Indkøbskurven er tom.
Welcome to the Shitshow
Udstillinger & Omtaler

Jeremy Deller på Kunsthal Charlottenborg

Welcome to the Shitshow

Omtale
Af Marianna Cæcilie Kiel
01.05.2023

Med sin første soloudstilling i Skandinavien indtager den britiske kunstner Jeremy
Deller Kunsthal Charlottenborg med en bredt udsnit af værker fra de seneste 20 år. I en slet skjult ironisering over forestillinger om kunstens ophøjede rolle, udfordrer Jeremy Deller opfattelsen af kunst som monumentalt og unikt. Det gør han med værker, der sætter spot på det britiske samfunds mest underbelyste tilstande, og det gør han godt.

Udstillingen indledes med en omfattende grafisk præsentation af værker, der blandt andet illustrerer problematikken ved ophøjelsen af kunst som noget enestående og særligt. I installationen "Warning Grapich Content" (1993-2021) inviteres publikum ind i en uprætentiøs verden af statements, hvor skarpe humoristiske kommentarer til Storbritaninens Commonwealth of Nations og den almene kunstopfattelse indgår.

Med plakater, print og håndskrevne noter med titel-angivelser synes publikum at befinde sig i det, man kunne kalde et 'kvalificeret teenageværelse', hvis beboer i årevis har påberåbt sig ægte tilstedeværelse fra de fodslæbende og uopmærksomme forældre, en slags rollemodeller, Jeremy Deller her adresserer som den britiske nation. Et kongerige, der vedbliver at se bort fra de allermest udsatte i samfundet.


Warning Grapic Content, Jeremy Deller, 1993-2021. Kunsthal Charlottenborg. Foto: Marianna Kiel

Brexit eller Kaos
I installationen 'English Tragic' indgår dokumentaren  ”Putin’s Happy” (2019), der handler om Brexit-katastrofen. I filmen giver Jeremy Deller os et indblik i nationens mentale tilstand. Det sker i kølvandet på valget og det efterfølgende politiske kaos, blandt den britiske befolkning.

Filmen er optaget på et tidspunkt hvor grupper for og imod Brexit er mødt op for at demonstrere foran Parliament Square i London. Intentionen har for Deller været at undersøge tankegangen, der ligger bag  Brexit-tilhængernes overbevisning, i et forsøg på at forstå hvad der ligger til grund for deres beslutning. Hele den befolkningsmæssige opstandelse, kaos og forvirring, får Deller til at spørge: ”hvordan kan landet, der gav os The Beatles, opføre sig så idiotisk?” Filmen mestrer, med sit billedlige indblik i det nationale landskab, kunsten at dokumentere virkeligheden fra flere forskellige vinkler, og det giver beskueren mulighed for selv at tolke på værket.


English Tragic, Jeremy Deller, 2019. Kunsthal Charlottenborg. Foto: Marianna Kiel

Naturen slår tilbage
Maleriet ’Monarchs of the Glen’ malet af Stuart Hughes (2014)  indgår i et installationsværk, der indbefatter to sækkestole med print, placeret foran maleriet som en slags tilskuerrækker. Med naturen som den dominerende part ses forskellige sultne rovfugle spise af et menneske. Med reference til maleren Sir Edwin Landseers motivverden hvor netop rovfugle angriber og fortærer levende væsener, præsenteres beskueren for en mand der iklædt jakkesæt ligger død på en græshøj i et øde naturområde. Omkring ham sidder og flyver forskellige typer af rovfugle, der stikker hul på ham og spiser af hans indvolde.

I Dellers narrative fantasi ’Monarchs of the Glen’ er hjorten fra Landseers motiver, udskiftet med det konservative medlem af det britiske parlament, Richard Benyon, og værket signalerer herved en slags naturens hævn over mennesket. Richard Benyon er kendt for at nægte at forbyde besiddelse af det giftige stof Carbofuran, en nervegift, som er brugt til at dræbe rovfugle, og har været forbudt i hele EU siden 2008. 

Installationsværket delagtiggør beskueren i det politisk slagsmål og skaber med naturens altdominerende tilstedeværelse en slags poetisk refærdighed med maleriets konfrontatoriske motiv.


Monarchs of the Glen, Jeremy Deller, 2014. Malet af Stuart hughes. Kunsthal Charlottenborg. Foto: Marianna Kiel

Musik som bindeled
I dokumentaren, "Our Hobby is Depeche Mode" der handler om fans af de britiske pop-ikoner, udforsker Jeremy Deller hvordan fælleskabet omkring musik som en særlig kraft, viser sig i forskellige fankulturer, fra forskelige steder i verden. Filmens geografiske udgangspunkt er Rusland og de tidligere østbloklande, da de unge her dyrkede et særligt tæt forhold til Depeche Mode.

Filmen synes at levere et enestående vidnesbyrd om styrken i den sammenhængskraft, musik skaber mellem mennesker, på tværs af kultur og etnografi. Man lader sig rive med af de forskellige personligheder og livsskæbner, der har Depeche Mode som sit omdrejningspunkt og faste holdepunkt.


Our Hobby is Depeche Mode, Jeremy Deller, 2006. Kunsthal Charlottenborg. Foto: Marianna Kiel.

Jeremy Dellers værker udspringer af interessen for hvordan mennesker finder sammen i en gruppe, og engagerer sig i en sag, uanset om det er politik, musik eller historie. Således er nærværende udstilling et stærkt udsagn om sammenholdets vigtige funktion i og uden for kunsten.

Udstillingen kan ses til og med 6. august på kunsthal Charlottenborg

Øverste billede: Phantoms, spirits and shamen, Jeremy Deller
links: (thisistomorrow.info/articles/jeremydeller).

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig