Indkøbskurven er tom.
Louisiana on Paper - Dorothy Iannone
Udstillinger & Omtaler

på Louisiana frem til d. 11. september 2022

Louisiana on Paper - Dorothy Iannone

Af Marianna Cæcilie Kiel.
10.06.2022.

I en velkurateret udstilling, der viser hvor smukke og fortættede Dorothy Iannones værker i høj grad er, præsenteres publikum for et udvalg af hendes arbejde over seks årtier, medregnet flere interessante hovedværker. Alle værkerne indgår i et fortællende univers, der har flere litterære og historiske referencer, der alle bærer på en personlig og mytologisk forbindelse til Iannone.

Flere forskellige genrer indgår i Iannones arbejde der tæller en mangfoldighed af grafik, tegninger, cut-out-figurer, malerier og videoskulpturer. Således ses i flere af værkerne en forening af tekst og billede i et detaljeret farvestrålende, ornamentalt univers. Flere af tegningerne bærer præg af graphic-novel genren, blandt andet i et af hovedværkerne, ’The Story of Bern’.


Dorothy Iannone. Historien om Bern (eller) Bekende kulør, 1970
Filtpen på Bristol-karton, nr. 12 af 69 tegninger à 22,5 × 21,5 cm. Courtesy the Artist, Air de Paris, Romainville and Peres Projects, Berlin © Dorothy Iannone

The Story of Bern (or) Showing Colors
I værket The Story of Bern (or) Showing Colors, (1970) oprindeligt udgivet i bogform, præsenteres publikum for 69 kvadratiske billeder hængt op på væggen så beskueren i kronologisk orden kan følge læsningen af et grafisk fortællende univers, der byder på en kærlighedshistorie og en hyldest til Dieter Roth, der har kælenavnet ”Otto Hase”.

Værket bærer desuden på en kompleks problemstilling der har sit udspring i udstillingsbranchens forhold til censurering og de magtforhold der kan spille ind i et censurforløb. Iaonne har ved flere lejligheder fået censureret sine værker. Blandt andet fordi de skulle være anstødelige i deres fremstilling af blotlagte kønsorganer, og er derfor af kolleger blevet dækket til med brun tape, der efterfølgende er fjernet. En konflikt der endte med at værkerne blev fjernet fra udstillingen.


Dorothy Iannonem En kogebog, 1969, Kunstnerbog; filtpen på Bristol-karton, 69 sider og omslag, 30 × 24 cm Courtesy the Artist, Air de Paris, Romainville and Peres Projects, Berlin © Dorothy Iannone

Eksistensielle opskrifter
Flere forskellige kapitler fra kunstnerbogen: A Cookbook (1969) er udstillet i stort format så beskueren på afstand kan dvæle ved filosofiske overvejelser og tanker nedfældet midt i klassiske madopskrifter såsom en mayonnaise opskrift eller en italiensk pastaret. Bogen figurerer som en rigtig kogebog, man kan købe, eje og benytte.


Dorothy Iannone, Det næste store øjeblik i historien tilhører os, 1970, Serigrafi på papir, 73 × 102 cm. Berlinische Galerie – Museum for Modern Art, Photography and Architecture © Dorothy Iannone 

Opskrifterne er altså blandet sammen med eksistentielle betragtninger om dette og hint, og selve værket er på mange måder en fascinerende hybrid af postmoderne billedkunst og brugskunst, som først og fremmest er at betragte som en koncentreret bog i et klassisk format fyldt med detaljer, humor, sanselighed og kønspolitiske statements, eksempelvis med klare hentydninger til Gud som en mulig kvinde.

Selve bogen er skrevet med filtpen på Bristol-karton og er på 69 sider.


Dorothy Iannone, People, 1966/67 Mennesker, Filtpen på papir monteret på træ, Felt pen on paper mounted on wood 36 x 21 x 1,2 cm ahlers collection Courtesy the Artist, Air de Paris, Romainville and Peres Projects, Berlin © Dorothy Iannone

Mennesker af træ
Et udsnit af tolv figurer ud af en samling på flere hundrede, figurerer som stående flade personer der minder om arkitektmodeller eller påklædningsdukker. De er alle placeret på en montre med krop og ansigt vendt ud mod beskueren. Figurerne har en genkendelighed over sig og kigger man nærmere, opdager man, at de forestiller virkelige og mytologiske figurer, men også opfundne fra populærkulturen og historien op gennem flere århundreder. Værkets titel er People (1966/67) og er udført ved hjælp af filtpen på papir på træ.

Figurerne er skildret med eksplicitte kønsorganer som en integreret del af værkets karakter. Enkelte har både det mandlige og kvindelige køn siddende på kroppen; en slags hermafrodit.

Som beskuere bliver vi fortalt at vores køn og drifter spiller en ikke ubetydelig rolle i vores liv og relationer, selvom vi ofte skjuler dem, og netop værket her synes at vise vigtigheden af vores kønsorganer, også i et historisk og kønspolitisk perspektiv.

Udstillingen Louisiana on Paper - Dorothy Iannone kan ses på Louisiana frem til d. 11. september 2022.

Billedet øverst: Flora and Fauna, 1973, Serigraph on paper, Berlinische Galerie – Museum for Modern Art, Photography and Architecture © Dorothy Iannone. Photo: Anja Elisabeth Witte / Berlinische Galerie

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig