Indkøbskurven er tom.
Art In A Day - 24 timers performance
Rejser, Kultur & Event

Et par nedslag i Art in a Day-programmet.

Art In A Day

Af Marianna Cæcilie Kiel.
28.06.2022.

Performancekunst på 24 timer var hvad publikum i København kunne opleve, næsten som en ny kunst-biennale, hvor tiden er en afgørende præmis for begivenhedernes spænd over et døgn i og omkring de københavnske kunsthaller.  

Copenhagen Contemporary, Den Frie Udstillingsbygning, Kunstforeningen GL. STRAND, Kunsthal Charlottenborg, Nikolaj Kunsthal og O-Overgaden, lagde fredag den 24. juni, program til mere end 14 forskellige performancekunstere, og deres interessante og vedkommende værker, fordelt ud over de forskellige udstillingssteder.  

Både danske og internationale kunstnere bidrog med værker ef meget forskellig art. Performances der alle var centreret omkring temaer som køn, magtstrukturer, kapitalismekritik og lyrik.

Intentionen for projektet Art in a Day har været at nå ud til et breddere publikum, gennem et nyt samarbejde mellem Københavns seks kunsthaller.

PARADE
I værket PARADE, skabt af Henrik Vibskov, fulgte vi på en smuk junimorgen et kor af syngende performere som med deres vandrende messende tur, forvandlede oplevelsen af en almindelig spadseretur til et helt særligt nærvær, hvor nutiden synes at illudere fortiden, som blandt andet kunne ses ved de kostumer performerne bar. Tøjet refererer til de dragter 1800-tallets fiskekoner var iklædt, når de bar fisk til havnen ved Gl. strand fra det nordlige København. Værket dykker også ned i en poetisk fortælling om disse kvinders nedarvede forbindelse til havet og de matriarkalske strukturer, der ligger i de kræfter, havet som element symboliserer. Paraden er også skabt med henblik på at invitere byens borgere med i optoget, eller blot være med som betragter på sidelinjen. Smuk og vedkommende forestilling der med sit element af et messende optog virkede tillokkende på helt bogstavlig vis.


Sophie Dupont, I Breathe You, Do You Breathe Me? 2022.

Fokus på åndedrættet
I værket I BREATHE YOU, DO YOU BREATHE ME? undersøger Sophie Dupont vejrtrækningen som en måde at være til stede i verden på, ved at invitere beskueren til at deltage aktivt i en åndedrætsøvelse. Intentionen er at skabe en forbindelse mellem beskueren og kunstneren idet begge fokuserer på åndedrættet, som en slags bro mellem den indre og ydre verden. Forestillingen sætter ind på kroppens spontanitet, ufuldkommenhed og intuition og reflektioner over menneskes forhold til instinkt og åndelighed.

Det kunne man blandt andet opleve i det store midterrum på Charlottenborgs første sal. Her sad publikum behageligt tilbagelænet i lænestole og nynnede forsigtigt med på lyden af Sophie Duponts åndedræt, mens kunstneren selv gik rundt blandt publikum, stille og roligt og i den ånd forestillingen lægger op til, det meditative beroligende fællesskab.


Valie Export, Ping pong, 1968. (c) Valie Export.

EIN SPIELFILM
På Kunstakademiets festsal blev publikum inviteret ind til blandt andet en ældre blinkende monitorskærm, der stod stand by for enden af et bordtennisbord, med et dertil hørende bordtennisbat og bold, parat til at blive aktiveret af den nysgerrige beskuer.

Værket PING PONG – EIN FILM ZUM SPIELEN, EIN SPIELFILM af performancekunstneren Valie Export, er en 24-timers kontinuerlig forestilling som kun kan igangsættes af beskueren, idet værket inviterer til en interaktiv handleform, da beskueren skal forsøge at ramme de prikker der dukker op på skærmen og minder om bolde. Filmen kan kun igangsættes hvis beskueren deltager aktivt i spillet. Det interessante ved værket er, at det udover beskuerens interaktivitet har karakter af en kunstinstallation, idet vi præsenteres for rammerne for den fortælling, beskueren har mulighed for at skabe.

Værket er på mange måder interessant, da forholdet mellem beskuer og skærm er bestemt af impuls og reaktion, hvilket sætter spørgsmålstegn ved magtforholdet mellem producent og kunstner, skærmen og beskueren som forbruger af produktet. Publikum og skærm er makkere i forestillingen og i spillet, selvom skærmen i sin konstruktion indebærer at makkeren er underlagt dens regler.

Art In A Day er på mange måder et vellykket endags-forestilling, hvor de mange forskellige performances løfter og motiverer til at fortsætte opdagelsen af de mange pop-ups, som de seks kunsthaller i København kontinuerligt har budt på. Som publikum ser jeg frem til at opleve flere af sådanne projekter i fremtiden. Performancekunst i så tidsmæssigt og fortættet en form, taler til det flygtige og vedkommende i os alle.

Art in a Day fandt sted på forskellige lokationer I København d. 24. juni 2022.

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig