Indkøbskurven er tom.
Malerkunstens og Evighedens Hus - LÆSØ AIR
Rejser, Kultur & Event

Ophold ved Læsø Artist in Residence, AiR

Malerkunstens og Evighedens Hus - LÆSØ AIR

Gæsteindlæg af Augusta Atla, august 2022

“Som om Homer personligt havde ordnet det for mig, dukkede øerne op af havet, ensomme, øde, mystiske i det svindende lys. Jeg kunne ikke ønske mig mere og gjorde det heller ikke. Jeg havde alt, hvad mennesket kunne begære, og var klar over det. Jeg vidste også, at jeg sikkert aldrig mere ville opleve noget sådant igen.”

Uddraget er fra ’Kolossen fra Maroussi’  af Henry Miller og er ikke kun beskrivende for Henry Millers personlige møde med Grækenland lige inden Anden Verdenskrig, men også utroligt rammende for mit eget møde med Læsø og Læsø Artist in Residence, AiR. Bogen af Henry Miller fandt jeg på Per Kirkebys reol i hans daværende bolig og atelier på Læsø.


Foto: Augusta Atla

Læsø Kunst og Kultur købte Per Kirkebys ejendom i 2019 og etablerede projektet Læsø Artist in Residence, AiR, og realiserede det efter formålet i år, maj 2022. Læsø AiR tilbyder danske og udenlandske kunstnere arbejdsophold i Kirkebys atelier og bolig. De 5 uger, jeg var der, inspirerede mig og gav mig indsigt i Per Kirkebys liv, tankevæsen og kunst i en grad, jeg ikke have forudset.


Foto: Augusta Atla

Rejsen fra København til Læsø er så lang og besværlig, at når man først ser øen nærme sig fra dækkets vindblæste, skæve gulve, så tror man, at man er ankommet til sin egen fantasi-ø – og virkeligheden kom aldrig helt tilbage, før jeg stod i København igen fem uger senere.


Fotos: Augusta Atla.

Læsø er en slags Peter Pans Ønskeøen på flere niveauer. Helt konkret og geologisk set er den en af Danmarks yngste øer, der som en af de eneste, hvis ikke dén eneste, stadig udvider sig og ikke er færdig med at udvikle sig og blive ø. Dens placering midt i havet, mod nord og på vej til Sverige, dens afsondrethed og uspolerede natur, en Skandinaviens lille undselige naturpark, dens rå og ufærdige geologi får den til ikke kun at være et sted, men en eventyrlig ø, allerede inden man går i land.


Foto: Augusta Atla.

Da jeg takkede ja til opholdet, var det ikke gået op for mig, hvor langt væk Læsø var, ej heller, hvilken betydning denne afstand og erindring om afstand havde – ikke kun selvfølgelig for Per Kirkeby, der i sin egen levetid boede tæt på København, og sågar uden kørekort, og som har måttet tage denne tur tusind gange, siden han købte stedet i mit fødselsår, 1979 – men også for selve oplevelsen af residency-opholdet og forståelsen af Læsø som Per Kirkebys måde at finde arbejdsro og materiale til sine værker.


Foto: Augusta Atla.

Da jeg ankom til residenciet, og i løbet af den første dag gik det hurtigt op for mig, at ikke kun boede jeg i Per Kirkebys hus og atelier, men også i hans ejendele. Ting, bøger og møbler var og stod mere eller mindre som i hans levetid.

Man træder ind i kunstnerboligen og spørger så sig selv: Hvem er denne person, der har efterladt det sådan? Hvem boede her, hvordan brugte han området, hvilke ture gik og cyklede han? Man kommer simpelthen omgående ind i et levede teater eller scenografien/billedet som en mise-en-scene.


Per Kirkeby i sit atelier på Læsø. Foto: Mari Anne Duus.

Altid spørger jeg i min kunst: Hvordan og hvornår opstår billedet af livet, og hvordan afbilder vi hukommelsens stadige gen-opbygning af billeder? Pga. Per Kirkebys fravær og det nu afsluttede liv som kunstner blev hans hus mit lille metodiske kalejdoskop af eksistentielle, sentimentale og filosofiske spørgsmål. Denne oplevelse, ikke kun at være totalt afsides på en afsides ø med dens rå natur, men også oveni at leve i konstant dialog med Per Kirkebys historie, fravær og eftermæle fik dagene til at forløbe med én fod i virkeligheden og den anden i en fordybelse i, hvad en legende er.

Tiden og oplevelsen af opholdet dag for dag mindede mere og mere om sider fra en bog af den blinde Jorge Luis Borges og kortlagde én for én de vinkler, som Kirkeby ikke kunne se i hans sidste år pga. sit skæbnesvangre fald ned ad en trappe. Jeg har aldrig været fan af Per Kirkeby og hans kunst, men jeg blev det ved at være på Læsø i hans hus.


Foto: Augusta Atla.

Opholdet skabte en dialog om kunst, om at være kunstner og om, hvor forskelligt man skaber som kunstner. Per Kirkeby søgte ud i naturen for at finde strukturerne og lade naturen male sig selv, og selv skaber jeg – måske modsat – ved at lave billeder, der som parfume kan få os til at mindes, selv om man ikke kan huske akkurate detaljer, billeder på billedet, der ikke er der mere, eller billedet, der er i stadig opbygning i hukommelsen.


Per Kirkeby i sit atelier på Læsø. Foto: Mari Anne Duus.

Atelieret uden Per Kirkebys store, farvemættede, monumentale malerier, men i stedet fuldt af mine egne materialer, alt fra gamle fotos af klassiske motiver over filmruller fundet på gaden i overheadprojektorens lys til fotoværker fra mørkekammeret og masser af papir og lærred med sarte strøg og ekspressionistiske streger fik et rum, der ellers emmer af macho og den patriarkalske kunstscene i Danmark, til i fem uger at fremstå feminint og drømmende. Faktisk en lettelse for mig selv, ikke kun som kunstner rent privat, men også som kunsthistoriker, at se, at vi måske endelig kan forvandle historien og bevæge os fremad – også herhjemme – mod et mere flertydigt og varieret billede end af den ellers gamle arketype af maleren som kun ét køn: mand. 


Foto: Augusta Atla.

Mit blik på Kirkeby vil for altid være forandret, og Læsø vil være allestedsnærværende, når jeg ser hans værker. På den måde har mit ophold været ret afgørende, han er blevet besjælet, og der er opstået en reel kærlighed til ham. Han er blevet min ven. Han er sågar blevet et af mine kunstneriske redskaber, så jeg kan tage ham frem i atelieret i København. Tak, Per.

INFO: Augusta Atla var artist-in-residence ved Læsø Artist in Residence sammen med den amerikanske kunstner Rosy Keyser. Rosy Keyser er født i 1974 i Baltimore, Maryland i USA og er særligt kendt for sine storstilede, abstrakte malerier. I dansk sammenhæng er Keyser repræsenteret i samlingen på Louisiana og har udstillet på Louisiana og Kunsten i Ålborg. Læs mere om Rosy Keysers kunstneriske virke her.

Læs mere om Læsø Artist in Residence her:

Read the article in english here

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig