Indkøbskurven er tom.
Jagoda Bednarsky og Henry Haake
Udstillinger & Omtaler

Hos Galerie Mikael Andersen frem til d. 6. juni

Jagoda Bednarsky: Blueberry Bestiary og Henry Haake: Dreamliner

Af Sofie Tanashka
17.05.2023.

Jagoda Bednarskys bestiaries-univers er umiddelbart glade forårsfarver og lækre former. Det dybere lag i de figurative referencer og softcore elementer opstår inde i beskueren i rejsen gennem værkerne. Kunstneren afholder sig fra at tillægge symbolerne betydning.

De bløde, sensuelt indikerende linjer i værkerne til trods, så bydes beskueren at skabe egne meninger - en slags connect the dots-leg.

Der er ikke nærmere forklaring fra kunstnerens side, hverken i hvilken forstand titlen og værkernes symbolik relaterer til hinanden. At de relaterer til hinanden, er dog ret åbenlyst. Bestiary er en slags kompendier eller leksika med moraliserende udyrsberetninger og værkerne er flere steder udført som bøger eller kompendier, med titler, der kryptisk nok enten blot hedder forfatterens navn, Volume II (der eksisterer uden en Volume I i udstillingen), eller Scenario.


Jagoda Bednarsky: Blueberry Bestiary og Henry Haake: Dreamliner Installation view. Foto: Galerie Mikael Andersen 2023.

De overvejende feminine karakteristika brydes af popcornlignende dimser, tribal-art og tegneseriehænder, der peger, vinker og løfter pegefingre kan i sagens natur sagtens fungere som bestiaries: Bestiaries beskriver mytologiske og rigtige udyr i middelalderen, ofte med en moraliserende tone. De er altså ikke deskriptive forklaringer på reelle “dyr” men snarere en fantasifuld måde, hvorpå beskueren kan skabe mening ud fra forskellige elementers placering i forhold til hinanden.

Der synes at være en oplagt forbindelse mellem de moraliserende tegneseriefingre, lollede bjørnebande-hænder der forbyder eller fordømmer og de sensuelle, nærmest emoji-lignende dryp og de mange brystvorter, der går igen i værkerne. På nogle er de bløde feminine former i tribal art, i andre indikerer de landskabs- eller naturlignende figurer, blomster og bobler.

Både popcornene og boblerne og dryppene indikerer indtagelse, begær, men i nydelsens form - intet er seriøst, nærende eller reelt. Det hele synes at være til for leg, for sjov. Og dog er det svært ikke at forbinde titlen Bestiaries og de allestedsnærværende brystvortelignende figurer. Er det de udskældte brystvorter, der med sociale mediers indflydelse på symbolik, er blevet tegn på usædelighed, er det de runde kvindebryster- og former, der er udyr eller ‘bæster’, er det slet og ret begærets dryppende fråds, der, Bestiary-traditionen tro, skal moraliseres over?

Nydelsen flyder over i Jagoda Bednarskys former og pasteller, også symbolsk. I det hele taget flyder tingene, både nydelsen, symbolikken og kunstneren selv sammen i værkerne. Kunstneren titter frem som de kåde forårsbkomster, som titel på værkerne, i titlen. Jagoda betyder nemlig blåbær på polsk, så blåbær bestiaries er måske kunstnerens eget bud på en moderne samling af leksika over feminine symboler.


Jagoda Bednarsky: Blueberry Bestiary og Henry Haake: Dreamliner Installation view. Foto: Galerie Mikael Andersen 2023.

Henry Haake: Dreamliner
Samme forårsfarvede sensualitet fortsætter hos Henry Haake, der er placeret i forlængelse af Jagoda Bednarsky, i de tilstødende lokaler.

Henry Haakes kontemplationer over livet, i Berlin, i verden, i rummet kendetegner de fleste af værkerne. Titelværket Dreamliners aquatiske egenskaber, med to store lærreder sat sammen, skaber samme uudgrundelige fornemmelse som at stå og se på havet, men samtidig være I vandet, omgivet af vandet, at vandet egentlig spilder ud over maleriet og ud i rummet. Figurerne i billedet er også både nede i vandet og ikke i vandet på en gang, og underbygger derfor fornemmelsen af vand, ikke som et afgrænset, materielt element, men som en fornemmelse, en del af vores væren og liv som mennesker. Vi er vand, vi er klima, vi er element. Haake formår at få os til at fornemme vores egen tilstedeværelse i rummet, i kraft af hans malerier.

Morgenrøden bader hele den ene halvdel af rummet i et næsten håndgribeligt rødligt skær, så det føles som om man er ombord på samme fly, der er afbildet i værket. En tidlig morgen, hvor passagererne stadig vågner, og hvor morgenrøden fra en ukendt destinations morgensol skinner ind i det helt verdslige scenarie, som enhver flypassager på et tidspunkt har oplevet.


Jagoda Bednarsky: Blueberry Bestiary og Henry Haake: Dreamliner Installation view. Foto: Galerie Mikael Andersen 2023.

Endnu engang blandes det elementariske med vores tilstedeværelse, og leger med et hverdagsscenaries overjordiskhed. Det bliver aldrig mere filosofisk end at det stadig beholder sin humoristiske sans - for eksempel bryder værket Ali Dönermann med de mere stoflige referencer i de større værker, men netop værkets humor og hverdagsvigtighed skaber lethed og munterhed i værkerne.

Dreamliner, med sin full-screen-fornemmelse, sætter tonen i rummet og skaber det bølgende indtryk, mens de andre værker skaber lethed og leg. Vandligheden går igen i maleriet Honey lotion, men netop her skaber det rent menneskeskabte badeforhæng en adskillelse mellem beskuer og værkets kroppe, der står i tæt omfavnelse i badet. Haakes spil med disse elementer af kropslighed skaber en sensualitet i værkerne; de nøgne ben, der plasker og leger i Dreamliner, det nøgne par under bruseren er mere legende end intentionelt seksuelt.

Umiddelbart har de to kunstnere ikke andet med hinanden at gøre, end at de har sagt ja til at blive udstillet sammen hos Galerie Mikael Andersen. Men begges tema og farvevalg bebuder forår i Bredgade på samme måde som en bøgeskov i Maj gør det.

Leg med stoflighed og hverdagsliv binder de to kunstneres værker sammen til en oplagt udstilling med både dybde og forårslethed.

Jagoda Bednarsky: Blueberry Bestiary og Henry Haake: Dreamliner
Vises på Galerie Mikael Andersen frem til d. 6. juni 2023

Billedet øverst: Jagoda Bednarsky: Blueberry Bestiary og Henry Haake: Dreamliner Installation view. Foto: Galerie Mikael Andersen 2023.

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig