Indkøbskurven er tom.
Epic Waste of Love and Understanding
Udstillinger & Omtaler

Islandske Ragnar Kjartansson udstiller på Louisiana

Epic Waste of Love and Understanding 

Af Merete Mørup.
26.06.2023.

Udstillingen starter ude i gården med et monument, som Louisianas gæster skal udenom for at komme ind. Det seks meter høje monument har en malet udgave af ”den evige flamme” på toppen og inskriptionen ”Epic Waste of Love and Understanding” på siden. Monumentet er udført i malet krydsfiner, der mimer marmor, og det er tænkt som en homage til billedhuggeren Bertel Thorvaldsen (1770-1844), som var halvt islandsk, og som skabte sine værker i ”frosset”, hvidt marmor i neoklassicistisk stil.


Epic Waste of Love and Understanding, 2023. Krydsfiner og maling 230 × 600 × 230 cm. Courtesy of the artist, Luhring Augustine, New York, and i8 Gallery, Reykjavik (c) Ragnar Kjartansson. Foto: Louisiana - Poul Buchard / Brøndum & Co.

Ragnar Kjartansson (f. 1976) er meget begejstret for neoklassicisme, ikke-farven hvid og for at udtrykke sig i gentagelser. Som for eksempel

700 salt- og peberbøsser
Langs hele den lange gang, der fører til udstillingssalene i sydfløjen, står der 700 små skulpturer. Kjartansson kalder dem for salt- og peberbøsser, selvom de har påskriften ”Guilt” og ”Fear”; de ord, som kunstneren synes betegner vores tid.

Skulpturerne er udført i hvidt porcelæn, et materiale, der – som Kjartansson understreger – kom til Europa næsten sammen med neoklassicisme. Nå ja, kom og kom, europæerne stjal ”opskriften” på det hvide porcelæn fra kineserne. Skulpturerne står for den hvide mands overgreb, besættelse og udplyndring af nære og fjerne lande også kaldet kolonisering, i perioden fra slutningen af 1600-tallet indtil midten af 1800-tallet. Kjartansson påpeger også, at hvidt porcelæn stadigvæk er en kostbar gave, som statsmænd overrækker hinanden. Ret så tankevækkende.


Guilt and Fear, 2022, Salt og peber-sæt i porcelæn, Variable mål, Courtesy of the artist, Luhring Augustine, New York, and i8 Gallery, Reykjavik (c) Ragnar Kjartansson. Foto: Louisiana - Poul Buchard / Brøndum & Co.

Videoværker på repeat
Når Kjartansson siger, at han arbejder med gentagelser, så mener han gentagelser. Hans videoværker består af korte performances med musik, der bliver gentaget i mange timer i træk. Virkningen er overraskende smuk, rørende, morsom – og overraskende.

I værket ”The Visitors” spiller musikerne sammen fra hver sit rum i et stort, gammelt og klassisk smukt hus. Videoerne er filmet på en og samme gang med ni kameraer, og musikerne kan høre hinanden via høretelefoner. Alt det tekniske gear og alle de mange kabler er synlige. Der er ikke gjort noget for at skjule rodet, så man bedre kan koncentrere sig om musikken.

Værket indeholder elementer fra den klassiske kunsthistorie bare med moderne virkemidler. Kjartansson deltager selv med sin guitar og er derned til stede i sit værk. Og den synlige teknik har samme funktion som fede malerstrøg i et maleri: Kunstværket er resultatet af et arbejde; det opstår ikke af sig selv.

Det samme gælder i andre videoværker. I ”A Lot of Sorrow”, hvor rockbandet The National spiller deres hit ”Sorrow” i seks timer i træk, lister Kjartansson sig ind med forsyninger til musikerne. I ”Bliss”, et kort uddrag fra Mozarts opera ”Figaros bryllup” fra 1786, synger han rollen som gartner. Måske er han også til stede i den smukke guitar-ballet med sang ”No Tomorrow” opført af professionelle dansere via seks store skærme.


Stillbillede fra: RAGNAR KJARTANSSON, The Visitors (De besøgende), 2012. Ni-kanals videoinstallation, varighed 64 min. Sammlung Migros Museum für Gegenwartskunst, Zürich Courtesy of the artist, Luhring Augustine, New York and i8 Gallery, Reykjavik. Photo: Elisabet Davids © Ragnar Kjartansson

Det humoristiske indslag
Her spiller Louisiana hovedrollen. Den filmede performance, der varer ca. 11 timer, blev optaget i museets udsigtsrum meget kort tid, før udstillingen åbnede. Kjartansson og hans performancepartner skiftes til at gentage sætningen ”Hvad har vi dog gjort for at ha’ det så godt?”, en efterladt dansk sætning, der stadigvæk bruges i Island efter næsten 80 års selvstændighed. Alt ånder velfærd og dansk design. Alt ånder Louisiana-segment. Og et lille smil breder sig!

”Bangemand”
Værket er uden for kategori. En mand i smoking bevæger sig langs en gesims med ryggen mod muren. Bare rolig! Han har sikkerhedsliner på. Kjartansson har skabt figuren til udstillingen på Louisiana som et modspil til superheltene Superman og Batman. I Louisianas butik kan man købe en T-shirt med ordet ”Bangemand” trykt på. Hvor mange vil mon købe den?

Epic Waste of Love and Understanding
9. juni – 22. oktober 2023
Louisiana Museum of Modern Art

Billedet øverst: BANGEMAND, 2023. Performance Courtesy of the artist, Luhring Augustine, New York, and i8 Gallery, Reykjavik (c) Ragnar Kjartansson. Foto: Louisiana - Poul Buchard / Brøndum & Co.

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig