Indkøbskurven er tom.
Evaporating Suns - Contemporary Myths from the Arabian Gulf
Rejser, Kultur & Event

På Kulturstiftung Basel H. Geiger frem til d. 16. juli 2023.

EVAPORATING SUNS
Contemporary Myths from the Arabian Gulf

Af Tina Kristensen.
24.05.2023.

I midten af maj åbnede udstillingen ’Evaporating Suns - Contemporary Myths from the Arabian Gulf’ på Kulturstiftung Basel H. Geiger (KBH.G). Udstillingen er kurateret af Munira Al Sayegh med Dirwaza Curatorial Lab fra Abu Dhabi i samarbejde med den østrigske kurator Verena Formanek og viser samtidskunst skabt af tretten kunstnere fra golfområdet. Magasinet var inviteret med til åbningen af udstillingen, hvor kuratorerne og kunstnerne præsenterede frugten af flere års arbejde.

Som titlen afslører, er omdrejningspunktet for udstillingen myter fra den arabiske golf. Der er ikke tale om en specifik myte, men myter efter hver kunstners/kunstnergruppes eget valg og det har resulteret i en bred vifte af emner med ophav i vidt forskellige områder.

”Når man i Vesten hører om myter fra området, er det nok naturligt at mange tænker på ’1001 Nats Eventyr’ og den æstetik man forbinder hermed, så man bliver nok overrasket” siger kurator Munira Al Sayegh, da hun fortæller om udstillingen.
”Myter rummer faktisk ofte elementer, man genkender på tværs af lande og kulturer, såsom fortællinger om havfruer og så videre.” 


Maitha Abdalla, The Dancer’s Skin, 2022-23, Bronze and ceramic, Evaporating Suns KBH.G Maitha Abdalla, Alluring Silence, Oil and charcoal on canvas, Evaporating Suns KBH.G Photo: Kulturstiftung Basel H. Geiger | KBH.G

​Maitha Abdalla, The Dansers Skin KBH.G 2023. Foto: Magasinet kunst.

En gris, et æsel og en hane
Udstillingen åbner flot med ’The Dansers Skin’, et stærkt installatorisk værk af Maitha Abdallas. På væggen hænger et enormt maleri, gulvet foran er beklædt med højglans fliser med en lys lilla nuance, der skaber en slags rum i rummet, eller en scene, hvor tre mandshøje bronzefigurer står i dynamiske positurer. De tre figurer har menneskelignende kroppe med et dyrehoved - henholdsvis et æsel, en hane og en gris. De tre dyr forbindes hver især med forskellige kvaliteter og i nærværende værk, er de metaforer, som kunstneren bruger i sin storytelling. Æslet der advarer mennesket mod djævelen med sin skryden, grisen, der ikke er så anvendt et symbol i Egypten, men som med sin frådsen og umættelige æden er et symbol på synd og så har vi hanen, der er et symbol på held og et tegn på godhed – hanen galer, når den ser en engel. Disse tre figurer står som på en scene, æslet med hovedet løftet som i en skryden mod himlen, og grisen og hanen til venstre på sceneriet i noget der ligner et skænderi – grisen der aggressivt bøjer sig frem mod den lidt angst udseende hane. Træerne fra maleriet i baggrunden er vokset ud på scenen i form af enkelte bronzetræer placeret i begge sider af ”scenen”.


Exhibition view, Evaporating Suns – Contemporary Myths from the Arabian Gulf, Kulturstiftung Basel H. Geiger, 2023. Foto: Kulturstiftung Basel H. Geiger | KBH.G.

Sandhed og storytelling
I et andet interessant værk, tager kunstneren fat på de misforståelser, der kan ske i mødet med fremmede kulturer. Moza Almatrooshis værk ’Blessing of the Rice’ er inspireret af Eve Arnolds film ’Behind the Veil’. Almatrooshi tager fat på de ritualer der portrætteres i Arnolds film, og problematiserer sandheden og dennes plads i storytelling.

På et bord dækket med lerskåle, hvoraf nogle synes nærmest at være opløst i formen, blomsterbroderede tekstiler lægger som dug på bordet og skaber en glidende overgang ned til gulvet, hvor der også er dækket op med lertøj. Værket leger med et særligt øjeblik i ’Behind the Veil’, der afslører at skildringen af scenen (forberedelser til et traditionelt bryllup) afslører at der er tale om et blik på en kultur afsenderen (Arnold) ikke kender.

I filmen skildres en scene hvor risene vaskes, men filmmageren fremstiller det, som om det er en velsignelse af risene. Med denne installation, der kan ses som et nedslag i netop den scene, i samspil med mad og performance, sætter Almatrooshi fokus på problematikken omkring kulturelle misforståelser.


Abdullah AlOthman, Legend of Zahwa, 2022-23, Video, leather, fiberglas and chrome sculpture, drawings, Evaporating Suns KBH.G. Foto: Kulturstiftung Basel H. Geiger | KBH.G


Abdullah AlOthman, Legend of Zahwa, KBH.G 2023. Foto: Magasinet kunst.

Dyr, mennesker og storytelling
Temaer som menneske/dyr og storytelling er en rød tråd i udstillingen. Abdullah AlOthmans værk ’The Legend of Zahwa’ fortæller den triste historie om en fader, der mister sit eneste barn. I sin sorg magter han ikke at begrave barnet, men tager hjertet ud og sætter det ind i en oryx.

Myten udfoldes i en blanding af elementer, en video hvor kunstneren har interviewet folk fra området for at høre deres tanker om myten, en række tegninger/skitser med nedslag i fortællingen og så breder myten sig ud i rummet med en skulptur, der skildrer oryxens transformation i mødet med en slange. Det er en undersøgelse af hvorledes myten opstår og hvordan følelser og storytelling er afgørende i skabelsen af myter.


Mashael Alsaie, Barren Spring, 2022-23, Installation, audio, frankincense infused glass sculptures, dye sublimation on frabric, Evaporating Suns KBH.G. Foto: Kulturstiftung Basel H. Geiger | KBH.G

En jomfrus tårer
Bag det smukke og poetiske værk ’Barren Spring’ af Mashael Alsaie ligger en knap så rar myte. Det handler om en kilde (kilden i Adhari) der efter sigende udspringer af tårerne af en ung jomfru, der ifølge myten blev udsat for et overgreb på stedet.

På podier rundt om i lokalet står mundblæste glasobjekter med frankincense, der udvindes af harpiksen fra Indisk røgelsestræ, indkapslet i midten. I forbindelse med podierne hænger et tekstil ned fra loftet, med et smukt landskab, der blafrer blidt, når man bevæger sig forbi. Værket analyserer hvordan myter og landskaber er forbundet og overvejer, hvorfor man sammenføjer tragiske fortællinger med smukke landskaber.


Fatima Uzdenovas værk ’Pantheon: Setting the Table (Act i), KBH.G 2023. Foto: Magasinet kunst.

Fatima Uzdenova, Patheon: Setting the table (Act I), 2023, Installation, Evaporating Suns KBH.G. Foto: Kulturstiftung Basel H. Geiger | KBH.G

Et nik til Louise Bourgois
Tekstiler indgår også i Fatima Uzdenovas værk ’Pantheon: Setting the Table (Act i)’. Her undersøges den feminine treenighed, jomfruen, moderen og den gamle kone. Værkerne stammer fra Uzdenovas ’Pantheon’ som består af kinderne der på forskellig vis har influeret hende i livet og kunsten – særligt med henblik på at gentænkte den gamle kones rolle i det patriarkalske system. Et feministisk værk inspireret af Louise Bourgeois, hvor elementerne er skabt i en unik teknik der trækker på et kvindeligt håndværk, der gennem tiden ikke har været regnet for noget særligt. Som for at understrege den oversete kvinde. Farverne symboliserer de tre aldre, den hvide for jomfruen, den røde for moderen og den sorte for den gamle kone. Et på en gang diskret og stærkt, tankevækkende værk.  

Myterne er mangeartede og på et kort på væggen i udstillingen, har man markeret hvor de forskellige myter stammer fra, så man forstår den store geografiske spredning. Men trods de mangeartede fortællinger og udtryk er udstillingen godt bundet sammen, måske i kraft af at det overordnede tema fungerer godt og har et samlet fokus på storytelling, og så formår lokalerne i KBH.G at give tilstrækkelig plads til, at hver enkelt værk har kunnet udfoldes på egne præmisser på samme tid som der er skabt et fint flow gennem udstillingen.


Farah Al Qasimi, Um Al Naar (Mother of Fire), 2019, Videoinstallation, 42 min 7 sec., Courtesy of The Third Line, Dubai. Foto: Kulturstiftung Basel H. Geiger | KBH.G.

Asma Belhamar & Mays Albaik, Rakkaza, 2023, Multimedia Installation, concrete and wood, Evaporating Suns KBH.G. Foto: Kulturstiftung Basel H. Geiger | KBH.G

Exhibition view, Evaporating Suns – Contemporary Myths from the Arabian Gulf, Kulturstiftung Basel H. Geiger, 2023 Photo: Kulturstiftung Basel H. Geiger | KBH.G


Bu Yousuf, Heaven Resort & Casino, 2022-23, Installation, Evaporating Suns KBH.G Photo: Kulturstiftung Basel H. Geiger | KBH.G

Alaa Edris, Al Kursi (The Chair), Series of seven, 2023, Iroko wood, Installation Evaporating Suns. Foto: Kulturstiftung Basel H. Geiger | KBH.G

Alle værker er skabt til udstillingen bestilt af KBH.G på nær en film af Farah Al Qasimi samt det fotografiske værk af Saif Mhaisen. Det har måske også haft en vis betydning for resultatet. Og ikke nok med at der er gratis adgang til udstillingen, så er der også et flot katalog til rådighed, hvor man får baggrundsinfo om de mange værker samt en præsentation af kunstnere, kuratorerne og KBH.G. Udstillingen vises frem til den 16. juli, så er man på de kanter, for eksempel i forbindelse med Art Basel, kan det anbefales at tage en tur forbi.

De tretten kunstnere, der deltager, er Farah Al Qasimi, Mashael Alsaie, Alaa Edris, Bu Yousef, Abdullah AlOthman, Moza Al Matrooshi, Maitha Abdalla, Saif Mhaisen, Fatima Uzdenova, Asma Belhamar, Mays Albaik, Fatema Al Fardan og Zuhoor Al Sayegh. Der er tale om en gruppe af unge kunstnere i 20’erne og 30’erne, hvor flere har lige haft afgang fra akademiet – mange har i øvrigt også studeret på udenlandske institutioner i USA og England.

Kulturstiftung Basel H. Geiger (KBH.G) blev grundlagt I 2019 og den første udstilling på fandt sted i august 2020. Hvert år viser stedet tre udstillinger, og der er gratis adgang til disse.

Evaporating Suns - Contemporary Myths from the Arabian Gulf vises på Kulturstiftung Basel H. Geiger frem til d. 16. juli 2023.

Billedet øverst: Abdullah AlOthman, Legend of Zahwa, 2022- 23, Video, leather, fiberglas and chrome sculpture, drawings, Evaporating Suns KBH.G Photo: Kulturstiftung Basel H. Geiger | KBH.G

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig