Indkøbskurven er tom.
Zanele Muholi
Udstillinger & Omtaler

Lige nu aktuelt på Kunstforeningen GL STRAND frem til d. 4.9 2022.

Zanele Muholi

Af Marianna Cæcilie Kiel
09.08.2022

Udenfor den gamle brostensbelagte lille havnefront vajer vimplerne fra udstillingsstedet GL. STRAND, som en påmindelse om den virkelighed man lader sig omslutte af, hvis man træder ind bag murene på selvsamme udstillingssted. Dette er i høj grad tilfældet for den aktuelle udstilling af den sydafrikanske fotograf og aktivist Zanele Muholi.

Muholi skildrer i sit arbejde, sorte LGBTQIAs livsfortællinger fra hjemlandet og andre steder i verden. Fotografierne sætter fokus på uretfærdighed og svære problematikker forbundet med de marginaliseredes rettigheder i Sydafrika. Med dette fixpunkt søger Muholi både at oplyse og skabe opbyggelige visuelle fortællinger om de udstødte og underrepræsenterede grupper, især i Sydafrika. Samtidig er Muholi også selv objekt for kameraets linse, idet hun undersøger selvportrættets muligheder, i arbejdet med vigtige emner som repræsentation, race og historie.

Udstillingen fylder alle stedets tre etager og er smukt kurateret af Yasufumi Nakamori og Sarah Allen, der har et skarpt blik for den fortælling Muholi visuelt søger at kanalisere ud via en stærk kærlighed til de udsatte og marginaliserede i dagens Sydafrika.

Kun det halve billede
På førstesalen bliver publikum kastet ind i en hudløs intim dokumentation af mennesker, der har overlevet hadforbrydelser som stadig finder sted i sydafikanske beboelsesområder, kendt som Townships, et ghettoområde, etableret under apartheid. Publikum præsenteres for nærbilleder der viser de kropslige lidelser og smerte og skyld og skam afstedkommet af den umenneskelige apartheid der stadig fører til et had mod en udsat samfundsgruppe.


Zanele Muholi, Aftermath, 2004.

En hyldest til det ikke-kønskonforme
Som del af den kønspolitiske aktivisme har Muholi fotograferet medlemmer af det sydafrikanske LGBTQIA miljø, oftes i det offentlige rum, hvor apartheid satte et tydeligt præg. På 2. sal hænger eksempler, der udtrykker en markant kunstnerisk understregning af menneskets frie ret. Fotografierne understreger vigtigheden af, at reclaime de rettigheder, en befolkning, uanset hudfarve, køn og politiske tilhørsforhold har. Et af fotografierne viser en person, der poserer i klitlandskabet i det offentlige rum. En kraftfuld og symbolsk påmindelse der synes at henvise til de raceadskilte strande under apartheid, som nu med Muholis kunstneriske statement, stauerer et mod-eksempel.


Zanele Muholi Miss D'vine I, Yeoville, Johannesburg 2007

SYMNYAMA NGONYAMA
I en serie af nær-portrætter hvor Muholi i en række selvfremstillinger vender linsen mod sig selv, præsenteres publikum for en undersøgelse af race – og repræsentationspolitik. I fotografierne ses adskillige rekvisitter benyttet som hovedbeklædning. Allle er de materialer og genstande fundet rundt omkring i verden. Blandt andet ses cykeldæk og slanger svøbt ind i Muholis overkrop.

I de sorte og hvide fotografier skabes et fokus på blikket, der både kigger ind i kameraet, til siden og ud mod rummet bag linsen. At blikket synes at være så signifikant en del af værket, understreges af lys/mørk kontrasten og af Muholis undersøgelse af hvad det betyder for en sort person at gengælde et blik, med de underminerede rettigheder in mente, et blik der repræsenterer fortid og nutid med den raceopdeling, sorte sydafrikanere har følt konsekvenserne af på krop, liv og sjæl. Det er som om Muholi leger med muligheden for at tage ejerskab over egen krop, og med blikket som indgang, derfor henviser til vigtigheden af selvbestemmelse over egen identitet, krop og valg.

Interessant er det at beskue et helt netværk af blikke i et rum hvor væggene synes at være med-repræsentanter for et budskab, der fastholder publikum i fortællingen om retten til at bestemme over egen krop, repræsenteret ved netop blikket, der i mere end en forstand fanger.


Zanele Muholi, fotografi, 2015. Foto: Marianna Kiel

Der kan tilføjes meget mere om Zanele Muholis omfattende og stærkt anbefalelsesværdige udstilling. Vigtigst er det at udstillingen kan ses som en præsentation af forskellige serier, der udfolder sig på hver etage, som overordnet set omhandler det aktivistiske arbejde, Muholi via sine fotografier søger at inddrage beskueren i, som en vigtig påmindelse om, at hadforbrydelser stadig finder sted og bør problematiseres.

Zanele Muholi
18 juni - 4. september 2022.
Kunstforeningen GL. STRAND

Udstillingen er kurateret af Anne Kielgast, Chefkurator Kunstforeningen GL. STRAND og Yasufumi Nakamori, Senior Curator, International Art samt Sarah Allen.

Billede øverst: Zanele Muholi Sebenzile, Parktown 2016.

 

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig