Indkøbskurven er tom.
Eva Helene Pade
Udstillinger & Omtaler

Aktuel udstilling hos Galleri Nicolai Wallner frem til 22. Oktober

Eva Helene Pade - Moment of Transition

Omtale
af Marianna Cæcilie Kiel

Indenfor i det kølige højloftede gallerirum hos Nicolai Wallner udstilles i øjeblikket malerier, som ved første øjekast fører beskueren tilbage til mellemkrigstidens ekspressionisme og periodens fortættede motivverden samt de komplekse indbyrdes forhold mennesker imellem, mange forbinder med perioden. Kunstneren hedder Eva Helene Pade, hun er aktuel med sin første solo-udstilling og værker hvis fællestræk kredser om følelser i spil blandt mennesker, ritualiseringer og fornuftens grænser.

Døden og hengivenhed
I et retangulært billede malet på et træpanel med titlen Faces of the Many (2022) præsenteres beskueren for en tæt forsamling af mennesker, med en kvinde i front, der løfter et skelet op mod Gud,  i maleriets nederste højre side som en slags rituel offergave. Motivet samler sig om et messelignende optog og mennesker hvis kroppe lyser irgrønt, suppleret med ubestemmelige ansigtsudtryk og mørke, indsunkne øjenregioner. Det er sært dragende, foruroligende og næsten karnevalistisk grotesk.

I maleriets formelle opbygning er det tydeligt at Pade beskæftiger sig med bevægelsen ved at bygge kompositionen op over diagonale linjeforløb, hvilket ses ved den S-formede linje der går igennem menneskemængden fra billedets baggrund op mod forgrunden. Det er velkomponeret og kalder på referencer til eksempelvis Munch, Otto Dix og J. F. Willumsens motivverden, symbolske farvebrug og kompositoriske bevægelser.


Eva Helene Pade, Faces of the Many 2022. Foto: Marianna Kiel

Moment of Transitions
At motiverne kredser om interaktionen mellem mennesker, død og symbolske ritualer synes at være et fællestræk ved udstillingen, og bringes i særdeleshed i spil i hovedværket Moment of Transisitions (2022) der viderefører motivtemaet fra Faces of the Many.

Her synes modstridende følelser som jalousi, skam og sorg, at udspille sig i situationer, der afspejles i krop og ansigt i mængden af mennesker, der alle synes at være bragt i samme situation. Men hvorfor er disse samlet/stuvet sammen i en næsten cirkuslignende ritualisering hvor alle bærer et maskeligendende udtryk i en verden omkranset af mytologiske symboler, såsom en hvid hest/enhjørning der svæver over billedfladen og kaster skygger på menneskemassen under den? Er beskueren vidne til en fortælling om en verden der befinder sig i en nedadgående spiral, hvor et kommende forfald og endnu kæmpende kræfter afspejles i hvert enkeltes mistro over for den anden? En dystopisk vision der mimer konsekvenserne af magtfuldkommen verden, når vi medtænker den stigende ulighed og et i alle henseender kompliceret forhold til det allestedsnærværende klimaspørgsmål. På flere måder står beskueren overfor et allegorisk, mystificerende og dragende maleri.


Eva Helen Pade, Moment of Transition 2022. Foto: Marianna Kiel

Søvnens udefrakommende hånd
I et Munch-refererende billede står beskuren over for en mytologisk forbindelse til søvnguden Morpheus og et motiv hvor bevægelse som kompositorisk midtpunkt fylder billedfladen. The arms of Morpheus (2022) er et af udstillingens mindre malerier og hænger ved siden af The Embrace (2022) som billedet kompositorisk har flere fællestræk med. Begge præsenterer to hovedfigurer i billedets forgrund, hvor hænder og krop med deres intense og foruroligende tilstedeværelse dominerer billedfladen.

Motiverne gengiver det menneskelige forfald og døden som et ildevarslende moment i begge malerier. Både død, opstandelse og ritualiseringer forbundet hermed, synes at være et fælles tema for hele udstillingen, der overordnet set, med farveeksplosioner i en fortættet motivverden, repræsenterer en slags ekspressiv eksistensialisme. Et tema der fokuserer på  følelser der sættes i spil i interaktionen mellem mennesker, i en verden i forfald. Man kunne tale om en allegori over en virkelighed de fleste af os kan spejle os i.

Eva Helen Pades måde at afbilde senmoderniteten malerisk på er foruroligende smukt og yderst interessant.


Eva Helene Pade The Arms of Morpheus 2022. Foto: Marianna Kiel

Skal du kun se en udstilling i efteråret så tag forbi Galleri Nicolai Wallner og nyd Eva Helene Pades første Solo-udstilling i helt perfekte rammer.

EVA HELENE PADE
Moment of Transition
Galleri Nicolai Wallner
19. August - 22. Oktober

Øverst: Eva Helene Pade, Moment of Transition (detalje), 2022. Foto. Marianna Kiel.

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig