Indkøbskurven er tom.
Danmarks næste klassiker
Interview & Portræt

Reportage fra optagelserne til finalen

Danmarks næste designklassiker

Reportage 
Af Rikke Lund Paulsen
27.03.2023 

I en charmerende, gammel industribygning i København skal de afgørende finaleoptagelser til Danmarks næste klassiker filmes. Det er fjerde sæson af DR’s populære designprogram, hvor en af fem designere kåres som vinder. Jeg var forbi for at overvære optagelserne og snakke med designerne. 

Jeg træder ind i det hvidmalede studie med højt til loftet og flotte sprossede vinduer. Det er gråt udenfor, men inde i studiet er der god stemning. De fem designere holder en kort pause i et loungeområde i studiet og hilser smilende. Atmosfæren er afslappet, men lokalet summer også af spænding. Designerne hyggesnakker lavmælt med hinanden og deler lidt slik fra en skål på bordet. De venter på det øjeblik, hvor det for rullende kameraer afsløres, hvilken designer, der er vinder af programmet. 

Men først er det tid til semifinalen, hvor der udpeges et design til det sidste ledige podie. Vært, Mette Bluhme Rieck og de to dommere, Kasper Salto og Louise Campbell, hilser venligt og vandrer ellers rundt i lokalet, mens de øver deres replikker. Om lidt ruller kameraerne og selvom optagelserne ikke vises live, er det vigtigt, at det går rigtigt til første gang. Designerne kender ikke resultatet på forhånd, så deres reaktion skal fanges på optagelserne. 

Så tager designere, dommere og vært plads foran kameraet. Små stykker af blå tape på gulvet, markerer hvor de skal stå. Filmfolkene vil gerne afprøve en rokade mellem deltagerne og guider dem til, hvor de skal gå hen: “Nu går vi lodret! To frem.”  

Da alle er klar, ruller kameraerne. Så afsløres det: spisebordsstolen, der skal stå på det sidste podie er Kasper Kysters! Alle klapper og smiler og deltagerne krammer hinanden.  


Deltagerne fra Danmarks næste klassisker. Foto: Nicolai Skov, venligst lånt af DR. 

Vildt sjovt, pisse hårdt og fuldstændig sindssygt at være med
Inden optagelserne til den endelige finale, er der frokostpause. Her får jeg mulighed for at tale lidt med designerne om, hvordan det har været at deltage i programmet og hvordan de arbejder som designere. 

Thomas: “Ej, jeg synes faktisk det har været vildt sjovt, men altså også vildt hårdt, til tider. Men når jeg tænker tilbage på det nu, så er det mest sådan en fed fornemmelse.” 

Charlotte: “Når jeg nu står her på sidstedagen, så synes jeg, at det har været det hele værd. Fordi jeg har været ude i nogle rigtig gode processer, som jeg egentlig gerne har ville arbejde med i mange år. Og så er det bare fuldstændig sindssygt at lave noget helt gennemtænkt og komme hele vejen rundt på tre uger ikke? 

Kasper: “Jeg vil bare sige, at det har været pisse hårdt. Jeg er ikke sikker på, at jeg kunne gøre det igen, men jeg vil heller ikke have det taget fra mig. Det har været utrolig sjovt. Det har været lærerigt. Man havde ikke under andre omstændigheder lavet seks prototyper på fem måneder.” 

Jeg spørger dem, om der er noget, de kan tage med sig efterfølgende?  

Anne: “Ja, helt sikkert. Altså netværket er helt vildt. Både os designere imellem, men også eventuelle nye samarbejdspartnere ift. produktionen. Jeg har jo egen virksomhed, hvor jeg selv står for produktionen af relieffer med flet af papirgarn. På den måde har jeg jo lidt i gang og har faktisk dannet mig helt nye kontakter, som kan føre, måske, til produktion i forskellige materialer. Så det er ret fedt. Og så giver det noget ift., at nu ved jeg, hvordan jeg kan stå under über pres. Fordi jeg har drevet min virksomhed ved siden af. Og jeg er også mor til en lille pige. Og også gravid. Så der har været mange ting på en gang.” 

Charlotte fortæller, hvordan hun er blevet inspireret i forløbet: “Bare det, at jeg måske tegner noget med hånden - når man tegner en ting på computer, så bliver det på én måde, og når du tegner i hånden, så går du mere i sådan kunstnerisk “mode”. Og hele det studie, synes jeg har været sindssygt spændende. Og det kommer jeg til at tage med mig.” 

Jeg spørger Aviaaja og Kasper, hvordan de har oplevet det, at den travle proces er blevet filmet og overværet af danskerne hjemme i stuen? 

Kasper svarer: “Jeg synes egentlig det er meget fedt. Altså jeg prøvede på at gå ind på de præmisser og vise folk designprocessen. For det er ikke altid folk forstår, hvilke processer man går igennem og hvor tidskrævende det er.” 

Aviaaja fortsætter: “Jeg synes det var lidt sårbart til at starte med. Det der med at skulle åbne op. Det føles så enormt privat. Man lægger så meget sjæl i det. Og det er noget man er meget passioneret omkring. Jeg var i hvert fald lidt angst for, hvordan folk tænker om min designproces. Men det har egentlig også været rart til sidst synes jeg. Det at kunne sætte ord på ens tanker.” 

Funktionalisme, kunst og materialenærhed
I denne sæson af programmet, har de to dommerne valgt at sætte øget fokus på funktionalitet. Det går godt i spænd med den tilgang Thomas har til design. Han fortæller: “Jeg er jo nok funktionalist og har fungeret bedst ved at skulle løse et problem eller en opgave. Og det er meget min tilgang til tingene.” 

Det store tidspres i programmet, har dog været udfordrende for produktudviklingen. Thomas fortæller:
“Nu har der jo været barnestolen og affaldssorteringen og lige de to ting, der synes jeg, at det kunne være fedt at have haft mulighed for at prøve det af og se, om man kunne gøre noget af det bedre og også have en kunde ind over eller en ingeniør ind over. Det er jo hele produktudviklingen jeg beskriver ikke? Og det er måske svært at nå helt i mål med det.” 

Aviaaja fortæller om sin tilgang til design:
“Og jeg er nok lidt mere kunstnerisk, på en eller anden måde. Det er historier, jeg rigtig gerne vil formidle. Og så er funktion også vigtig, men det kommer nogle gange mere sekundært, når jeg designer selv. Men jeg tror, jeg har lært i det her forløb, at det er noget, der skal være lidt mere på niveau. At der også skal tænkes funktionalitet og brugervenlighed. Før har der været mere fokus på at undersøge, eksperimentere og skabe debat.” 

Kasper: “Materialenærhed. Det der med at have materialerne i hænderne før man ligesom beslutter sig for noget. For at få en eksperimenterende tilgang til at få ideer. Hvor man ligesom lader eksperimentet føre frem til noget, man ikke havde kunne forudse. Det har jeg i hvert fald prøvet på at lade mig rive med af i den her proces, men det er også noget jeg har arbejdet ret meget med før.” 

Den endelige afgørelse
Efter frokostpausen bliver det endelig tid til finalen. Designerne må vente udenfor studiet, indtil vindermøblet er sat på podiet og det er gemt væk bag et tæppe. Så inviteres de ind og stiller sig klar på gulvet. Jeg fornemmer, at ikke kun designerne men også alle andre i lokalet næsten sitrer af spænding. Kamerafolkene justerer på designernes placeringer og godkender. En ung mand fra filmholdet siger med høj stemme: “Optagelse 11!” Og gør tegn til optagelse. 

Louise Campbell beder tre deltagere om at træde frem: Aviaaja, Kasper og Thomas. Der er næsten larmende stilhed og Mette Bluhme Rieck siger så: “Vinderen af Danmarks næste klassiker 2023 er… Vinderen er:” og så falder tæppet og afslører affaldssorteringsmøblet, som er designet af Thomas Albertsen! 

Endelig er spændingen udløst. Man fornemmer en lettelse gå gennem alle deltagere, da konkurrencen nu er afsluttet. Stemningen er høj og alle krammer hinanden og lykønsker Thomas. Thomas selv virker rørt og meget glad. Hans øjne glinser i lyset fra studiets lamper og det er som om skuldrene har sænket sig. Han har nu gennemført og vundet mange måneders designmaraton. 

Det er fjerde sæson for Danmarks næste klassiker på DR.
Finalen blev vist d. 21. marts 2023.
Alle afsnit kan streames via dr.dk.

Foto: Nicolai Skov, venligst lånt af DR. 

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig