Indkøbskurven er tom.
Frie Hænder
Udstillinger & Omtaler

Lige nu aktuel i Den Frie Udstillingsbygning

FRIE HÆNDER – Den Frie Udstillingsbygning

Omtale
Marianna Cæcilie Kiel
17.05.2023.

I øjeblikket udstiller medlemmer af Den Frie Udstilling egne værker i den ikoniske bygnings rum. Kunstnerne er inviteret, med frit spil og råderum, til at udnytte de smukke lokalers fulde potentiale. Det er der kommet en interessant, legende og opfindsom udstilling ud af, der oser af kvalitet og skabertrang 

Udstillingen omfatter værker, udført i alle tænkelige medier, lige fra fotografi, installation, tekst og maleri og video. Med præmissen ’anything goes’ bæres udstillingen igennem af kunstnere, der forholder sig til mere eller mindre oversete rum, hjørner og kroge, hvor værker ikke normalt udstilles. Ved at placere værkerne disse steder skabes der nye og overraskende kontekstuelle relationer mellem kunstner, værk og publikum.

Det mørke og det trygge
I Anders Kirekegaards to postapokalyptiske og monumentale værker, præsenteres beskueren for diamentralt modsatte landskabsmalerier, hvor fraværet af lys i et goldt og ødelagt landskab hersker, som det ses i den forpinte og mørke virkelighed i  ’Klagesang’. I værket ’Lovsang’ dominerer lyset fra en klar og oplyst himmel, og man føler det næsten som en velsignelse når man kaster et blik på billedfladen og dens sitrende, varme, gule lys. Værkernes intensitet fra de inciterende yderkanter brænder igennem og efterlader et uafrysteligt indtryk, der sidder fast længe efter endt beskuelse.


Anders Kirkegaard, Klagesang, Lovsang, 2023. Den Frie Udstillingsbygning.
Foto: Marianna Kiel

Kunstnerisk opfindsomhed
Gennemgår man hele udstillingen, står det klart at der er gjort plads til kunst af mere eksperimenterende slags, uden de store fortænkte armbevægelser. Værkerne emmer af leg og foretagsomhed, i både præsentation og udtryk, som fremkalder latter og mild forbløffelse. Eksempelvis udstiller Torben Ribe værket ”Uden titel (inkl. et års forbrug af toiletpapir)” 2023, som en kunstnerisk gimmick, der ligestiller toiletforbrug med værkets egenværdi - og placerer herved repræsentationen af forbrugskulturen, som vi kender den,  i en kunsterisk ramme. En readymade, om man vil, der kædes sammen med behov og nytteværdi, i form af en triviel og uundværlig husholdning.

Bag ved pakken med toiletpapir hænger et collage-maleri, holdt i brækkede hvide farver, der slører en person, som løfter i sin  t-shirt og herved afslører en flig af den bare overkrop. 


Torben Ribe, Uden titel (inkl. et års forbrug af toiletpapir) 2023. Den Frie Udstillingsbygning. Foto: Marianna Kiel

Døren binder
Går man forbi et ellers lukket kosteskab ser man en dør stå på klem, og en skærm, placeret lige indenfor, der står på højkant. Svend Danielsen præsenterer os for et kort videoloop, der indgår i installationsværket ”Morgen & Aften” (2023). Er man interesseret i forevisningen af filmen, må man altså se ind i kosteskabet og ned på gulvet, hvor skærmen står kilet fast mellem dør og karm. Træder man et skridt tilbage og ser værket i sin helhed, som en humoristisk indslag blandt udstillingens andre værker, vil man få allermest ud af installationen.

Svend Danielsen, Morgen & Aften, 2023. Den Frie Udstillingsbygning. Foto: Marianna Kiel

Portræt af et sted
Peter Holst Henckel bidrager med tre UV-prints indrammet på X-finer, der er tilpasset udstillingsrummenes hjørner og paneler. I ”Portræt af et sted, 1-3" (2023) præsenteres beskueren for æstetiske, skarpe og underfundige billeder. Blandt andet ses en hånd, der med et fast greb holder om hjørnet af væggen, og med læredets fysiske fremtoning laver et tre-dimensinelt knæk på midten, så både motiv og billede følger væggenes to sider. Et andet billede udgør en fysisk stol, da print og ramme er foldet to steder, og herved bliver til et møbel. Motivet viser et fotografi af et forelsket par i tæt omfavnelse, der smelter sammen med stolen, og indgår som en del af siddepladsen. Endnu en underfundig gimmick der med sin kunstneriske finesse leger med publikums vante forestillinger om verdens indrettelse.

Peter Holst Henckel, Portræt af et sted, 2023. Den Frie Udstillingsbygning. Foto: Marianna Kiel

I kældermørket
I kælderen vises videoinstallationen "Gulliver Ravels" og et 5-kanals lydværk (2023) af Niels plenge og Nina Maria Kleivan, der efterlader et solidt helhedsindtryk. Filmen er et kunstnerisk gennemført og teknisk velproduceret værk, blæst op på storskærm med forskellige sceniske rekvisitter placeret foran lærredet blandt publikum. Værket fungerer som en slags remedieret teater, præsenteret gennem filmmediet.


Niels Plenge og Nina Maria Kleivan, Gulliver Ravels, 2023. Den Frie Udstillingsbygning. Foto: Marianna Kiel

Udstillingen bæres frem af høj kunsterisk kvalitet og overrasker med værker skabt af ”frie hænder” - selve grundpræmissen og ideen bag udstillingen. Det er smukt udført og skal og bør ses af enhver kunstinteresseret. '

FRIE HÆNDER - Den Frie Udstilling 2023
Vises på Den Frie frem til d. 28. maj 2023.

Udstillende kunstnere: Anders Kirkegaard, Bjørn Nørgaard, Camilla Berner, Ebbe Stub Wittrup & Ulrik Heltoft, Elle Klarskov Jørgensen, Elsebeth Jørgensen, Finn Reinbothe, FOS, Freddie A. Lerche, Glenn Sorensen, Hein Heinsen, Henriette Heise, Henrik B. Andersen, Henrik Plenge Jacobsen, Jan S. Hansen (gæst), Jens Axel Beck (gæst), Jytte Høy, Jørgen Michaelsen, Kasper Akhøj, Kirsten Ortwed, Leif Kath, Lis Nogel, Lone Arendal (gæst), Margrete Sørensen, Maria Finn, Martin Erik Andersen, Mette Winckelmann, Mikkel Carl, Milena Bonifacini, Molly Haslund, Morten Stræde, Niels Andersen, Niels Plenge & Nina Maria Kleivan (gæster), Pernille With Madsen, Peter Holst Henckel, Pia Rönicke, Simon Starling & Emil Rønn Andersen, Svend Danielsen, Søren Elgaard, Søren Jensen, Tamar Guimarães, Thorbjørn Lausten, Torben Ebbesen, Torben Ribe, Yvette Brackman

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

Udstillingen kan ses indtil 28. maj 2023.

Øverste billede: Udsnit, Jens Axel Beck, Broderi og Myth C64, 2023
 

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig