Indkøbskurven er tom.
We Walked the Earth: Harnessing
Udstillinger & Omtaler

lige nu aktuelt i Den Frie Udstillingsbygning

UFFE ISOLOTTO – WE WALKED THE EARTH: HARNESSING                                

Den Frie udstillingsbygning

Af Marianna Cæcilie Kiel
06.07.2023

I disse dage er Den Frie Udstillingsbygning omdannet til en totalinstallation, som er en videreførelse af Uffe Isolottos bidrag til Venedig Biennalen 2022: ’We Walked the Earth' I et omfattende værk, fortsætter kapitlet i fortællingen om livet og døden, udnyttelse og udvindelse af jordens ressourcer i nye stedspecifikke omgivelser. Jacob Lillemose har kurateret og skrevet teksten til udstillingens smukke pamflet over værket. 

Fødsel, liv, død 
I hyperealistisk og dystopisk form tematiseres skabelse og destruktion gennem en central fortælling, der kredser om et forunderligt familiedrama.                                          

I staldlignende omgivelser i en fremmed med dog velkendt verden, præsenteres publikum for et goldt og urovækkende miljø. Atsmosfæren henleder tankerne på planeter med civilisatoriske træk, en slags landliv på et næsten overjordiske sted. Hele sceneriet indbyder publikum til at tage del i omgivelser, som fremmede, der just er indbudt til et næsten kafkas møde hvor døden hviler i det faktum, at den er vedkommende men uforståelig.

Går man ind til venstre for indgangen i udstillingshallen, ligger en dunkligenende beholder placeret midt på gulvet. I åbningen drypper størknet blåt væske. Længere nede i salen ligger en kentaurlignende væsen; en hest med en kvindekrop. Hun er i fødsel med spæde kentaurhove stikkende ud af kroppen, smurt ind i fosterfedt. Hestens pigmentering, de små iøjnefaldende sorte pletter på den hvide krop, ses også i kvindens ansigt, der fysisk og æstetisk forbinder hesten med en menneskekrop og synes hermed at pege på dyret i os selv.

Et livgivende og temmeligt iøjnefaldende øjeblik. Det er påtrængende og foruroligende smuk at være vidne til.


We walked the Earth: Harnessing, 2022, Uffe Isolotto. Den Frie Udstillingsbygning. Foto: Marianna Kiel

Døden et ufravigeligt faktum
I udstillingsrummet ved siden af kvinden ender livet for hvad der formodes at være barnets far, som er endnu en ketaur. Han hænger i et reb fra loftet og er død for egen hånd. Det ufarvigelige faktum at liv og død er betinget af hinanden, synes at være et af udstillingens centrale pointer, bygget over familiedramaets sitrende, foruroligende nærvær, der konstant puster publikum i nakken.

Manden er død og kvinden skaber nyt liv. Denne modsatrettede mekanisme henviser både til et naturligt biologisk kredsløb, samt til den bagvedliggende virkelighed, der ubemærket spejler sig i publikum og i videre perspektiverende forstand kan være årsagen til tragedien der udspiller sig.

Midt i denne familiekrise bliver beskueren præsenteret for små fremmedartede dyr, der lever i det tørre, mørke ålegræs i og omkring stalden. Mørket er faldet på og det er ikke svært at leve sig ind stilheden her hvor lyset domineres af mørket.


We walked the Earth: Harnessing, 2022, Uffe Isolotto. Den Frie Udstillingsbygning. Foto: Marianna Kiel

Tvivlens dybrøde hav
Med verbet harnessing indføjet i værkets titel, præsenteres vi for et modsætningsfyldt begreb, der henviser til kontrollen med jordens naturlige ressourcer gennem maskinel produktion af energi.

Et naturnødvendigt onde vil nogen mene indgrebet er. Under alle omstændigheder optræder paradokset gennem et kunstnerisk greb, der kan føjes til udstillingens helt centrale pointe: At vi må rumme det fremmede for at kunne tilsutte os døden.

I udstillingsrummets dæmpede omgivelser og i mørket der næsten er omsluttet af sig selv, går beskueren rundt blandt ålegræs og dystre vægge, malet op af den rødlige farve caput mortuum, der betyder 'dødt hoved'. Signalet er ikke til at tage fejl af; noget helt foruroligende er på spil i fortællingen, vi som publikum kredser om, og vi spørger os selv hvad er der rent faktisk foregår? Måske kræver det blot at vi åbner øjnene og fæstner vores blik på sceneriet, der tager os med ud over tvivlens uanede muligheder, forstået sådan at det er okay, at vi ikke kender løsningen på verdens tilstand.

Filosofisk kunne man stille spørgsmålet: hvor tæt skal vi være på livet for at kunne mærke døden? Og svaret vil helt logisk ikke nødvendigvis være givet.


We walked the Earth: Harnessing, 2022, Uffe Isolotto. Den Frie Udstillingsbygning. Foto: Marianna Kiel

Blandt udstillingens centrale fortælling ligger små alienagtige skulpturer, jernstivere svæver i loftet med brædder ovenpå så det skaber et høloft. Et digitalt vævet tæppet er fæsnet til væggen, og en vogn, der minder om solvognen er placeret midt på gulvet med små iøjnefaldende detaljer som kan kædes sammen med udstillingens centrale elementer.

Skal du kun se en udstilling denne sommer så tage forbi Den Frie Udstillingsbyging og Uffe Isolottos stærke installtionsværk, der på flere måder binder flere forskellige genrer sammen da opsætningen både har et filosofisk og atropologisk take på samtidskunstens helt aktuelle emner.

Udstillingen kan ses indtil 13. august 2023

Øverst: foto af kentaurkvinde i fødsel. We Walked the Earth: Harnessing. Uffe Isolotto, 2022. Den Frie udstillingsbygning

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig