Indkøbskurven er tom.
Nikolaj Kunsthal
Udstillinger & Omtaler

Vi besøgte Nikolaj Kunsthal i juni og så tre enestående udstillinger.

Nikolaj Kunsthal

ANMELDELSE: Af Mikkel Bjørnskov-Bartholdy

Kunsthallen i Skt. Nikolaj Kirke tilbyder en unik vinkel på samtidskunst i forening med den lange og turbulente fortælling, som gennemsyrer denne historiske kirkebygning helt ind til de munkesten som udgør fundamentets ældste dele. Nutidens eksperimenteren oplevet i mødet med hundredvis af års monumental storhed. Vi besøgte Nikolaj Kunsthal i juni og så tre enestående udstillinger.

Enhver oplevelse i Nikolaj Kunsthal starter i virkeligheden så snart man nærmer sig Nikolaj Plads. Foran dig tårner den imponerende, gotiske kirkebygning og Københavns allerhøjeste kirketårn sig op og overskygger alt på pladsen omkring den. Ja sågar alt i nærområdet.

Det er ikke bare en bygning man bare går ind i. Det er et pansanseligt indtryk, der allerede starter, som man står dér foran tårnporten, med en følelse som måske bedst kan beskrives som en blanding af fascination og ærefrygt, der byder én at finde modet og vove at træde inden for.

 


Foto. Mikkel Bjørnskov-Bartholdy

 

Det forvredne tårnspir som i 1795 blev slynget i døden, som en brølende ildkugle, under den store brand som næsten tog hele København med sig, er det første der møder én, idet man træder ind ad den tunge port. Dét er ikke bare et vidne om den voldsomme historie, som har formet bygningen til dét den er i dag, men også et umiskendeligt tegn på, at vi her har at gøre med en kunsthal, hvor selve bygningen er lige så stor del af de skiftende udstillinger i dens indre, som det udstillede selv.

 

Mikkel Carl: Truth is like Poetry
Den store sal i kirkeskibet strækker sig som et enormt, ceremonielt tomrum foran én, idet man træder ind. Salen præsterer 12 meter på sit højeste, og de mægtige gotiske buer, søjler og hvælvinge tårner sig op foran én og bære selv den mindste lyd rundt i alle afkroge. Selv stilhed bliver nærmest en larm hér. Salen virker øde, den arkitektoniske kulisse blotlagt, og man når næsten at undre sig over, hvor udstillingen gemmer sig, før den nærmest sniger sig op på én og overrasker.

 


Foto. David Stjernholm.

 

I salens midte, ophængt som en kæmpe lysekrone, der næsten når gulvet, hænger en kæmpestor, cirkulær spejlskive, der næsten usynligt og med en nærmest uhyggelig stilhed bevæger sig langsom rundt. Den giver sig først til kende, når øjet fanger bevægelsen i den blanke overflade. Som om det monumentale kirkerum selv vrider sig og konstant former sig på ny foran dig.  

Det er netop Mikkel Carls intention med denne totaludstilling, at den skal gribe det store kirkerum og åbne det op for beskueren. For at fordre mest mulig interaktion med udstillingen, har Mikkel Carl derfor vægtet at tilføje ’modstand’ til sin udstilling, som har til formål at bryde den klassiske kirkearkitektur nok til at vække beskuerens nysgerrighed.

Til eksempel er spejlskiven nittet og ’loddet’ sammen, så konstruktionen til forveksling ligner hærget, forkromet industristål, og bagerst i rummet rejser en 11 meter høj væg i armeret beton sig. Dette rå udtryk giver det ellers renskårne kirkerum en interessant dissonans uden hverken at være alt for tydelig eller forstyrre den arkitektoniske oplevelse af rummet for meget.


Foto. David Stjernholm.

 

Jeg fangede da også mig selv i, nærmest instinktivt at bevæge mig salen rundt for at se, hvilke vinkler jeg kunne lokke ud af spejlskiven. Det er en udstilling som formår at aktivere både det storslåede rum, som den befinder sig i, såvel som den beskuer, der interagerer med den. Og det på en simpel, men engagerende måde.

FAKTA: Mikkel Carl (født 1976) har en MFA fra Det Kgl. Danske Kunstakademi og en BA i idéhistorie fra Aarhus Universitet. Han er prorektor og professor i billedkunst og udstillingspraksis på Det Fynske Kunstakademi, og har udstillet på en lang række kunstinstitutioner og gallerier rundt om omkring i verden. Hans installationer, skulpturelle værker og malerier er i samlingen på Arken, HEART, ARoS, Randers Kunstmuseum og Esbjerg Kunstmuseum. Læs mere på mikkelcarl.com og jacobbjorngallery.com.

Udstillingen Truth Is Like Poetry kan opleves i Nikolaj Kunsthals Nedre Galleri fra d. 26. maj til 31. juli 2023.

 

Laurits Malthe Gulløv x Rebekka Elisabeth Anker-Møller: Wholes
Det første man lægger mærke til i udstillingen kliniske, hvide rum er de organisk udformede, industrifilterlignende skulpturer, som ligger spredt på gulvet i en cirkelform. ’Filtrene’ virker deforme og sammenklemte. Altså huller i forskellige grader af ’åben- og lukkethed’.

 


Foto. Mikkel Bjørnskov-Bartholdy

 

Dette tema om ’holes’ i et ’whole’ udvides yderligere i de forsigtige huller i rummets hvide vægge, der afslørede den farverige fresko bagved. Et valg der, som i den store sal, aktiverer selve rummet, og spiller på bygningens unikke arkitektur og historie, som en integreret del af den udstilling, som udfylder den. I dette nærmest aflukkede, hvide rum bruger Laurits Malthe Gulløv rummets muligheder til at lege med forholdet mellem isolation og sammenhæng, med udstillingsvæggen som en membran mellem to forskellige rumlige logikker.

Wholes har selvfølgelig i mindre skala til rådighed, end hvad Mikkel Carl fik hele storsalen til at realiserer, men ’Wholes’ formår alligevel at tilbyde den unikke mulighed for interaktion, som netop er det særlige liveudstillinger kan tilbyde sit publikum. Jeg måtte rundt i alle afkroge af det lille rum for at se, hvilke dele af freskoen jeg kunne synliggøre ved det.

 


Foto. Mikkel Bjørnskov-Bartholdy

 

FAKTA: Udstillingen er opsat som en del af Platform, som er blevet til med støtte fra Det Obelske Familiefond. Platform er dedikeret til at give nye kunstnere og kuratorer en tryg base, hvorfra de kan etablere sig. Programmet består af seks kuraterede soloudstillinger om året.

"Wholes" er skabt af billedkunstner Laurits Malthe Gulløv i samarbejde med kurator Rebekka Elisabeth Anker-Møller. Udstillingen kan opleves på Nikolaj Kunsthal fra 26.maj til 30. juli.

 

Tova Mozard: ILOVERUSS
På førstesalen, i kunsthallens ’Øvre Galleri’, ned langs skibets lange og højloftede buegang er en række storskærme opstillet og indrammet af gulvlange sceneforhæng. Hver især viser skærmene optagelser af den magre, men senede amerikaner Russ, og dennes oplevelser i den amerikanske filmindustri. Selvom alle skærme konsekvent viser billeder af Russ, så skiftes de hver især til at være i fokus. Man er derfor konstant på jagt efter skærmen med næste kapitel, hvilket er en engagerende måde at blive fastholdt i fortællingen.

 


Stillbillede fra ILOVERUSS. Nikolaj Kunsthal.

 

Tova Mozards ’ILOVERUSS’ fokuserer først og fremmest på 20 års optagelser af Russ, der arbejder som statist i Hollywood. De dokumentariske skildringer af Russ’ op og nedture viser med smukt og sårbart antrit, hvordan et helt normalt menneske på godt og ondt forsøger at finde en dybere mening med livet i et af verdens mest iscenesatte industrier.

Værket er en tydelig refleksion om, hvad det vil sige at være menneske. Især det menneskelige i at tvivle og føle sig utilstrækkelig. Samtidig giver udstillingen tid til at vise, hvordan Tova og Russ’ venskab gennem to årtier udfolder sig med plads til særhed og sårbarhed, så beskueren, gennem Tova, kommer helt tæt på Russ.

Udover selve filmværket ILOVERUSS præsenterer Tova Mozards udstilling filmen PSYCHIC (2018) samt en række fotos af personer og landskaber i Hollywood, der med dystre, socialrealistiske toner fortsætter udstillingens tema om en søgen efter en dybere mening med livet i et samfund, hvor underholdning og forbrug dominerer hverdagen.

 


Foto. Mads Holm.

 

FAKTA: Den svenskfødte billedkunstner Tova Mozard (født 1978) bor og arbejder i Stockholm og Los Angeles. Hun er uddannet fra Malmö Art Academy (Master’s degree in Fine Art) og har en lang udstillings- og filmportefølje bag sig. Hendes værker findes i samlinger hos bl.a. Hasselblad Center i Gøteborg, Malmö Konstmuseum og Moderna Museet i Stockholm. Udstillingen ILOVERUSS i Nikolaj Kunsthal er Tova Mozards første større soloudstilling i Danmark.

ILOVERUSS kan opleves i Nikolaj Kunsthal fra d. 26. maj til 31. juli 2023.

Nikolaj Kunsthal 2023

Der er masser af spændende udstillinger på vej i det nye år. Få overblikket over 2023-udstillingsprogrammet i Nikolaj Kunsthal her:

 

Nikolaj Kunsthal

10. februar – 7. maj 2023
- Signe Heinfelt, Jo Verwohlt: Interference (Nedre Galleri)
- Louise Bonde-Hansen: Neither Day nor Night (Øvre Galleri)

 

25. maj – 30. juli 2023
- Mikkel Carl: Truth is like Poetry (Nedre Galleri)
- Tova Mozard: ILOVERUSS (Øvre Galleri)

 

8. september - 21. januar 2024
- Gruppeudstilling: Kunstnernes København (Nedre Galleri)
- Shane Brox: Beauty in the Beast (Øvre Galleri) 

 

Platform

I 2023 kan du se frem til at opleve følgende kunstner- og kuratorkonstellationer:

10.februar - 26.mars 2023
Lina Hashim x Anne Zychalak Stolten

1.april - 7.maj 2023
Toke Højby Lorentzen x Marie Vinther

26.maj -  30. juli 2023
Laurits Gulløv x Rebekka Elisabeth Anker-Møller

8.september - 15.oktober 2023
Samara Sallam

27.oktober - 3.december 2023
Lydia Östberg Diakité x Awa Konaté

15.december - 21. januar 2024 2023
Emilie Alstrup x Anna Bak

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig