Indkøbskurven er tom.
Post-Capital
Udstillinger & Omtaler

Ny generation af kunstnere kan opleves på Kunsthal Charlottenborg d.17.09.22-15.01.23

Post-Capital: Ny generation af kunstnere

Omtale: Cecilie Utke
22.09.2022

21 internationale samtidskunstnere udstiller på Kunsthal Charlottenborg. Skulpturer, LED-malerier, videoinstallationer, fotografier, digitale og analoge medier er eksempler på de mange værker, der på hver sin måde undersøger udstillingstitlen Post-Capital: Art and the Economics of the Digital Age. I tæt samarbejde med Mudam Luxenbourg – Musée dÁrt Moderne Grand-Duc Jean udstilles flere kunstnere for første gang i Danmark. 


GCC, Royal Mirage, 2014. Installation view at the Kraupa-Tuskany Zeidler FIAC booth, 2014. © GCC/Courtesy of GCC and Kraupa-Tuskany Zeidler, Berlin.

Mennesket set gennem teknologi og kunst
Kunsthal Charlottenborg byder efterårssæsonen velkommen med en stor international gruppeudstilling. Udstillingens titel ”Post-Capital” er inspireret af Peter Druckers hovedpointe i bogen Post-Capitalist Society (1993), der handler om, at informationsteknologien vil føre til kapitalismens fald i 2020. Kunstnernes værker er skabt i en tid, hvor produkter, produktion og forbrug præger menneskers identitet og samfundsstrukturerne. En udstilling der viser det kapitalistiske systems paradoksale forhold til teknologiens udvikling. De menneskelige aspekter er også til stede i udstillingen, som Michelle Cotton fremhæver til pressevisningen, er udstillingen kurateret, som et ”study of humanity through the lens of economics of arts”. Det er en tankevækkende udstilling, der hverken taler for eller imod teknologiens forandringer eller kapitalismen.


Guan Xiao, Kikachick. 2021. Installation, Post-Capital. (c) Kunsthal Charlottenborg. Foto: David Stjernholm. 

På Kunsthal Charlottenborgs venstre fløj udfolder gruppeudstillingen sig med værker i flere rum, og tager publikum med på en Post-Capital rejse. Værkerne indtager rummene i alle former og størrelser, og har hver deres egen kunstneriske tilgang til undersøgelsen af Post-Capital. Der eksperimenteres med kunstens grænser og muligheder gennem teknologiske og kunsttraditionelle metoder, som følger udstillingstitlens røde tråd. Emner som fattigdom, kapitalisme, kryptovaluta, forbrug og identitet er blot et udpluk af de mange emner, som udstillingen dækker. Pusten bliver næsten taget fra en med de mange emner, og man vil vove at påstå, at man kun kan blive klogere på verden efter et besøg på udstillingen.

Forbrug gennem kunst og teknologi
Nora Turato, eeeexactlyyy my point, 2021. Installation, (c) Kunsthal Charlottenborg. Foto: David Stjernholm. 

I de større rum har Cotton udnyttet de store vægge, så udvalgte kunstværker får lov at imponere med deres skala. Dette ses blandt andet ved grafikeren Nora Turatos vægmaleri. eeeexactlyyy my point står skrevet med store, sorte bogstaver, som er placeret over en psykedelisk baggrund af gule og blå koncentriske cirkler. Torato har håndmalet det imponerende vægmaleri (18 m. x 8 m.), som optager hele rummets bagvæg. Cotton fortalte, at det det tog Turato 7 dage at færdiggøre. I relation til udstillingstemaet Post-Capital, kan vægmaleriets baggrund ses som en hypnotisk rutsjebane, hvor meninger og pointer konstant bliver spundet rundt, ligesom man ser på det sociale medie, Twitter. Hun uddyber, at vi lever i en tid, hvor alle ser dem selv som en hovedperson, hvor MINE pointer og meninger er lig kapital. 

Kunstens værdi 

Ei Arakawa, Single's Night, 2020. Installation. (c) Kunsthal Charlottenborg. Foto: David Stjernholm.

Den japanske kunstner Ei Arakawas to LED-malerier pryder hver sin side af dørenåbningen til udstillingsrummet. Single’s Night (2020) er værktitlen på et af LED-malerierne og det består af 4364 lysdioder (WS2813 100/m sort), der til sammen danner en rund plade, sat fast på et håndfarve mørkeblåligt stof med snøreringe. Snoede kobberwirer hænger fremme og forbinder LED-maleriet til strømforsyningen og T300K Controlleren, som står nede på gulvet. I stedet for at gemme ledninger og teknologi væk, indgår de stolt som en del af Arakawas værk. Single’s Night viser, hvad Arakawa har modtaget i betaling pr. minut for sine performanceværker på forskellige kunstinstitutioner i de sidste 15 år. For hvert honorar dividerede Arakawa med summen af værkets forberedelsestid, dets varighed og antallet af gange, det blev opført. LED-maleriet skifter med at vise mønter af forskellige værdier og valutaer. Ideen til værket opstod under Covid-19 perioden, hvor Arakawa ikke kunne fremføre sine performances. Mønterne, der optræder i LED-maleriet, er en kommentar til, hvordan vi måler værdien af traditionel set immaterielle praksisser (som performancekunst). Værket reflekterer derudover på det ustabile i kunstverdens systemer – som kan mærkes i krisetider.

Kunst tilgængeligt for alle 

Oliver Laric, 3D print skulpturer. (c) Kunsthal Charlottenborg. Foto: David Stjernholm. 

3D printede skulpturer skabt af den østrigsk fødte Oliver Laric, indtager et rum for sig selv. Hans tre værker er udstillet på piedestaler af metalgitter, som giver en illusion af at skulpturerne svæver i rummet. Skulpturerne er placeret midt på gulvet med afstand, så man kan beskue dem fra alle sider. Et gennemgående tema hos Laric er fortid møder fremtid, hvor han bruger 3D-print til, at genskabe historiske skulpturer. Værket, Hermanubis (2021), er en skulptur, der kombinerer den græske gud Hermes med den egyptiske gud Anubis’ hundehoved. Reclining Pan er det andet værk, der består af satyren Pan, som hviler på en stenet base dekoreret af druer og vinstokke. De to værker veksler mellem de to kontraster af skrøbeligt glas og hårdt porcelæn eller metal. Udtrykket af skulpturerne changerer alt efter lyset fra de store vinduer. Overgangene mellem de forskellige materialer slutter abrupt, så skulpturerne får et collageagtigt udtryk. Det tredje værk, Hunter and Dog (2020), er mindre i størrelse end de to andre skulpturer, men formår også at fange publikummets opmærksomhed. Skulpturen changerer mellem klar og sort pigmenteret glas, der skaber en røg effekt, og giver en illusion af at materialet bevæger sig inde i skulpturen.

Larics tilgang med at genskabe historisk kunst gennem teknologiens midler er et respons til internettets massemediers kapacitet til at nå bredt ud i verden. Billeder af kunst og kultur bliver skabt, delt og gentaget på tværs af tid og sted. Laric bryder med vores ide om, hvad der er ”fortidigt og nutidigt”, ”originalt og kopi”, og ”autentisk og uægte” kunst.

Reduceret til ukendelighed 

Roger Hiorn, Untitled, 2008. (c) Kunsthal Charlottenborg. Foto: Magasinet Kunst. 

I første øjekast af Roger Hiorns værk, Untitled (2008), kan der opstå forvirring over bunken af gråt sand, der optager en stor del af gulvpladsen. Hvad har sand med Post-Capital af gøre? Kuratoren Cotton forklarer, at værket faktisk en pulveriseret motor fra et passagerfly. Kunstneren bag værket fik hjælp til at opvarme metallet, så det blev en flydende masse. Derefter kunne det forstøves og blive spredt ud på gulvet i flere forskellige lag. Fordi motoren bestod af flere forskellige materialer, varierer støvværket fra lysegrå til sorte nuancer. Støvværkets amorfe masse og variationen af nuancerne synes at danne et landskabsbillede eller et vejrkort. Hiorn har taget noget meget avanceret og konkret som en motor og reduceret det til (u)ren materie. Støvværkets tidligere funktion er en kommentar til, hvordan mennesker er afhængige af en ”motor” til at opretholde systemer, data og varer i en globaliserede verden.

Post-Capital er en spændende og indsigtsrig udstilling. Så snart man træder ind i rummene bliver publikums nysgerrighed vækket. Der er mange flere værker at skrive om hos Post-Capital udstillingen, som ikke er nævnt her, men som absolut også er oplevelsesværdige. Så herfra en varm anbefaling.

Gruppeudstillingen kan ses fra 17.  september 2022 til den 15. januar 2023.

Udstillere:

Ei Arakawa

Mohamed Bourouissa

Cao Fei

Simon Denny

Lara Favaretto

GCC

Guan Xiao

Shadi Habib Allah

Roger Hiorns

Oliver Laric

Liz Magic Laser

Katja Novitskova

Laura Owens

Yuri Pattison

Sondra Perry

Josephine Pryde

Nick Relph

Cameron Rowland

Hito Steyerl

Martine Syms

Nora Turato

James Bridle

Heike Geissler

Richard Seymour

Hito Steyerl

McKenzie Wark

Shoshana Zuboff

 

Billede øverst: (c) Kunsthal Charlottenborg. Foto: David Stjernholm. 

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig