Indkøbskurven er tom.
Viborg Animation Festival
Rejser, Kultur & Event

Kunst og ny teknologi

Viborg Animation Festival

Kunst og ny teknologi

Af: Cecilie Utke
Dato: 10.10.2022

Magasinet har været forbi dansk animations hovedstad, Viborg i anledningen af Viborg Animation Festival der hvert år løber af stablen i uge 39. Anerkendte nationale og internationale kunstnere har skabt spændende udstillinger.

Overalt i byen finder man animation. Fra butiksvinduerne og museer til husmure hersker der leg og farver. Trods efterårets kolde vind og grå himmel er spændingen og humøret højt. Vi bliver guidet rundt i Viborgs charmerende gågader og ældre arkitektur. For festivalens udstillinger og aktiviteter er nemlig spredt ud i byens venues.  


Plakat for "Immersive Assembly. Vol. 2: Bodies & Geometry" (2022), (c) Viborg Animation Festival. 

Kreativitet, leg med animation og ny teknologi er drivkræfterne bag samarbejdet mellem de tre britiske og tre danske kunstnere i ’Immersive Assembly Vol.2’. Derudover er der eksperimenteret med AI og VR-dokumentarer, der byder på oplevelser i spændingsfeltet mellem animation, kunst og teknologi.  Som en del af Viborg Animation Festivals ambitiøse program hører kunstudstillingen under festivalens ’Culture-sporets’ Expanded Animation LAB 2022.

Første stop på den guidede tur er Det Gamle Rådhus. I byens hjerte bevæger vi os gennem Domkirkekvarteret, hvor vi krydser smukke, gamle pladser, torve og rekreative haver. En stor rødmurstensbygning promoverer med et skilt på dens facader ”Immersive Assembly – Vol. 2: Bodies & Geometry”. Det er her Expanded Animation Lab udstiller deres værker. Denne gamle bevaringsværdige bygning huser det nyeste inden for teknologiens og kunstens udvikling. En spøjs kontrast mellem fortid og fremtid mødes her.

Værker der bryder tid, rum og grænser
Vi ankommer før den officielle åbning af udstillingen, så bygningen summer af travlhed. De sidste detaljer er ved at falde på plads på udstillingerne, og folk er spændte på endelig at kunne vise resultatet af deres hårde arbejde frem.

På festivalen kan man opleve mange afskygninger af virtual reality. Værkerne er blevet skabt med hver deres funktion og koncept, som transporterer publikum til mange forskellige steder i tid, rum og sted. Vi bliver ledt ind i en stor sal, hvor der er installeret flere fladskærme i forskellige størrelser. Spædbørn, som skifter hudfarve til grønt gitter, og internetbørn indtager pladsen ved vinduerne. Ved indgangen hænger tre skærme, der er kodet med en AI, som har en samtale med sig selv gennem billeder og tekst.


Tre skærm installationer er kodet med en AI, der snakker med sig selv. Foto: Magasinet Kunst. 

Vi får mulighed for at afprøve Fukushima:The Home That Once Was (2022), som er en eksperimenterende VR-dokumentar skabt af den finske mediekunstner Timo Wright. VR-brillerne tager dig tilbage byen, der blev total ødelagt under Fukushima Daiichi atom-ulykken, så du kan gå rundt i byens ruiner. På vejen møder man tidligere beboere, der fortæller deres historier. Disse beboere kan også invitere dig ind i deres forladte hjem og dele deres intime minder om stedet. Man kan bevæge sig frit rundt i byen ved enten at bevæge sig fysisk eller bruge en fjernbetjening, som man får i hånden. På den måde forholder man sig kropsligt til den 3D-scannede virtuelle verden, når man bevæger sig rundt.


VR-installationen til Fukushima: The Home That Once Was. Foto: Magasinet Kunst. 

Beboeres tilstedeværelse i VR-dokumentaren giver et ekstra lag af menneskelighed til et sted, der ellers udtrykker tab og forladthed. VR-dokumentaren bringer folkene hjem til Fukushima om end kun i et flygtigt øjeblik. På trods af at grafikken i VR-dokumentaren stadig er i første udviklingsstadie, får man den kropslige og mentale oplevelse af at befinde sig i Fukushimas tomme gader og efterladte bygninger. Et værk, der formår at få sit budskab om at ”Everything in Existence is Temporary” leveret.

Internationalt samarbejde: York og Viborg  
Immersive Assembly er en international, multidisciplineret gruppe, der fokuserer på udviklingen af nye arbejdsformer, innovationer og kunst som et bæredygtigt medie. Gruppen en sammensat af internationale kunstnere, teknologister og kulturelle influencere, der alle deler samme fokus på at lære og dele af hinandens ekspertiser samt netværke og lege med kunsten.


Time is Meaning (c) Viborg Animation Festival. 

Immersive Assembly Vol. 2 er et pilotprogram, hvor det kulturelle partnerskab mellem York i England og Viborg i Danmark samarbejder på tværs af kunst- og teknologiske medier.

”Det har været en succes at forbinde byerne. Det er vi meget stolte af”- siger projekternes producer, Dan Tucker.

Der bliver småløbet frem og tilbage i bygningens gange. Kunstnerne fra Immersive Assembly arbejder på højtryk for at få finpudset deres værker.

Spa til dit digitale jeg
ALT+R er det nyeste inden for wellness får vi introduceret af danseren Lydia Cottrell, som er en af de tre kunstnere bag værket. Vi er trådt ind i et rum, der er blevet indrettet med små destinationer af spa behandlinger. Puder og duftlys sætter stemningen i rummet, og der er velkomstdrinks (energidrik).

Konceptet for ALT+R er at forkæle publikums digitale jeg, hvilket kan ses som en kommentar til, at folk bruger lidt for meget tid på at leve gennem et digitalt jeg. Lydia Cottrell opremser mange forslag til wellness til ens digitale jeg, som hun præsenterer på sin tablet. Nogle forslag fremkalder et grin, da det er ren gas, men et par af forslagene er faktisk aktualiseret og kan prøves.

Inspireret af Marie Kondos oprydningsteknikker præsenteres ”desktop feng shui”, hvor man lærer at sortere og rydde op i sine filer på computeren. Et koncept mange af de fremmødte kunne se fornuften i.

”Internet facelift” er et andet koncept, der giver brugerens billeder et ”facelift”, så man sikrer at man altid ser godt ud på internettet.

Konceptet med ALT+R er en kombination af, at vi både skal på de sociale mediers gode og dårlige sider. Deres koncept, Selfie Yoga, forklarer Lydia Cottrell var en kommentar til influenceres rolle på sociale medier, hvor de sælger livsstile som varer på internettet.

I en henkastet bemærkning påpeger Lydia Cottrell også at, de billeder hun viser på sin tablet er skabt ved kunstig intelligens. Det skal selvfølgelig uddybes. Hun introducerer Dall-E 2, som er et nyt AI system, der har skabt realistiske billeder og illustrationer baseret på de ord og ideer, som teamet har fodret den med. Hun viser eksempler på nogle billeder, hvor baggrunden ser lidt spøjs ud, men har ellers ramt plet med de billeder teamet skulle bruge.


Eksempel på, hvordan AI Dall-E 2 fungerer. (c) ww.openai.com/dall-e-2/ 

I det andet værk, Mind-Body.Map: Atom får vi en introduktion af animatoren Rozi Fuller. Vi må desværre ikke se værket, men det er der en god grund til. Mind-Body-Map: Atom er nemlig et performance-værk, hvor kunstneren Davide Ghiraldini optræder sammen med en animeret udgave af sig selv. Værket udforsker konceptet om, hvad det vil sige at have en krop? Ghiraldini interagerer med sin animerede version, der er frustreret over ikke at have en fuldstændig krop.

Festivalen forløb i uge 39 med temaet ”All Things Animated” og bød et meget bredt og ambitiøst program. Animation, gaming, film, talks, workshops mm. Vi kan anbefale at holde øje med programmet til næste år, og så i øvrigt dykke ned i animationens unikke univers, hvor og når du får chancen.

Viborg Animation Festival blev for første gang afholdt i 2010 og har siden da været en tilbagevendende begivenhed. 

Øverste billede: (c) Viborg Animation Festival 

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig