Indkøbskurven er tom.
TABAIMO
Udstillinger & Omtaler

Lige nu i Kunstforeningen GL STRAND

Tabaimo - Nest   
På Kunstforeningen GL STRAND 

Omtale: Af Marianna Cæcilie Kiel
29.06.2023.

Udstillingsstedet GL STRAND har i disse dage prominent besøg af den japanske kunstner Tabaimo. Med udstillingen NEST tager hun os med ind i fortællinger, der placerer sig i spændingsfeltet mellem det reelle og det fantastiske, i sin første soloudstilling i Norden.

I fem smukke, foruroligende videoinstallationer samt tegninger og malerier udforsker Tabaimo det moderne menneskes forhold til selvet og de psykologiske tilstande, der udspiller sig i et konfliktfyldt samfund, der står på kanten af traditionelle japanske dyder og nye fremadstræbende kræfter.

Distance og intimitet
I værket public conVENience, 2006, møder beskueren et offentligt tilgængeligt rum, iværksat som en teaterscene, der byder os indenfor på et animeret offentligt dametoiltet. Vi indtager rollen som voyeuren i en privat situation, der udspiller sig gennem de animerede personers synsvinkler. Det sker eksempelvis når en kvinde skifter hygiejnebind, mens hun sidder på toilettet. Vi ser med andre ord handlingen fra kvindens synsvinkel, men kigger hende samtidig over skulderen.

Grænsen mellem det private og offentlige balancerer på et knivsæg, da både distance og intimitet spiller ind i hvordan mennesker agerer i det offentlige rum. Vi vasker hænder sammen med en fremmed, efter at vi har siddet alene i private omgivelser. På samme tid er det offentlige toilet et frirum for kvinder, hvor de kan bevæge sig frit rundt uden mænds tilstedeværelse.


Public conVENience, 2006, NEST, TABAIMO. Kunstforeningen GL STRAND.Foto: Marianna Kiel

Hånden der forløser
Tegning er det medie, i hvilket Tabaimo skaber de fleste af sine værker. Som en central del af hendes praksis skaber hun videoanimationer på baggrund af udførlige håndtegninger. Således ses flere af tegningerne direkte udført på udstillingsvæggene. I flow-wer 17, 26, 33,36, 39 (2015, 2020) kan man se blomster, som udartes til organiske former, interegreret i blomsternes formationer. De breder sig tværs over udstillingsvæggen, og man fornemmer en levende, organisk bevægelse i lighed med planter, der vokser og formerer sig. På samme måde som udstillingens andre værker fremstår blomsterne ufuldstændige og fragmenteret i et afbrudt forløb. Grænsen mellem virkelighed og fantasi er udvisket og alt flyder sammen i et inciterende univers, hvor altså blomster-ornamenter slynger sig op langs væggen.


flow-wer 17, 26, 33,36, 39 (2015, 2020) Udsnit. TABAIMO, NEST. Kunstforeningen GL STRAND. Foto: Marianna Kiel

Bag de åbne vægge
I videoværket dolefullhouse, (2007) præsenteres beskueren for et animeret dukkehus, der vises fra publikums synsvinkel. På samme måde som en dukkefører, der med sine hænder arrangerer møbler og tilføjer dekorative finesser, trækkes vi ind i et univers, der ikke blot mimer interiører egnet til mennesker, men en verden der afspejler forventningerne til, hvad et ideal-samfund er, set med traditionelle briller. Men kun lige indtil de store animerede hænder begynder at klø og en blæksprutte kommer til syne, for herefter at overtage og destruere det perfekte iscenesatte dukkehjem, med arme, der formerer sig som et indre landkort over kroppens blodomløb.

De fleste forbinder dukkehuse med et traditionelt opbygget hjem, og Tabaimo fortolker det animerede hus som et hjem hvor konflikter og komplekse problemstillinger er en naturlig del af familielivet. Netop destruktionen og den krakelerede facade som optræder i slutningen af værket, pointerer kompleksiteten, hvormed Tabaimo illustrerer livet som et desstabiliserende faktum. Beskueren efterlades med forestillingen om et langt fra bæredygtigt hjem som det ideelle samfund. Med andre ord er det ustabile, ikke-perfekte hjem, forbundet med en moderne levevis, der opretholder en dynamisk indgang til det at være menneske i et moderne samfund.


dolefullhouse, 2006, TABAIMO, NEST. Kunstforeningen GL STRAND. Foto: Marianna Kiel

Det overskridende blik
Det ustabile rum mellem det private og det offentlige, det trygge og illegitime, er omdejningspunktet for videoinstallationen haunted hause, (2003).  Med udgangspunkt i barndomsoplevelser i et spøgelseshus i tivoli, hvor væggene er foruroligende tynde og skaber en oplevelse, der balancerer på kanten af det genkendelige og utrygge, fører Tabaimo os ind i et kikkertsigte, der panorerer hen over privatlivets grænser.

Med et kig ind bag ruderne i andres hjem, oplever beskueren en konstant vekselvirkning mellem det genkendelige og det ukendte, det forbudte og det legitime. Publikum bliver  tilskuere til scener, der udspiller sig i situationer, som inddrager beskueren i en potentiel voyeuristisk position.

At Tabaimo lader publikum indtage rollen som betragteren, der balancerer mellem det grænseoverskridende, fascinerende og det offentlige, distancerende, er en kunstnerisk genistreg. Beskueren indtager dobbeltrollen som belurer i allerede tilrettelagte men ikke desto mindre ukendte rammer, i en legitim situation.


haunted house, 2003, TABAIMO, NEST, Kunstforeningen GL STRAND. Foto: Marianna Kiel

Det er som om, de særegne verdener, TABAIMO inviterer os ind i, kravler ind under huden i beskuerens inderste, intime rum ved betragtning af disse fascinerende scener, der udspiller sig for øjnene af publikum.

NEST er et must for alle med interesse for kunst, der befinder sig på grænsen mellem det virkelige og det fantastiske, med afsæt i hverdagens banaliteter og det moderne menneskes eksistens.

Udstillingen anbefales hermed på det varmeste.

Udstillingen vises til og med 27. august 2023 i Kunstforeningen GL STRAND

Øverst: stillbillede: two, 2016, TABAIMO, NEST.

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig