Indkøbskurven er tom.
Lag af refleksion, modstand og kærlighed 
Udstillinger & Omtaler

Udstilling med Gauri Gill på Louisiana er en humoristisk, tankevækkende og smuk ode til de mennesker, der ofte kaldes stemmeløse, men som mest af alt er overhørte.

Lag af refleksion, modstand og kærlighed 

ANMELDELSE: Sara Preuss Justesen 
27.01 2023

Man skal ikke snyde sig selv for den indiske fotograf Gauri Gills billeder, som Louisiana udstiller indtil den 10. april. Udstillingen er en humoristisk, tankevækkende og smuk ode til de mennesker, der ofte kaldes stemmeløse, men som mest af alt er overhørte. 

På et kunstmuseum er rollefordelingen egentlig rimelig simpel. Én iagttager og én iagttages. Men hvad sker der, når den iagttagede får magt til at kigge tilbage? ‘Acts of Resistance and Repair’ af den indiske fotograf Gauri Gill er en kraftfuld kavalkade af billeder, der med humor og kunstnerisk nysgerrighed kigger dig lige i øjnene og beder dig om at tage stilling til, hvem du kigger på og hvorfor. I to årtier har Gill været optaget af at vise et moderne Indien i forandring, men med et fokus på livet uden for de store byer. Hun tager billeder af mennesker fra marginaliserede lokalsamfund, der mærker moderniseringens konsekvenser allerhårdest, men uden at svælge i deres lidelse. Tværtimod ønsker hun at vise al den skønhed, humor og modstand disse mennesker udøver.  


Gauri Gill, Suman & Kalavati, from the series ‘Balika Mela’, 2010, Digital print on transparent paper, 101.6 x 68.6 cm © Gauri Gill

Iscenesat dagligdag
Gauri Gill finder det misforstået at kalde mennesker stemmeløse, forklarer hun på en forbindelse fra New Delhi til åbningen af udstillingen. Det handler i højere grad om, at de ikke bliver lyttet til. Det er præcis dette fokus, der løber som en rød tråd gennem samlingen, hvor Gauri Gill er optaget af give de portrætterede autonomi. Hun arbejder med forskellige temaer og tilgange til fotografiet som kunstform, men altid med portrættet som udgangspunkt.   Serien ‘Acts of Appearance’ (2015-) viser almindelige hverdagsscener, men alle personerne på billederne bærer masker, der er lavet af kunstnere fra de lokale Adivasi-samfund.

Kunstnerne er specialiseret i rituelle masker og figurer i papmaché, og har skabt masker til hendes billeder, der tager afsæt i hverdagshandlinger og indbyggere fra landsbyen. De spiller på stereotyper og klichéer om oprindelige folk som et humoristisk middel, og man bliver pinligt mindet om ens egne forventninger og fordomme. Billederne er iscenesatte, men i hverdagsagtige scenarier. De teatralske elementer tilføjer et metalag, hvor de portrætterede spiller en rolle i deres eget stykke, og beskueren bliver en del af forestillingen. Hvem kigger egentlig på hvem?  


Gauri Gill, Untitled (77), fra serien 'Acts of Appearance', 2015-, Arkivpigment-print,152,4 x 101,6 cm © Gauri Gill.

Fotografens øjne og magt
Gauri Gill har en baggrund som pressefotograf, men mediernes hurtigt skiftende rytme blev meningsløs for hende. Hun dyrker relationen til de mennesker, hun fotograferer og vender tilbage for at udstille billederne i de byer, hun har været i. Det er en reflekteret måde at gå til fotografiet på som både kunstform og magt til at fortælle historier. Tillid og relationer er essentielle i hendes arbejde, hvilket er tydeligt i alle serierne. Det føles ikke som et invaderende rum, man træder ind i, men derimod som en unik mulighed for at få indblik i de intime øjeblikke og hverdagsscenarier, hun har fanget. 

I ‘Notes fra the Desert’ (1999-), som stadig er uafsluttet, skildrer hun livet i landdistrikter, der er påvirket af ekstreme vejrforhold. Herimellem ser man små dagbogsskildringer med fokus på den hjertevarme og glæde, der findes i en mor og datter-relation. Netop børnenes perspektiv er hun meget optaget af. I serien Balika Mela (2003 og 2010) har Gauri Gill besøgt en festival for piger i Ørkenbyen Lunkarsar, hvor hun tog billeder af de unge piger, præcis som de selv ville portrætteres. Stærke poseringer og stærke øjne præger billederne, der samtidig fremstiller de unge piger som de teenagere og børn, de er.


Gauri Gill,, Jannat, Barmer, fra serien 'Notes from the Desert', 1999- Sølvgelatine-print, 76,2 x 60,9 cm, © Gauri Gill

Autentiske fragmenter
Gauri Gill er både optaget af at inddrage de portrætterede i skabelsen af billedet men også i det kunstneriske udtryk. I serien ‘Fields of Sight’ (2013-) har Gill fotograferet kunstneren Rajesh Vangad, der efter fremkaldelsen har malet sine egne billeder ovenpå. Han maler i det traditionelle Warli-billedsprog, men i sin egen opdaterede udgave, hvor moderne elementer og mytologiske tegn smelter sammen. Det er en skarp kommentar til de fabrikker og maskiner, der i modernismens navn har ødelagt jorden og gjort den ubeboelig. I sidste del af udstillingen ‘The Americans’ (2002-2007) portrætterer Gill den indiske tilstedeværelse i Amerika med alle sine forskellige virkeligheder og kulturer, som smelter sammen i flere lag og udtryk. Hjertevarme momenter fra højtider går hånd i hånd med et træt blik fra en kvinde på rengøringsvagt.  

I det hele taget er udstillingen præget af en dybde, som Gauri Gill udviser både som fotograf og som menneske. Hun pynter ikke på barske vilkår, men viser empatiske og autentiske fragmenter af menneskers liv, der er livsbekræftende og tankevækkende. Med sit kamera sætter hun mennesker fra periferien i midten af sine billeder på en empatisk, humoristisk og poetisk måde. 

‘Acts of Resistance and Repair’ af Gauri Gill på Louisiana fra den 26/1 til den 10/4 2023.

https://louisiana.dk/udstilling/gauri-gill/

Billedet øverst: Gauri Gill. Untitled (2), fra serien 'Ruined Rainbow', 1999-2010

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig