Indkøbskurven er tom.
Cao Fei
Udstillinger & Omtaler

Kinesisk verdensstjerne på Kunsthal Charlottenborg

Cao Fei
Kinesisk verdensstjerne på Kunsthal Charlottenborg

Af Cecilie Utke
29.09.2022

To anmelderroste filminstallationer af den verdensberømte multimediekunster Cao Fei kan opleves på Kunsthal Charlottenborg frem til d.19. februar.


Cao Fei, Asia One (2018) Enkanals HD video (16:9, farve, lyd), Foto: Magasinet Kunst 

Cao Fei tilhører en fremadstormende generation, der fra barnsben er vokset op med teknologi og digitale medier som en er integreret del af hverdagen. Hun udforsker i sine filminstallationer temaer som ensomhed, forbrugerisme og usikre ansættelsesforhold i det kinesiske samfund. I tråd med kunsthallens efterårs temaudstilling, Post-Capital, reflekterer Cao Fei over paradokset med at have et kapitalistisk system, der både er afhængig og truet af teknologiske fremskridt. Filmværkerne Asia One og 11.11. af den kunstneriske pioner vises i nordfløjen.  

Cao Fei, Asia One (2018), Installationsview, (c) Kunsthal Charlottenborg. Foto: David Stjernholm. 

Sanseligt og farverigt univers
Allerede ved indgangen til udstillingsrummet dedikeret Asia One bliver man mødt af et bændelgardin (plastikgardin), der forbereder publikum på at træde ind i et rum, hvor industri og fabriksarbejde er temaet. Ligesom i en biograf er lyset i rummet dæmpet og filmlyde fra Asia One fylder rummet. Det grønne plastikgulv, de sortmalede vægge, de gule afspærringshegn, stadionsæderne og den store skærm, der optager rummets bagvæg, skaber en interessant kombination af biograf møder varehus. Smukke stillbilleder af Asia One er hængt op langs væggene. Røde kinesiske skrifttegn og et logo, gentager sig på papkasserne, der er stablet oven på hinanden i rummet. På gulvet er der lagt sort og gul markeringstape, der markerer to zoner: Asia One og 11.11.  Disse detaljer i udstillingsrummets dekoration er taget ud fra Asia Ones filmunivers og sanseliggør filmoplevelsen. Man kan nærmest dufte plastikken og metallet, som man ser i filmen.

Cao Fei, Asia One (2018), Installationsview, Kunsthal Charlottenborg. Foto: Magasinet Kunst

Asia One: Mennesker og maskiner, hånd i hånd
Asia One er en fiktiv fortælling, der følger to personers hverdag i et enormt sorteringscenter. De befinder sig i et center med en højeffektiv infrastruktur, hvor robotter, og et væld af materialer og pakker er i konstant bevægelse på lange transportbånd. De to personer tager sig af separate opgaver i sorteringscenteret, og det virker næsten som om, at de er tættere knyttet til maskinerne og robotterne end til hinanden. Men langsomt opstår der et bånd mellem dem, da de sammen gør oprør mod sorteringscenterets effektivitet og forudsigelighed.

Cao Fei, Asia One (2018), Galleri, (c) Kunsthal Charlottenborg. Foto: Magasinet Kunst

Filmen springer i tiden og krydsklipper indimellem til scener, hvor besøgende fra fremtiden inspicerer det nu nedlagte sorteringscenter. Disse besøgende er klædt i stil og danser til synth-drevet diskomusik under et banner, hvor der står: ”Mennesker og maskiner, hånd i hånd”.

Asia One reflekterer et samfund, der er styret af robotter og AI, automatisk produktion og distribution på fabrikker. Cao Fei kommenterer på samtidens Kina, hvor hele processen i distributionen er blevet et uigennemskueligt transportsystem. Filmen undersøger gennem sorteringsfabrikkens automatik og effektivisering, hvordan industrien fysisk og psykisk påvirker samfundet. Hvilken rolle spiller humaniteten i verden, når mennesker bliver erstattet af maskiner? Et spørgsmål der ikke kun er relevant for Kina, men hele verden.

11.11: Kinesisk Black Friday
I hjørnet til højre for indgangen vises dokumentarfilmen 11.11. på et fladskærms-tv, med to høretelefoner tilknyttet. To store vægophæng viser fotos af et lager fyldt med varer stablet på paller og en medarbejder i uniform. Fotoerne er opskaleret, så man får en fornemmelse af at indgå i filmens kontekst. Papkasserne, der står rundt omkring i udstillingsrummet, viser logoet fra virksomheden, som filmen følger. De store røde plakater, der hænger på de gule metalafspærringshegn, promoverer 11.11.

Cao Fei, 11.11 (2018), Installationsview, (c) Kunsthal Charlottenborg, Foto: David Stjernholm.

Filmtitlen er datoen den 11. november og refererer til Kinas såkaldte ’Double Eleven Shopping Day’ (svarer til Black Friday). I filmen følger man Kinas største e-handelsvirksomhed, JD.coms gigantiske sorteringscenter. Filmen skildrer den voldsomme arbejdsbyrde og aktivitet før og efter den 11.november. Vi kommer bagom scenen af virksomheden JD.com. Alt fra virksomhedens hovedkvarter og dens kommandocentral til dens gigantiske sorteringscenter i udkanten af Beijing. Vi får også indblik i de mange leveringssteder i Beijing samt privat- og arbejdslivet for de mange budbringere. Filmens narrative forløb og interviews med medarbejderne er med til at håndgribeliggøre de operationer, der foregår i en global logistisk virksomhed. Samtidigt bliver man overvældet af det ekstreme forbrug og distribution af varer.

Cao Fei dokumenterer online shopping i Kina, der drives af økonomiske kræfter, som ikke kun ses i Kina men også på det globale marked. Værkets portrættering af den voldsomme forbrugerisme stiller også spørgsmål til den manglende bæredygtighed. Hvordan vil online-shopping påvirke vores fremtidige samfundsmæssige og økonomiske økosystemer?

Filminstallationerne Asia One (63 min.) og 11.11 (60 min.) kan opleves på Kunsthal Charlottenborg frem til d. 19. februar 2023.  

Øverste billede: Cao Fei, Asia One (2018), Installationsview, Kunsthal Charlottenborg. Foto: David Stjernholm. 

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig