Indkøbskurven er tom.
Amazonas regnskov i Melbourne
Rejser, Kultur & Event

Richard Mosse på The National Gallery of Victoria

Amazonas regnskov i Melbourne

REJSEBREV: Af Sarah Guldager Wilstrup
12.01.2023

The National Gallery of Victoria, NGV ligger i det der i folkemunde kaldes Australiens kulturhovedstad, Melbourne blot et par skridt fra floden Yarra. Netop i dag skæver vi lidt uroligt til floden, velvidende at den længere nordpå er gået over sine breder i én af de alt for mange oversvømmelser, som Australien har set i 2022.

Regnen drysser lige så stille ned, og jeg begynder at forstå, hvorfor de siger ”Jacket on, jacket off, jacket on, jacket off” når australiere snakker om Melbourne. Det er en typisk tidlig australsk sommerdag, vinterdag hjemme i Danmark.

NGV røber intet med sin simple arkitektur om, hvad vi kan forvente af museet. Kortene holdes tæt til kroppen – måske en anelse for tæt. Den sparsomme stil fortsætter i museets entré, og jeg begynder at blive usikker på, om det nu også er her, at den udstilling, jeg er kommet for, vises. Alligevel lykkedes det mig at finde et skilt, der nævner, at videoværket Broken Spectre af irske Richard Mosse udstilles i øverste sal af museet. Med det begynder jeg fra en ende af og tager den kronologiske gennemgang af museet.


Richard Mosse - Broken Spectre. Photo: Tom Ross

Overraskende overflod af kulturhistorie
Som barn og barnebarn af museumsglade folk, kunsthistoriker og skribent for magasinet kunst siden 2016, har jeg i tidens løb besøgt mange museer rundt omkring i verden. Alligevel tager NGV pusten fra mig, som ikke mange har gjort før.

NGV gemmer på en større samling af ældre japansk og kinesisk kunst med utallige unikke testel uden betydelige skrammer, forskellige silkemalerier og skulpturer, der daterer flere århundreder tilbage. Ad snoede veje finder jeg en gennemgang af europæisk kunst fra 1600 og frem, som man kender den. Herefter dukker impressionisterne op, samt en sal dedikeret til Parisersalonernes væld af malerier i robuste rammer side om side; for ej at glemme udstillingen om design og møbelkunst gennem tiden. Museet med det sparsomme ydre har vist sig at være en kunsthistorisk labyrint, og omfanget af museets samling er overvældende.


Richard Mosse - Broken Spectre. Photo: Tom Ross

74 minutters smuk ødelæggelse
Jeg må give op ved Andy Warhol. Det er også her, at jeg endelig finder Richard Mosse. I et mørkelagt rum, der tilstøder pop-art udstillingen, snubler jeg tilfældigvis over udstillingen Broken Spectre, der er et videoværk på 74 minutter.

På et 20 meter langt panorama widescreen skildres de sidste 3 års ubarmhjertige ødelæggelse af Amazonas regnskov i Brasilien, der fældes til fordel for dyrkelsen af soyabønner samt kvæg- og mineindustrien. Richard Mosse har brugt 3 år på at filme og dokumentere regnskovens ødelæggelse, og har fået sjælden adgang som vidne til den illegale nedfælding og afbrænding af regnskoven.

Vi konfronteres med brutal og blodig slagtning af en ufattelig stor mængde kvæg, hvilket er netop her jeg træder ind i fortællingen. I sort-hvid billeder ser vi transformationen fra kær ko til kød der gøres klar til supermarkedets frysedisk.

Mosse anvender forskellige billedteknologier, og værket skalerer både i format, i farve og perspektiv. Via satelitkameraer flyver vi over Amazonas. Mosse har leget med farverne der får træerne til at fremstå ildrøde, for pludseligt at zoome helt ind i regnskovens levende biomer i neon farvede mikroskopiske billeder. Vi kan høre den vokse og gro – og leve. Og den er betagende smuk.


Richard Mosse - Broken Spectre. The National Gallery of Victoria, NGV.

Værket er skabt i samarbejde med komponist Ben Frost og filmfotograf Trevor Tweeten, og er medfinansieret af NGV. Lydsporet skaber et særligt nærvær, der bringer Amazonas regnskov ud i det australske museumsrum og vi kommer med helt ind til regnskovens dna. Den knitrende lyd der ledsager billederne af rengskovens biomer, får dem til at virke levende for os. Efterfulgt af en tilsvarende knitren til billederne af en regnskov i flammer kommer tabet helt tæt på.

Som konceptuel dokumentarfotograf bliver Richard Mosse’s teknik af multispektrale kameraer, der får billederne til at fremstå i monokrome infrarøde farver, ofte modtaget med hård kritik. Ved at forvride farverne i dokumentation af krig og ødelæggelse, fremstår hans værker som æstetisk fiktion og kan anskues som en afstandtagen til den hårde sandhed.

I mødet med Broken Spectre, føler jeg dog ingen afstand til Amazonas regnskov – tværtimod, er jeg ubekvemmelig tæt på.

Broken Spectre dokumenterer en igangværende menneskeskabt naturkatastrofe. Fortsætter vi på samme niveau vil regnskoven ikke længere være i stand til at generere regn. Uden regn vil vi se en stor del af regnskoven dø, og med det et tab af CO2 på et massivt ødelæggende niveau.

Ødelæggelsen af Amazonas regnskov har fundet sted siden 1970’erne, men er taget til under Brasiliens præsident Jair Bolsanero. Det er ikke tilfældigt, at værket fik verdenspremiere på NGV i oktober 2022, netop som der blev afholdt præsidentvalg i Brasilien.


Richard Mosse - Broken Spectre. The National Gallery of Victoria, NGV.

Australsk fremvisning af brasiliansk regnskov
Vi konfronteres efterhånden hver dag med klimaforandringer. Denne dag er ingen undtagelse med en hidsig flod tværs gennem Melbourne, der er i færd med at ødelægge byer bare en anelse nordpå. Min fejl i mødet med Broken Spectre er, at jeg i 74 minutter leder efter håb. Det er ikke det, Richard Mosse er ude på at give os. Værket er inddragende smukt og det er umuligt at tage afstand til tragedien, ligegyldigt hvor æstetisk eller fiktivt, det fremstår. Al den skønhed, al den ødelæggelse. I mødet med værket i Australiens kulturhovedstad mærker jeg en snert af ejerskab af Brasiliens regnskov.

Trods en meget stilfærdig kommunikation af udstillingen på NGV, står udstillingen i stærk kontrast med museets alsidige og mættende samling. På bare et par timer har jeg gennemgået hele vores kulturhistorie, og er endt her. Jeg har stået i ren ekstase af betagelse over de kreative udfoldelser skabt i tidens løb. Efter mødet med Broken Spectre er det stadig den tanke, der hænger ved. Hvad vi mennesker dog ikke er i stand til.  

Jeg går utrolig kunst-mættet fra NGV. I Melbourne er regnen stoppet igen, men jakken bliver på lidt endnu.


Richard Mosse - Broken Spectre. The National Gallery of Victoria, NGV.

En kort Epilog
Vinteren er taget til herhjemme og sommeren er nu i fuld flor i Melbourne. Det er et nyt år med et dertilhørende nyt håb. Jair Bolsanero måtte ved præsidentvalget fratræde sin post som Brasiliens præsident til fordel for præsident Luiz Inácio da Silva, som har lovet at sætte en stopper for nedfældningen af Amazonas regnskov. Det er næppe enden på tragedien, men det er her jeg fandt mit håb.

Broken Spectre vises på NGV i Melbourne indtil April 2023 og kan herefter opleves i London på 180 The Strand indtil December 2023.

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig