplevelsen overføres til beskueren.

Forholdet mellem naturens kræfter og mennesket sættes her på spidsen, da vi er vidne til  kampen mod en kraftig vind der rusker i Kleemann og fyger hen over isen, som krakkelerer og gradvist forsvinder under hendes fødder. 


"Løber mod tiden" 2023, Jessie Kleemann.Tiden løber løber tiden. Statens Museum for Kunst. Foto: Christian Brems

Kamiit
Det grønlandske særegne fodtøj, kamikker, er på udstillingen repræsenteret af 10 par sælskindskamikker, som er gået i arv fra Kleemanns familie. Værket ”Kamiit”, 2023, viser en reproduktion af de sidste tyndslidte kamikker, som Kleemann har brugt til performances gennem tiden. Historisk og kulturelt har støvlen været brugt i arbedsøjemed når fisk og redskaber skulle hentes op fra havnen. Og på turen til kaffemik hos venner og familie. I værket går de ti par kamikker på en sti af kaffegrums, næsten som en skjult hilsen til Pia Arke, og værket ”Jorden til Scoebysund” der består af 155 kaffefiltre. Begge værker taler ind i det faktum at den grønlandske jord af grønlændere ofte bliver gødet med kaffe, og samtidig folder værkerne det kritiske perspektiv ud, at kaffe er en kolonivare. Dette aspekt peger mod en kulturel indoptagelsen af ting, som er med til at forandre et folk fra deres udgangsposition og oprindelse til noget andet og fremmed. Flere forskellige betydningslag synes at ligge i værket, da beskueren både præsenteres for det autentiske og oprindelige, og altså reproduktioner, der har et næsten futurisktisk præg, og gør at det peger bagud og fremad samtidig.

"Kamiit" 2023, Jessie Kleemann.Tiden løber løber tiden. Statens Museum for Kunst. Foto: Marianna Cæcilie Kiel.

Udstillingen der kunstnerisk og poetisk berører vigtige emner og problemstillinger anbefales på det allerkraftigste.

Udstillingen vises til og med 26.11.2023

Øverste foto: still fra videoværket "Arkhticós Doloros" 2019, Jessie Kleemann.

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig